کاپوزیت دندان با لیزر

یکی از روش های ترمیمی دندان ها در حال حاضر استفاده از کامپوزیت است. کامپوزیت در اصل همان رزین مورد استفاده برای پر کردن دندان می باشد که در شکل های از پیش طراحی شده شبیه به دندان های مختلف ساخته و روی آن ها نصب می شوند. نکته نگران کننده اما برای اکثر افرادی که قصد استفاده از کامپوزیت را دارند، شایعاتیست که شنیده می شوند: کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شوند. آیا این حقیقت دارد؟

پوسیدگی دندان با کامپوزیت

همان طور که گفتیم کامپوزیت ها یک لایه از پیش ساخته شده هستند از جنس رزین مخصوص دندانپزشکی. این لایه های کامپوزیت را با لیزر روی دندان های طبیعی جوش می دهند.  با این کار عیب و ایراد ظاهری دندان ها حذف می شود و در صورت درخواست بیمار می شود شکل قسمت هایی از دندان را هم تغییر داد. مواد رزینی هم در انواع مختلف وجود دارند، از جمله ونیر که پر استفاده است.

چگونه کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شود

حال که توضح دادیم عملیات نصب کامپوزیت به چه صورت انجام می گیرد، سوال اینجاست که صحبت ها راجب پوسیدگی دندان به خاطر کامپوزیت از کجا می آید. توجه داشته باشید که جنس مواد مورد استفاده از همان نوعی است که در هنگام پر کردن دندان استفاده می شود، در نتیجه با دندان سازگار است. نکته این جاست که مواردی از رعایت نکردن ها وجود دارند که می توانند مشکل ساز شوند که در این صورت باید به پزشک کامپوزیت مراجعه نمایید.

جهت مراجعه به بهترین دکتر کامپوزیت تهران روی لینک کلیک کنید.

پوسیدگی دندان

دید نداشتن به دندان های طبیعی

لایه نصب شده روی دندان های طبیعی را می پوشاند، به همین دلیل دید فرد نسبت به دندان های زیرین از بین می رود. حال اگر دندان زیرین دچار هر گونه مشکل مثل پوسیدگی شود، به دلیل نما نداشتن، به مدت طولانی بدون اطلاع ما رشد می کند. در نهایت وقتی وضعیت حاد می شود و بیمار، درد از دندان زیر کامپوزیت را حس می کند، تصور می شود پوسیدگی دندان با کامپوزیت رخ داده است.

ایجاد محیط مناسب برای رشد میکروب

مورد دیگر محل قرار گرفتن کامپوزیت روی دندان هاست. در این مکان ها باقی مانده مواد غذایی و در کل عوامل نامطلوب احتمال باقی ماندن و رشد بیشتری دارند، به همین دلیل در صورت رعایت نکردن حدی از بهداشت دهان مثل مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، امکان دارد دندان ها به مشکل بخورند.

اهمیت ندادن به ترمیم کامپوزیت ها

مورد دیگری که ممکن است توسط ما به پای پوسیدگی دندان با کامپوزیت گذاشته شود، توجه نکردن به روند ترمیم و بازسازی کامپوزیت است. توجه داشته باشید که این ماده نصب شده طی زمان دچار آسیب می شود و نیاز است بسته به حجم کامپوزیت هر چند وقت یک بار، مثلاً هر سال نسبت به ترمیم کامپوزیت اقدام کنید.

مراجعه به دندان پزشک برای چک کردن کامپوزیت

حساسیت داشتن به کامپوزیت ها

دو مورد مواد سازنده کامپوزیت و مواد شیمیایی مورد استفاده برای نصب آن ممکن است دارای ترکیب های آلرژی زا برای دندان یا لثه فرد باشند. ممکن است این آلرژی در لحظه به وجود بیاید یا اینکه بعد از مدتی. به هر حال توجه به اینکه احتمال واکنش آلرژیک از سوی بدن نیز وجود دارد، مهم است.

حساسیت لثه به ماده شیمیایی

روش های جلوگیری از مشکلات پوسیدگی دندان

اولین نکته ای که ما به شما گوشزد می کنیم توجه به حجم دندان های مورد ترمیم است. اگر یک یا چند دندان نیاز به کامپوزیت دارند، انتخاب شما درست است، اما اگر قصد ترمیم دندان های زیادی را دارید، بهتر است از روش های دائمی تر و استوارتر مثل لمینت سرامیکی استفاده کنید. مورد دوم که قبلاً هم گفته شد، توجه وضعیت خود کامپوزیت است. بهتر است به صورت دوره ای به ملاقات دندانپزشک بروید تا اولاً خود کامپوزیت مورد معاینه قرار بگیرد و ثانیاً دندان های زیر کامپوزیت بررسی شوند. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان با کامپوزیت، راه حل مهم دیگر اما توجه روزانه به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن است.

مراقب کامپوزیت هم باشید

برای اینکه دچار پوسیدگی دندان با کامپوزیت نشوید، جز دندان های طبیعی، نیاز دارید از خود کامپوزیت ها نیز مراقبت کنید. بهتر است از شکستن چیز های سفت، خوردن نوشیدنی خیلی سرد یا خیلی گرم و در کل بدرفتاری با کامپوزیت خودداری کنید. اگر لایه روی دندان شما دارای شکستگی و ترک های خیلی ریز شود، به دور از دید شما محل بسیار مناسبی برای رشد عوامل مضر برای دندان خواهد شد. رفتارهای پرخطر دیگر شامل استفاده از سیگار وتنباکو، نوشیدن قهوه و مواد الکلی و غیره است، که هر کدام به شیوه خودشان کیفیت کامپوزیت روی دندان را کاهش داده و باعث پوسیدگی می شوند.

سوالات متداول آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شود؟

چگونه از کامپوزیت دندان مراقبت کنیم؟
برای مراقبت از کامپوزیت دندان مصرف سیگار و نوشیدنی های الکلی را قطع کنید. با دندان های خود چیز های سفت را نشکنید. به سلامت دهان و دندان اهمیت دهید، مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه.

کامپوزیت چرا باعث پوسیدگی دندان می شود؟
کامپوزیت های از مواد سازگار با دندان ها ساخته شده اند در نتیجه به صورت مستقیم باعث آسیب رسیدن به دندان ها نخواهند شد، با این حال مراقبت نکردن و عدم دید مناسب نسبت به دندان طبیعی می تواند شما را دچار پوسیدگی دندان با کامپوزیت بکند.

آیا کامپوزیت دائمی است؟
کامپوزیت های روی دندان، به مرور ممکن است دچار مشکل بشوند. ممکن است چسب بین دندان و کامپوزیت خورده بشود یا به دلیل بدرفتار کردن کامپوزیت بشکند. در نتیجه به صورت کلی دائمی نیست.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم