جلوگیری از پوسیدگی دندان

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از معضلات اصلی بسیاری از افراد می‌باشد که اکثرا تمام ما تا کنون با این مشکل مواجه شده ایم، بعد از سرما خوردگی یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که در سلامتی افراد بوجود می‌آید پوسیدگی دندان‌ها است؛ ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان و روش های درمان آن را برای شما دوستان عزیز شرح بدهیم.

برای جلوگیری کردن از پوسیدگی دندان‌ها مهم ترین چیزی که باید به آن توجه داشته باشید رعایت بهداشت دهان و دندان است، مسواک زدن و استفاده از فلوراید یکی از اصلی ترین عامل ها برای جلوگیری کردن از پوسیدگی دندان می‌باشند.

جلوگیری از پوسیدگی دندان2

دلایل پوسیدگی دندان ها

اکثرا پوسیدگی دندان به دلیل مراقبت نکردن و نگهداری نامناسب دندان ها بوجود می‌آید، خوردن شیرینی جات مانند شکلات در طول روز مخصوصا در هنگام شب می‌تواند تاثیر بسیار بدی بر روی دندان های شما بجا بگذارد. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های خود بهتر است از خوردن غذاهایی که احتمال ماندن آن در میان دندان‌ها وجود دارد خودداری کنید و یا بعد از مصرف آن‌ها حتما دندان‌های خود را بشویید.

کربوهیدرات ها یکی از عامل های اصلی پوسیدگی دندان می‌باشند که اکثرا می‌توان آن‌ها را در غذاها و خوراکی‌های چسبنده یافت کرد؛ به طور کلی کربوهیدرات ها باعث افزایش فعالیت باکتری‌ها در دهان می‌شوند که با خوردن مواد غذایی نامناسب دندان ها بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند.

توجه داشته باشید برای جلوگیری کردن از پوسیدگی دندان‌ها درمان کرم خوردگی دندان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

روش های درمان پوسیدگی دندان

برای درمان پوسیدگی دندان روش های بسیار زیادی وجود دارد که برای انجام آن باید به یک دندان پزشک خوب و کاربلد مراجعه نمایید؛ در ادامه مطلب چند مورد از روش های شایع و موثر درمان پوسیدگی دندان را برای شما عزیزان شرح داده ایم:

جلوگیری از پوسیدگی دندان با فلوراید

همانطور که در متن اشاره شد یکی از بهترین گزینه ها برای درمان پوسیدگی دندان ها استفاده از فلوراید می‌باشد، با استفاده از انواع دهان شویه حاوی از فلوراید می‌توان به سلامت مینای دندان کمک بسزایی کرد.

نصب تاج بر روی دندان

هنگامی که دندان‌ها بر اثر پوسیدگی ضعیف شده باشند از تاج‌های مخصوص دندان استفاده می‌کنند، بهتر است بدانید که این تاج ها در جنس‌های مختلف مانند رزین و فلز وجود دارند که در زمان قدیم از تاج های طلا برای افراد ثروتمند بکار گرفته می‌شد.

اجتناب از خوردن خوراکی های مضر دندان

مصرف کردن بعضی از خوراکی ها مانند چیپس، پفک و انواع شیرینی جات می‌تواند در پوسیدگی دندان‌های شما نقش موثری داشته باشد زیرا احتمال ماندن این خوراکی ها در میان دندان‌ها بسیار زیاد می‌باشد.

مزه مزه کردن انواع خوراکی ها و نوشیدنی های شیرین نیز می‌تواند موجب آسیب رسیدن به دندان‌های شما بشود و به مینای دندان شما نیز آسیب وارد کند؛ توجه داشته باشید که مصرف سبزیجات تازه و میوه ها میتوانند باعث به جریان افتادن بزاق دهان شما بشوند که این امر می‌تواند در سلامت دندان‌های شما تاثیر مثبت بجای بگذارد.

پر کردن دندان پوسیده

همانطور که میدانید یکی از شایع ترین روش ها برای درمان پوسیدگی دندان استفاده از موارد پر کننده رزینی همرنگ دندان ها می‌باشد، در این روش قیمت پوسیده دندان به طور کامل تراشیده می‌شود و سپس یا مواد مخصوص قسمت های تراشیده شده  پر می‌شود.

پر کردن دندان پوسیده

معرفی انواع پوسیدگی دندان

بهتر است بدانید که پوسیدگی در دندان به روش های متفاوتی ایجاد می‌شود که در ادامه انوع پوسیدگی دندان را برای شما عزیزان نام برده و آن‌ها را شرح داده ایم:

·       پوسیدگی دندان شیاری

این نوع پوسیدگی در لا به لای شیارهای دندان به وجود می‌آیند که در صورت عمیق نبودن این حرابی می‌توان با استفاده از فلوراید به درمان آن پرداخت؛ در هنگام عمیق شدن این پوسیدگی پزشک متخصص با استفاده از روش پر کردن دندان و یا استفاده از تاج به ترمیم دندان‌ها می‌پردازد.

·       پوسیدگی ریشه ای دندان

باید توجه داشته باشید که در هنگام متوجه شدن پوسیدگی ریشه ای دندان فورا به یک دندان پزشک مراجعه کنید زیرا رشد این پوسیدگی نسبتا سریع و زیاد است؛ معمولا اگر این پوسیدگی در دندان گسترش پیدا کند باید از روش عصب کشی دندان استفاده کرد.

·       ایجاد حفره های سطح صاف

به طور کلی این پوسیدگی بر روی سطح صاف دندان‌ها بوجود می‌آید که می‌توان با استفاده از روش های بسیار آسان به درمان این نوع پوسیدگی دندان پرداخت؛ بهتر است بدانید که رشد این حرابی بسیار کند می‌باشد و می‌توان با استفاده از انواع دهان شویه‌ها مانند فلوراید به درمان این نوع پوسیدگی پرداخت.

علائم نشان دهنده پوسیدگی دندان

گاهی اوقات به دلیل پوسیدگی بیش از حد دندان‌ها می‌توان علائمی را مشاهده کرد که این علائم شامل موارد زیر می‌شود:

  • تغییر رنگ دندان ها
  • بوی بد دهان
  • ایجاد درد در دندان
  • شکسته شدن قسمتی از دندان پوسیده
  • حساس شدن
  • ایجاد لکه بر روی سطح دندان
  • علائم نشان دهنده پوسیدگی دندان
خلاصه مطلب

یکی از مشکلاتی که که اکثر افراد با آن مواجه اند پوسیدگی دندان‌ها می‌باشد؛ پوسیدگی دندان به دلایل بسیار زیادی به وجود می‌آید که ما در این مطلب به نحوه جلوگیری از پوسیدگی دندان به طور کامل پرداخته ایم.

سوالات متداول جلوگیری از پوسیدگی دندان

  • دلایل پوسیدگی دندان چه می‌باشد؟
    به طور کلی مسبب اصلی پوسیدگی دندان‌ها کربوهیدرات ها می‌باشند، کربوهیدرات ها باعث افزایش فعالیت باکتری ها در دهان می‌شوند که با خوردن انواع هله هوله مانند چیپس، پفک و انواع شیرینی جات میتوان باعث ایجاد پوسیدگی در دندان ها شد.
  • چه روش هایی برای درمان پوسیدگی دندان وجود دارد؟
    برای درمان پوسیدگی دندان ابتدا باید به یک دندان پزشک متخصص مراجعه کرد و با بررسی پوسیدگی دندان از یکی از روش های پر کردن دندان، استفاده از دهان شویه‌های حاوی فلوراید، عصب کشی و یا نصب تاج بر روی دندان برای ترمیم استفاده کرد.
  • علائم پوسیدگی دندان چیست؟
    علائمی وجود دارد که با توجه به آن‌ها میتوان متوجه ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها شد که این علائم شامل حساس شدن دندان، ایجاد درد، شکسته شدن قسمتی از دندان پوسیده، ایجاد بوی بد در دهان، تغییر رنگ دندان ها و ... می‌باشد.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم