گلاس آیونومر در دندانپزشکی چیست

نقش گلاس آیونومر در دندانپزشکی

همانطور که می دانید یکی از مهمترین دلایلی که معمولا افراد به دندانپزشکی ها مراجعه می کنند، پوسیدگی دندان ها می باشد. معمولا برای درمان این پوسیدگی ها در ابتدا به نوع و اندازه پوسیدگی، قسمت پوسیده شده دندان را برش می دهند و در آخر آن بخش را با برخی مواد مخصوص که یکی از آنها گلاس آیونومر دندان پزشکی می باشد، پر می کنند. شاید برای شما این سوال به وجود آید که گلاس آیونومر در دندانپزشکی چیست؟ همانطور که می دانید به این عمل از دندان، پر کردن یا ترمیم می گویند. معمولا این روش درمان با مواد های مختلفی مانند آملگام، کامپوزیت و آلیاژ طلا قابل انجام است. در ادامه این مقاله به بررسی گلاس آینومر می پردازیم و به شما مطالبی درباره آن به شما آموزش می دهیم.

خواص گلاس آیونومر

سیمان گلاس یونومر از سه ماده مختلف درست شده است که انواع مختلفی دارد نسبت به نوع و موقعیت دندان پوسیده تغییر می کند. معمولا زمانی از این ماده استفاده می کنند که دندان ها شیری و یا برای پر کردن پوسیدگی های کوچک دندان باشند. همانطور که از این بخش از مقاله فهمیدید معمولا زمانی از ماده استفاده می کنند فرد زیر 12 سال سن داشته باشد تا زمانی که دندان های دائمی آنها در نیامده باشد، زیرا می دانید طول عمر این ماده پایین می باشد و بسیار شکننده و مناسب پر کردن دندان ها به صورت دائمی نمی باشند. همچنین بهتر است بدانید که طول عمر مفید این ماده 5 سال است.

در آخر این بخش بهتر نیز بدانید که ممکن است برای پر کردن دندان ها به صورت دائمی از این ماده استفاده شود در صورتی که دندان در معرض فشار زیاد جویدن نباشد، برای مثال بهتر است بدانید که در دندان های آسیا از این ماده به صورت دائمی استفاده می کنند.

خواص گلاس آیونومر

دلایل استفاده از گلاس یونومر در ترمیم دندان

گلاس آیونومر مانند انواع کامپوزیت دارای رنگ های متفاوتی می باشد و با دیگر دندان ها فرد، دندانپزشک رنگ مناسب را انتخاب می کند تا زیبایی دندان فرد حفظ شود. همچنین بهتر است بدانید که این ماده در قسمت هایی مخصوصا در نواحی دندان های جلویی بسیار حساس هستند و پزشک باید حتما رنگی مناسب شباهت به دیگر دندان های فرد انتخاب کند تا تفاوتی بین آنها دیده نشود.

گلاس یونومر معمولا به مینا و عاج دندان متصل می شود و برای چسباندن آن از ماده ای چسبانده شیمیایی کمک می گیرند. همچنین بدانید که به دلیل آزاد کردن فلوراید در این ماده از پوسیدگی جلوگیری می کند و هیچوقت پوسیده نمی شود. این ماده با بافت بدن، مخصوصا پالپ درون دندان سازگاری بسیار خوبی دارد و به همین دلیل از این ماده برای پر کردن دندان های جلو و ریشه دندان ها استفاده می شود.

دلایل استفاده از گلاس یونومر در ترمیم دندان

مزایای استفاده از گلاس آیونومر

در این بخش از مقاله به مزایای ماده گلاس یونومر می پردازیم و به شما کمک می کنیم که از مزایای این ماده در دندانپزشکی آگاه بشید و در آخر برای جنس نوع پر کردن دندان یا ریشه دندان تصمیم بگیرید ولی بهتر است به پیشنهاد دندانپزشک خود گوش دهید. مزایای گلاس آیونومر به شرح زیر است:

  • مناسب برای کودکان، معمولا از این ماده برای پر کردن دندان اطفال به کار می رود زیرا طول عمر زیادی ندارد و مناسب کسانی است که می خواهند تا قبل از در آمدن دندان های دائمیشان از آنها استفاده کنند.
  • نسبت به بقیه ماده ها مخصوصا کامپوزیت راحت تر و ارزان تر است زیرا که به عنوان دائمی به کار نمی رود و طول عمر کمتری دارد. همچنین ظریف تر از بقیه ماده ها است و نسبتا راحت میشکند.
  • دارای رنگ های بیشتر و سازگاری بهتر است. گلاس یونومر نسبت به کامپوزیت سازگاری رنگی بهتری دارد.
  • عمر مفید طولانی دارد. این ماده نسبت به کامپوزیت عمر طول مفید بیشتری دارد.
  • برای قرار دادن گلاس یونومر در دندان نیازی به برداشتن دندان نیست به همین دلیل برای کودکان بسیار مناسب می باشد.
  • مزایای استفاده از گلاس آیونومر

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید، متوجه شدید که گلاس یونومر معمولا برای کودکان استفاده می شود و نیازی به برداشتن دندان نمی باشد. همچنین متوجه شدید که این ماده نسبت به دیگر ماده های پر کردنی مانند کامپوزیت سازگاری بهتری دارد و دارای طیف رنگ های مناسب تر و بیشتری برای دندان ها می باشد و زیبایی خوبی به دندان و لبخند ها می دهد.

اگر شما به دنبال یک کلینیک زیبایی دندان می گردید و نمی دانید باید به کجا بروید، مانادنت می تواند یک گزینه عالی برای شما باشد. مانادنت با داشتن بهترین متخصص ها و ابزارها در زیبایی لبخند شما کمک بسیاری می کند و شما می توانید با رضایت از آنجا خارج شوید.

سوالات متداول درباره گلاس آیونومر دندانپزشکی

  • از گلاس یونومر معمولا در چه کسانی استفاده می کنند؟
    معمولا از ماده گلاس آیونومر در کودکان زیر 12 سال استفاده می شود زیرا که آنها هنوز دندان های دائمیشان در نیامده است.
  • طول عمر مفید گلاس یونومر چقدر است؟
    معمولا طول عمر مفید این ماده 5 سال است و به همین دلیل برای کودکان استفاده می شود زیرا که آنها هنوز دندان های دائمیشان در نیامده و همینطور نسبت به دیگر ماده ها ارزان تر است.
  • برای زیبا سازی دندان ها باید به کجا مراجعه کرد؟
    مانادنت با داشتن بهترین متخصص ها و ابزارها در زیبایی لبخند شما کمک بسیاری می کند و شما می توانید با رضایت از آنجا خارج شوید.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم