لمینت دندان شکسته

لمینت دندان شکسته چیست؟

دندان های بسیاری از افراد ممکن است به دلایلی مورد آسیب واقع شوند از جمله این آسیب ها می توان شکستگی دندان را نام برد؛ اگر دندان های شما دچار شکستگی شوند ظاهر خوبی را برای چهره شما به وجود نمی آورند، مخصوصا هنگام لبخند زدن. یکی از راه هایی که پیشنهاد می شود افراد انجام دهند تا شکستگی دندان های آن ها ترمیم شود، لمینت است. لمینت کردن یکی از ساده ترین روش های زیباسازی دندان می باشند که بسیاری از افراد امروزه در پی انجام آن هستند و بدین ترتیب ظاهر زیبایی را برای دندان هایشان به ارمغان می آورند. از جمله راهکارها برای دادن جلوه ای زیبا به دندان های شکسته، لمینت دندان شکسته است. 

 لمینت پوشش نازکی از جنس سرامیک می باشد که با توجه به نیاز فرد این پوشش در سطح جلوی دندان چسبانده می شود، این کار موجب تغییر در رنگ، شکل، اندازه، طول و ظاهر دندان می شود. در واقع لمینت یک لایه نازک بوده که به مینای دندان چسبیده می شود، برای چسباندن لمینت به دندان از صمغ های حساس به نور استفاده می شود که به کمک اشعه های قوی و مخصوص آن ها را خشک و محکم می کنند. لمینت با توجه به تشخیص پزشک و برای هر فرد متفاوت می باشد و برای هرکسی جداگانه ساخته می شود، لمینت موجب سفید شدن دندان ها شده و سخت ترین لکه ها را از بین می برد.

کاربرد لمینت برای دندان شکسته

همانطور که گفته شد لمینت لایه ی نازکی است که به صورت مستقیم به سطح جلویی دندان می چسبد و ظاهر زیبایی به دهان و دندان می دهد، لمینت دندان شکسته، آسیب دیده، لکه دار، خرد شده، فاصله بین دندان ها و حتی دندان هایی که کج هستند، کاربرد دارد و می تواند این موارد را اصلاح کند.

لمینت دندان به دو صورت ونیر کامپوزیت و ونیر سرامیکی انجام می شود، ونیرهای کامپوزیتی در مطب و توسط پزشک ساخته می شوند و خود پزشک در یک جلسه آن ها را روی دندان نصب می کند. اما ونیرهای سرامیکی در آزمایشگاه ساخته شده و در دو جلسه توسط پزشک (یک جلسه آماده سازی و قالب گیری و ارسال به آزمایشگاه، یک جلسه برای چسباندن ونیر روی دندان ها) انجام می شود.

دندان ها از جمله اعضایی می باشند که در ظاهر هر فرد بسیار موثرند و هر گونه آسیب و نقص در آن می تواند جلوه ای ناخوشایند داشته باشد که موجب ناراحتی فرد شود. یکی از این نقص ها شکستگی دندان می باشد که به مرور این شکستگی ها گسترده تر می شوند و حتی به داخل دندان نفوذ کرده و موجب عفونت می شوند.

یکی از راه های درمانی که امروزه بسیار روی کار آمده و بسیار مفید واقع شده است لمینت دندان های شکسته می باشد، که با روکش سرامیکی که برای دندان ساخته می شود شکستگی آن پوشیده می شود و پزشک می تواند با ایجاد تغییرات در شکل و اندازه دندان آن ها را با هم هماهنگ کرده و سبب زیباتر شدن و پوشاندن نقص دندان ها شود. البته برای انجام لمینت دندان شکسته باید به نکاتی مانند میزان شکستگی و پوسیدگی دندان توجه شود، زیرا هنگامی که شکستگی زیاد باشد و یا دندان پوسیده باشد نمی توانیم از لمینت برای بازسازی دندان ها استفاده کرد.

در این مواقع اگر شکستگی زیاد باشد از تاج دندان برای اصلاح آن استفاده می کنیم که گزینه ای مناسب برای از بین بردن نقص دندان می باشد، در بعضی موارد شکستگی بسیار زیاد بوده و غیر قابل ترمیم می باشد در این صورت پزشک معالج ایمپلنت را توصیه می کند. در اصل پزشک معالج باید بتواند تشخیص دهد که دندان شکسته شده توانایی نگهداری لمینت را دارد یا خیر؟ اگر شکستگی کم باشد به راحتی می توان با لمینت کردن از این نقص رهایی یافت و لبخندی زیبا ساخت اما اگر لمینت در درمان جوابگو نباشد از دو راه بالا، تاج دندان و ایمپلنت با توجه به تشخیص پزشک استفاده می کنیم. 

امروزه داشتن طرح لبخند زیبا و سفید یکی از ویژگی هایی می باشد که طرفداران بسیاری دارد، گاهی افراد به دلیل شکستگی، ناموزون بودن شکل دندان ها از لبخند زدن پرهیز می کنند، با پیشرفت علم و روش های نوینی که برای پوشاندن این نقص ها به وجود آمده هر کسی می تواند لبخندی زیبا داشته باشد.

کاربرد لمینت برای دندان شکسته

مراحل انجام لمینت برای دندان های شکسته

لمینت دندان شکسته را ابتدا باید قالب گیری کنند؛ این کار در جلسه های اول معمولا انجام میشود و پس از این که قالب گیری کردند لمینت سرامیکی دندان را از روی آن قالب درست می کنند.

برای دندان های شکسته شده نیز مانند دندان های معمولی از این روش استفاده میکنند؛ به این صورت است که ابتدا مینای دندان را از بین می برند و سپس آن را شستشو می دهند و بعد از این که  شستشو انجام شد، روکش هایی که از روی قالب ها درست کرده بودند را روی دندان ها جایگذاری می کنند.

در واقع این کار بدون انجام عمل جراحی انجام می شود و درد و خونریزی نیز ندارد. اما روکش هایی که استفاده میکنند می تواند بعد از مدتی دچار مشکل شود بنابراین می بایست مراقبت های لازم را انجام دهید و به دلیل اینکه مینای دندان را برداشته اند ممکن است دندان به نوشیدنی های سرد و گرم واکنش نشان دهد.

لمینت ها به صورت جداگانه برای هر دندان بارگذاری می شوند و بنابراین ممکن است رنگ آن ها با رنگ دندان های معمولی تفاوت داشته باشد، بنابراین اگر میخواهید دندان های شکسته خود را لمینت کنید بهتر است تمام دندان های خود را همزمان لمینت کنید تا رنگ آنها یک باشد و یا پیش از انجام لمینت یک دندان با دقت رنگ متناسب با سایر دندان هایتان را انتخاب کنید. جهت دریافت مشاوره تماس بگیرید.

مراقبت از لمینت دندان های شکسته

لمینت دندان های شکسته مانند دیگر درمان ها نیاز به مراقب های ویژه ای دارند که باید تا حد امکان آن ها را رعایت کنیم، علاوه بر آن لمینت برای افرادی که عادت دندان قروچه دارند و یا در طول روز غذاهای اسیدی زیادی مصرف می کنند اصلا کارآمد و مناسب نیست. رعایت نکات زیر برای افرادی که دندان شکسته خود را لمینت کرده اند ضروری می باشد:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان
  • استفاده منظم از مسواک و نخ دندان
  • استفاده از خمیردندان های حاوی فلوراید
  • کاهش مصرف نوشیدنی های مضر و رنگی
  • مراجعه به دندانپزشک معالج هر چندوقت یک بار
  • فشار نیاوردن به دندان
  • باز نکردن درب بطری با دندان و یا شکستن مواد سخت مانند پسته و ...

رعایت نکردن هر یک از این موارد موجب شکستن لمینت و افتادن آن می شود. که علاوه بر این نکات شخصی، عوامل دیگری مانند قدیمی بودن ونیرها (همه ونیرها طول عمر خاصی دارن، 10-20سال)، عدم اتصال صحیح یا استفاده از چسب بی کیفیت و پوسیدگی دندان وجود دارد که باید به تمامی آن ها دقت شود تا بتوانیم لمینت تمیز و با دوامی داشته باشیم.

سوالات متدول لمینت دندان شکسته

  1. آیا می توان دندان های شکسته را هم لمینت کرد؟
    بله؛ تنها کافیست تا قالب دندان هایتان، چه سالم و چه شکسته، گرفته شده و متناسب با آن لمینت ساخته و بر روی دندان هایتان جایگذاری شود.
  2. لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟
    متناسب با نیاز دندان هایتان، و ویژگی هایی که هر یک از این روش های زیباسازی دارند، بهترین روش توسط دندانپزشک و بیمار انتخاب می شود. 
  3.  آیا می توان دندان شکسته را با لمینت درست کرد؟
    این کار امکان پذیر است اما تنها ظاهر دندان های شما ترمیم می شود و نمی توانید دندان های اصلی خود را درست کنید، در واقع تنها یک روکش روی دندان های شما قرار خواهد گرفت.
  4.  برای ترمیم دندان شکسته کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟
    در کل باید بگوییم که لمینت بهتر است چرا که هم یک لایه محافظ روی دندان های شما ایجاد می کند و هم اینکه مقاومت دندان های شما را افزایش می دهد، در ضمن زیبایی بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.
  5. تا چه مدت می توان از لمینت برای دندان شکسته استفاده کرد؟
    اگر از لمینت استفاده کنید این روکش میتواند 10 تا 15 سال روی دندان های شما باقی بماند و خراب نشود و در صورت خرابی باید آن را تعویض کنید.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم