به عنوان یک روش ترمیمی، کامپوزیت دندان مدت هاست که بین مردم اسم و رسمی پیدا کرده است. با این حال ممکن است مانند خیلی روش های درمانی و زیبایی دیگر در علم پزشکی، نگرانی هایی راجع آسیب کامپوزیت به دندان وجود داشته باشد. ممکن است شما در دام غلو کردن افتاده باشید یا برعکس کاملاً نسبت به کامپوزیت خوش بینی از خود نشان دهید. بهترین کار ممکن پیش از آغاز روند نصب کامپوزیت کسب آگاهی کافی راجع این مسئله است. در ادامه سعی می کنیم اطلاعات لازم و کافی را برای شما عرضه کنیم. خواهید دید که سر آخر، مهمترین انتخاب پیش رو، انتخاب دندانپزشک تواناست.

دندان کامپوزیت شده

مقایسه و آسیب شناسی کامپوزیت دندان

اولین نکته ای که می خواهیم مشخص کنیم این است که روش اصلاح لبخند کامپوزیت یکی از کم خطرترین شیوه هاست. به این معنی که حین نصب آن و بعد از فرآیند و موقع استفاده کردن از کامپوزیت، شما اساساً قرار نیست آسیب جدی در ناحیه دندان پیدا کنید. این مورد را بعداً در همین مقاله با لمینت مقایسه خواهیم کرد که نوعی روش ترمیم و زیبایی دندان، دارای ویژگی های مشترک زیاد با کامپوزیت است.

حساسیت ایجاد کردن

ممکن است قبل و حین نصب کامپوزیت مشکلاتی وجود داشته باشد که عوارض آن را حمل بر آسیب کامپوزیت به دندان کنید. به این معنی که شما در ناحیه دندان یا لثه مشکلاتی داشتید که تا قبل از کامپوزیت خودش را بروز نداده. بعد از نصب کامپوزیت با نمایان شدن نشانه ها، احتمالاً آن را پای کامپوزیت دندان بنویسید.

درد کردن دندان

یکی از این موارد وقوع حساسیت هایی در ناحیه لثه می باشد. امکان دارد که به دلیل رفتار نامناسب با لثه مثل کشیدن نخ دندان زیاد یا مسواک زدن نادرست، باعث التهاب در قسمت از دهان شوید. همین طور پوسیدگی درمان نشده روی دندان هایی که کامپوزیت دار می شوند، می تواند باعث التهاب دندان و عوارض ثانویه دشوار شود. این اتفاق وقتی رخ می دهد که پوسیدگی زیر کامپوزیت باقی مانده و به دور از چشم شما در حال پیش رویست. متاسفانه نداشتن تصویر درست از اتفاقی که رخ می دهد سبب می شود که تنها در موقعیتی پیشرفته و زمانی که به درد دچار شدید از وجود پوسیدگی خبردار شوید.

پر کردن دندان با آمالگام سفید

ماده ای که در آمالگام های سفید رنگ برای پر کردن دندان استفاده می شود، بسیار شبیه به رزین کامپوزیت هستند. وقتی دندان شما پر می شود، بسیار اهمیت دارد که همه اندازه ها تراز بوده و حباب هوا و منفذ خالی درون دندان باقی نماند. امکان دارد هر گونه ناترازی منجر به ایجاد مشکلات ثانویه برای شما شود. درد دندان، التهاب دندان و یا التهاب لثه از عوارض پر کردن غیر درست دندان با رزین های کامپوزیت است.

کمی مقایسه بین کامپوزیت و لمینت دندان

اکثر افراد برای سخن گفتن از آسیب کامپوزیت به دندان، آن را با لمینت مقایسه می کنند. این دو روش زیبایی ترمیمی، شباهت های زیادی در حوزه کاربرد دارند. با این حال می شود کامپوزیت را نمونه ضعیفتر و موقتی تر کامپوزیت در نظر گرفت. اما معنی این حرف برتری کامل لمینت به کامپوزیت نیست.

کامپوزیت دندان شکسته

ابتدا به مزایای کامپوزیت نسبت به لمینت می پردازیم. اولین نکته ای که مورد توجه است، نیاز کم کامپوزیت به تراشیدن مینای دندان می باشد. همان  طور که می دانید، در روش نصب لمینت، دندانپزشک باید ارتفاع دندان ها را کاملاً تنظیم کند. برای این کار احتمالاً به تراشیدن دندان ها نیاز پیدا کنید. اما در کامپوزیت دندان چنین چیزی به ندرت رخ می دهد چون روش نصب آن انعطاف پذیری بالایی دارد. این انعطاف باعث می شود که نصب کامپوزیت به طور کلی سریعتر انجام شود و البته هزینه کمتری نسبت به لمینت داشته باشد. پس آسیب کامپوزیت به دندان به اندازه ای که بقیه می گویند واقعی نیست.

مزایای لمینت نسبت به کامپوزیت دندان

از طرف دیگر لمینت هم خوبی های خودش را دارد. همان طور که اشاره کردیم، مهمترین این نقاط تمایز در طول عمر بیشتر و استحکام بالاتر لمینت قرار دارد. اگر شما به دنبال یک ترمیم لبخند و یا اصلاح رنگ دندان های عمری هستید، پیشنهاد اول برایتان استفاده از لمینت است. با این حال کیفیت بی دلیل نیست و باید هزینه بیشتری در مقایسه با کامپوزیت بپردازید. پس همان طور که گفتیم می شود واقع بینانه تر این دو روش را مقایسه کرد تا اینکه از آسیب کامپوزیت به دندان صحبت کنیم.

دندان لمینت شده

انتخاب پزشک، خشت اول

یک نکته که پیش از این راجبش صحبت نکردیم اما می شود آن را در بین آسیب های غیرمستقیم کامپوزیت به دندان دانست، نصب نادرست آن است. چنین چیزی وقتی رخ می دهد که پزشک، دندان شما را به طور کامل و درست با ماده رزین کامپوزیت نپوشاند. در این صورت منافذ و مجراهایی اطراف لایه رزین باقی می ماند که محل تجمع پلاک و مواد مضر خواهند شد. این قسمت ها از دید شخص دورند و این دوباره یعنی رشد پوسیدگی به دور از نظر شما. از این دست اشتباهات حین کامپوزیت دندان توسط دندانپزشکی که تسلط کامل به قضیه ندارد می تواند زیاد رخ دهد و شاید تنها آسیب کامپوزیت به دندان محسوب شوند.

اینجاست که پیشنهاد جدی ما به شما، اقدام به ویزیت یک پزشک با تجربه و متخصص است. چنین فردی قادر خواهد بود که علاوه بر انتخاب رنگ و جنس درست رزین، نصب کامپوزیت را به خوبی پیش برد.

سوالات متداول آیا کامپوزیت به دندان آسیب می زند؟

آیا آسیب کامپوزیت به دندان واقعیست؟
به طور کلی می شود به این سوال پاسخ خیر داد، با این حال در روند نصب کامپوزیت و مراقبت از آن نکاتی وجود دارد که اگر رعایت نشود، امکان بروز مشکلاتی هست. مردم معمولاً این گونه نقص ها را به پای کامپوزیت دندان می نویسند.

کامپوزیت بهتر است یا لمینت؟
انتخاب بین این دو به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. زمان در دسترس برای ترمیم، شدت آسیب و البته هزینه هر کدام از این فرآیندها.

آیا کامپوزیت می تواند باعث پوسیدگی دندان شود؟
خود رزین کامپوزیت باعث ایجاد پوسیدگی نمی شود، با این حال عدم مراقبت مثل رعایت نکردن بهداشت روزانه دهان و نصب غیر اصولی کامپوزیت احتمال ایجاد پوسیدگی به دور از چشم فرد را افزایش می دهد.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم