دندان قروچه چیست؟

همانطور که می دانید زمانی که دندان ها به هم دیگر ساییده می شوند، عمل دندان قروچه اتفاق میفتد و ممکن است به خاطر اضطراب و یا استرس زیاد باشد که معمولا در خواب اتفاق میفتد. بیشتر زمانی این اتفاق میفتد که، دندان ها در جای مناسب یا موقعیت مناسب خودشان نباشند. همچنین بهتر است بدانید که این اتفاق ممکن است به خاطر وقفه تنفسی در خواب یا همان اپنه خواب باشد. در ادامه مقاله به علائم و نشانه های این مشکل می پردازیم و به شما کمک می کنیم که تشخیص بدهید که آیا این مشکل را دارید یا خیر!؟

علائم و نشانه های دندان قروچه

همانطور که در مطلب بالا گفته شد ساییده شدن دندان ها بر روی هم ممکن علائم زیادی داشته و همچنین خطرات زیادی داشته باشد، برای مثال هنگام شما خواب هستید ممکن است، صدای ناخوشایند کشیده شدن دندان هایتان به گوش بقیه برسد و از آنها را آزار دهد. همچنین لبه دندان ها صاف می شوند و همچنین احتمال لب پریدگی و لق دندان ها نیز وجود دارد. مینای دندانی که ساییده شده است، لایه های داخلی آن دیده می شوند. همچنین حساسیت دندان زیاد می شود و به همین سبب درد بیشتری حس می شود.

همچنین دندان قروچه ممکن است به صورت خستگی فک و صورت و یا حتی قفل شدن فک به طوری که به خوبی باز و بسته نشود نیز علائم دارد. همچنین ممکن است این درد به صورت گوش درد به سراغ شما بیاید با اینکه هیچ ربطی به گوش ندارد. حتی ممکن است داخل گونه خود را گاز بگیرید که جزو صدمات ناشی از این مشکل است.

در بعضی از موارد این مشکل مزمن ممکن است، سبب شکستن، لق شدن و یا از دست دادن دندان شود. این مشکل اگر زیاد تشدید پیدا کند، دندان ها به شدت ساییده می شوند تا زمانی که از بین بروند. بهتر است بدانید که این مشکل در اینجا به پایان نمیرسد و با تشدید این ایراد دندان، ممکن است بر مفصل فک تاثیر منفی بگذارد و باعث تخریب فک یا حتی تغییر شکل شود.

همچنین بهتر است بدانید که نام دیگر دندان قروچه، بروکسیسم دندان است.

علائم و نشانه های دندان قروچه

تشخیص بروکسیسم دندان چگونه است؟

احتمالا زمانی که شما به دندانپزشک مراجعه کنید، پزشک متوجه این مشکل می شود، معمولا دندانپزشک برای پیدا کردن این مشکل موارد زیر را مورد بررسی قرار می دهد:

  • حساسیت عضله های فک
  • شکستگی یا جای خالی دندان ها
  • آسیب های داخلی ناشی از دندان ها که به استخوان های پیرامون وارد می کنند.
  • اختلال مفصل فک یا مشکلات دندانی دیگر نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

در آخر اگر دندانپزشک به شما بگوید که مشکل قروچه دندان دارید و آن به مشکلات خواب شما برمیگردد، به شما یک متخصص خواب معرفی می کند. متخصص خواب به کسی می گویند که در زمینه مشکلات خواب تخصص دارد. متخصص خواب به فرد بیمار می گوید که اختلالی مانند وقفه تنفسی در خواب دارند یا خیر. همچنین ممکن اس دندانپزشک به شما یک روان درمانگر معرفی کند اگر تشخیص دهد که شما مشکلات روانی دارید.

تشخیص بروکسیسم دندان چگونه است

راه های درمان دندان قروچه

برای اینکه شما از ساییده شدن دندان هایتان در شب رهایی پیدا کنید، دندانپزشک برای شما یک محافظ دهان شبانه تجویز می کند که باعث می شود از دندان هایتان در هنگام شب که به علت اختلال هایی که دارید ساییده شوند، محافظت می شود. همچنین اکر قصد دارید که خودتان به جلوگیری از این مشکل بپردازید ابتدا پیشنهاد می کنیم که از خوردن نوشیدنی و غذاهای کافئین دار مانند قهوه پرهیز کنید. همچنین اگر از نوشیدنی های الکلی مصرف می کنید، پیشنهاد می شود که دیگر ان را ادامه ندهید. همچنین از جویدن اشیاء و دیگر موارد مانند آدامس پرهیز کنید، زیرا که باعث می شود که به عمل ساییده شدن دندان ها کمک و تشدید پیدا کند.

همچنین اگر در حالت هوشیار ولی نا آگاه دندان های خود را به هم میفشارید، پیشنهاد می شود که از آن جلوگیری کنید تا عادتی شود که زمانی که خواب هستید نیز این مشکل عادت ترک داده شود. در آخر بدانید که می توانید با گذاشتن یک حوله گرم بر روی گونه خود عضلات فک خود را شل کنید.

راه های درمان دندان قروچه

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید، یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دندان های شما بیاید دندان قروچه یا بروکسیسم می باشد که بسیار برای فک و دندان ها خطرناک است. معمولا زمانی این اتفاق میفتد که شما در خواب هستید و دندان هایتان را به هم دیکر فشار میدهید و صداهای ناهنجار زیادی را تولید می کنید که باعث می شود عزیزانتان از این مورد رنج ببرند. همچنین در این مفاله گفته شد که اگر شما از این مشکل رنج می برید، دندانپزشک به شما پیشنهاد می کند که به یک روانکار ماهر یا یک متخصص خواب مراحعه کنید تا این مشکل بهم سابیده شدن دندان هایتان در آنجا حل شود.

اگر به دنبال زیباسازی دندان هایتان هستید، پیشنهاد ما به شما مانادنت است. مانادنت با داشتن بهترین ابزارها و متخصص ها بهترین دندان ها و لبخند ها را برای شما می سازد و در آخر شما با رضایت بخشی کامل از آنجا بیرون میایید.

سوالات متداول

  • از کجا باید فهمید که کسی دندان قروچه دارد؟
    همانطور که می دانید این مشکل بیشتر در خواب رخ می دهد و هیج نظری ندارید که ایا همچین اتفاقی دارد میفتد یا خیر، بنابراین پیشنهاد می شود پس از درد زیاد در دندان های خود به دندانپزشک مراجعه کنید تا ایشان سریعا تشخیص و راه های درمانی را به شما پیشنهاد دهد.
  • آیا ممکن است در کودکان بروکسیم دندان به وجود آید؟
    بله، متاسفانه ساییده شدن دندان ها فقط در بزرگترها اتفاق نمیفتد و معمولا از 15 سالگی این مشکل ممکن است خودش را نشان دهد و سلامت دندان ها را به خطر بیندازد.
  • برای زیباسازی دندان ها باید به کجا مراجعه کرد؟
    مانادنت با داشتن بهترین ابزارها و متخصص ها بهترین دندان ها و لبخند ها را برای شما می سازد و در آخر شما با رضایت بخشی کامل از آنجا بیرون میایید.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم