ترمیم دندان پوسیده جلو

ترمیم دندان پوسیده جلو

پوسیدگی به یک نوع خرابی دندان اطلاق می شود و زمانی اتفاق می افتد که تولید اسیدهای تجزیه کننده، توسط میکروب های داخل دهان شروع می شود و به مرور زمان باعث ایجاد سوراخ و پوسیدگی در دندان می شود. معمولا دندان های عقبی و نیش دچار پوسیدگی می شوند زیرا شیارهای روی این دندان ها بیشتر است و مواد خوراکی، بیشتر بین آن ها نفوذ کرده و باعث خرابی و پوسیدگی دندان می شود.

ترمیم دندان پوسیده

مسواک کردن یا استفاده از نخ دندان برای دندان های جلو آسان تر است، زیرا این دندان ها به شکل صاف هستند اما با این حال احتمال پوسیدگی وجود دارد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان جلو مناسب ترین راه پیشنهادی، شست و شوی خوب و مرتب و روزانه دهان است. البته برنامه غذایی مناسب و نخوردن مواد چسبنده و بسیار شیرین مانند شکلات هم می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. اگر پوسیدگی دندان به موقع رفع نشود می تواند ایجاد درد و عفونت کند. با این تعاریف از پوسیدگی دندان، می توان فهمید که پوسیدگی از یک دندان یه دندان دیگر سرایت می کند. ترمیم دندان پوسیده جلو چطور انجام می شود؟ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. 

ترمیم دندان پوسیده جلو

علائم پوسیدگی دندان های جلویی

در زیر به برخی از نشانه های پو.سیده شدن دندان های جلوی افراد اشاره کرده ایم:

  • حساسیت به دما، درد در هنگام خوردن یا آشامیدن مواد غذایی یخ یا داغ
  • حساسیت به طعم غذا، واکنش دندان به غذاهای ترش و شیرین
  • آبسه دندان، رشد باکتری های مضر در بافت زیرین لثه
  • تغییر رنگ مینای دندان
  • سوراخ شدن محل پوسیدگی دندان
  • بوی نامطبوع و بد دهان

روش های درمان پوسیدگی دندان جلو

باید توجه داشت تا هر زمان که دندان دچار پوسیدگی شد، به دندانپزشک مراجعه کرد. برای ترمیم دندان پوسیده جلو، راه های زیادی وجود دارد، از جمله: فلوراید تراپی، پر کردن، تاج دندان، عصب کشی، کشیدن دندان و انجام ایمپلنت، ترمیم با کامپوزیت یا کاشت دندان. یکی از روش های درمان پر کردن است که در این روش دندانپزشک بخش پوسیده را تراش می دهد و سپس داخل آن را با ماده ای محکم پر می کند. این روش طی یک جلسه انجام می شود. این مواد معمولاً از صمغ یا آکریلیک اسید درست شده اند.

ترمیم دندان پوسیده جلو
اگر دندان جلو تا اندازه ای خراب باشد که ظاهر نامناسبی داشته باشد دندانپزشک بعد از درست کردن دندان از تاج استفاده می کند که ماده ای سفید رنگ است و روی پوسیدگی را می پوشاند و معمولاً طی دو یا چند جلسه درمان انجام می شود. اگر دندان جلو پوسیدگی زیادی داشته باشد و قابل ترمیم با روش پر کردن نباشد از یکی از دو روش زیر استفاده می شود:

  1. در یک روش، درمان ریشه انجام می شود و سپس با یک روکش دندان بازسازی می شود.
  2. در روش دوم که بافت لثه سالم است اما دندان به حدی خراب است که دیگر قابل ترمیم نیست، دندان را کشیده و از ایمپلنت یا کاشت دندان استفاده می کنند.

دندانپزشکان در کلینیک مانادنت بهترین روش را برای درمان و ترمیم دندان پوسیده جلو بیماران خود انتخاب می کنند. جهت مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر به سایت مانادنت مراجعه کنید.

ترمیم دندان پوسیده جلو

پیشگیری از پوسیدگی دندان

در حال حاضر بهترین راهی که برای شما وجود دارد تا به وسیله آن از پوسیدگی دندان خود پیشگیری کنید و به دنبال ترمیم دندان پوسیده جلو، فلوراید تراپی می باشد. فلوراید تراپی برای شما به شکل دوره ای انجام می شود، یعنی به عنوان مثال شما هر 3 ماه یک بار باید نزد دندان پزشک بروید و فلوراید تراپی انجام دهید، فلوراید تراپی نوعی ژل می باشد که دکتر بر روی سطح دندان شما قرار داده است و پخش می کند؛ این کار باعث می شود که مقاومت دندان در برابر پوسیدگی های احتمالی که امکان دارد رخ دهند، افزایش یابد، بنابراین باعث می شود که دندان های جلویی شما کمتر دچار پوسدگی و حتی گاهی اوقات نشود. موارد دیگری از قبیل خوردن غذا های مناسب، به موقع مسواک زدن و استفاده از نخ دندان از پوسیدگی دندان جلوگیری به عمل می آورند. 

علل پوسیدگی دندان

یک سری علل هستند که باعث می شوند دندان شما دچار پوسیدگی بشود، قصد ما در این بخش این است که به شما اصلی ترین علت های پوسیدگی دندان را بگوییم:

حساسیت به دما

برخی از دندان ها می باشند که نسبت به دما حساس می باشند، به فرض مثال برخی از افراد سبک دندان هایشان به نحوی می باشد که اگر بستنی بخورند باعث می شود که دندانشان دچار درد شدیدی بشود و از طرف دیگر سردردی خاص در آن ها به وجود آید، این درد ها معمولا زمانی پدیدار می شوند که ایراداتی داخل عصب دندان ها به وجود آمده باشد.

برگشت لثه

برخی نیز هستند که در مسواک زدن زیاده روی می کنند تا دندان هایشان همیشه سفید و سالم بمانند. این افراد بر این باور غلط می باشند که اگر هر چه فشار مسواک زدن بیشتر شود، باعث می شود که دندان سفید تر بشود! اما اینطور نیست، بلکه محکم مسواک زدن باعث می شود که دندان های شما دچار ایراداتی مانند برگشت لثه ها شوند بنابراین توصیه ما این است که اگر می خواهید دندان های شما دچار پوسیدگی نشوند، به شیوه صحیح مسواک بزنید و با مسواک بر روی دندان هایتان فشار وارد نکنید تا به مینای دندان هایتان آسیبی وارد نشود. 

عفونت کردن لثه دندان

زمانی که لثه دندان دچار عفونت شود، باعث می شود که آن عفونت ها به لثه آسیب بزنند و دندان ها از بین بروند. بنابراین توصیه ما به شما این است که به محض مشاهده کوچکترین علامتی از عفونت به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید چرا که در غیر این صورت رفته رفته دندان های شما دچار پوسیدگی شده و از بین می روند. 

مراقب های لازم بعد از پوسیدگی دندان

زمانی که شما پوسیدگی دندان خود را درمان می کنید نیاز دارید که یک سری کار ها را برای مراقبت کردن از دندان های خود انجام دهید، این کار ها همانند موارد ذکر شده در بالا می باشند اما حتما توصیه می شود که هیچ گاه با دندانی که تازه درمان شده است نه تخمه بشکنید و نه در پسته را باز کنید چرا که باعث می شود به دندان درمان شده شما آسیب جدی وارد شود.

سوالات متداول ترمیم دندان پوسیده جلو

  1. آیا در مانادنت کار درمان پوسیدگی دندان صورت می گیرد؟
    بله شما می توانید برای درمان کردن پوسیدگی دندان های خود به مانادنت مراجعه کنید تا در سریع ترین زمان ممکن دندان پوسیده شما را درمان کنند.

  2. آیا مسواک زدن مداوم باعث می شود که دندان برای همیشه سالم بماند؟
    بله طبق تحقیقات انجام شده اگر شما مداوم روزانه 2 بار مسواک بزنید، دندان شما برای همیشه سالم می ماند، مگر اینکه دچار برخی از مشکلات مربوط به آسیب دیدگی شود.

  3. آیا می توان توسط تاج دندان پوسیده را با تاج دندان مصنوعی درمان کرد؟
    بله در حال حاضر یکی از راه های ترمیم دندان پوسیده، توسط تاج دندان مصنوعی می باشد. در صورتی که پوسیدگی دندان خیلی شدید باشد، دندان شما کشیده شده و تاج دندانی مصنوعی و کاملا طبیعی جایگزینش می شود. 
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم