طول عمر کامپوزیت دندان 

طول عمر کامپوزیت دندان 

با وجود اینکه با ابداع روش کامپوزیت دندان، داشتن دندان‌هایی سالم و زیبا برای همه امکان‌پذیر وقابل دسترس شده است اما کوتاهتر بودن طول عمر کامپوزیت دندان نسبت به لمینت، تردیدهای زیادی را بوجود اورده که آیا اصلاح طرح لبخند با این روش مقرون به صرفه است یا خیر.

کامپوزیت‌های دندان، برای هرفردی، دندان‌های سالم و لبخندی جذاب به ارمغان می‌آورد. در طول سال‌های اخیر علم دندان پزشکی پیشرفت‌های بسیار زیادی داشته است و روش‌های مختلفی از جمله کامپوزیت، لمینت، بلیچینگ با لیزر و غیره برای محافظت و ترمیم دندان‌ها ابداع شده است که هر کدام مزایا و معایبی دارند. طول عمر کاموزیت دندان بین ۵ تا ۷ سال است که نسبت به لمینت دندان، با دوامی بیش از ۱۲ سال، بسیار کمتر است با این حال، این روش ترمیمی طرفداران خاص خود را دارد. اگر می خواهید دلیل پرطرفدار بودن اصلاح طرح لبخند با کامپوزیت را بدانید با ما همراه باشید. برای کاشت کامپوزیت دندان به بهترین دکتر کامپوزیت تهران مراجعه کنید. 

مواد استفاده شده در کامپوزیت دندان

مواد استفاده شده در کامپوزیت‌های دندان، شبیه همان موادی هستند که در پرکردن دندان‌ها استفاده می‌شوند. این مواد به صورت یک لایه‌ی خمیری هستند. یک لایه‌ بسیار نازک از این مواد بر روی دندان‌های فرد قرار می‌گیرد. این لایه‌ نازک فرم دندان‌ها را به خود می‌گیرد. پس از اینکه این مواد به قالب‌ دندان‌ها درآمدند، دندانپزشک برای فرم‌دهی بیشتر، با استفاده از نورآبی، آن‌ها را تثبیت می‌کند. نورآبی یک نورمرئی است. این نور، اثرنامطلوبی بر روی دندان های فرد مراجعه کننده ندارد. تابش این نور بر روی دندان‌ها باعث می‌شود که واکنش‌های شیمیایی در مواد داخل دندان رخ دهد. درپی این واکنش‌های شیمیایی، مواد استفاده شده در دندان‌ها سفت و محکم می‌شوند.

کامپوزیت دندان

پولیش کامپوزیت دندان

پولیش کامپوزیت‌های دندان، بسیاری از مشکلات را پس از انجام عمل کامپوزیت، برطرف می‌کند. اگر پولیش به صورت کامل و درست انجام گیرد، مشکلاتی مانند سوزش لثه و پوسیدگی‌های مکرر به کمترین مقدار خود می‌رسد. همچنین دوام و طول عمر کامپوزیت‌ها نیز افزایش می‌یابد. درپولیش کامپوزیت، مشکلات کامپوزیت‌های قبلی فرد مراجعه کننده برطرف می‌شود. برای انجام این کار، به جهت شستشوی دندان از اسیدفسفریک به مدت 30ثانیه استفاده می‌شود. سپس با استفاده از ابزار بخصوصی فرم دهی کامپوزیت مجددا تکرار می‌شود. انجام پولیش، زمان بسیارکمتری را نسبت به انجام مرحله اصلی کامپوزیت دربرمی‌گیرد.

پولیش کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت

کامپوزیت‌های دندان، متناسب با رنگ دندان‌های سالم فرد مراجعه کننده انتخاب می‌شود. کامپوزیت‌ها، یک طیف رنگی دارند. کامپوزیت‌ها باتوجه به تعداد و نوع ذراتشان، به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. در این مقاله ما شما را با 3 دسته از این تقسیمات آشنا می‌کنیم:

  • کامپوزیت میکروفیل
  • کامپوزیت نانوفیل
  • کامپوزیت آی پی اس

هرکدام از کامپوزیت‌های ذکرشده در بالا، در یک مورد خاص استفاده می‌شوند. از عوامل مهم برای دندان‌های ردیف جلو در دهان،  دو عامل زیبایی و درخشندگی در اولویت قرار دارند. برای دندان‌های عقب نیز دو عامل استحکام زیاد و قدرت کافی برای جویدن غذا، از عوامل بسیار مهم هستند. پس هرکدام از این کامپوزیت‌ها در ردیف دندان‌هایی متناسب با شرایط خود قرار می‌گیرند.

کامپوزیت میکروفیل

کامپوزیت میکروفیل، یکی از براق‌ترین انواع کامپوزیت‌ دندان است. این نوع کامپوزیت برای ترمیم دندان‌های ردیف جلو استفاده می‌شود. این کامپوزیت از استحکام کمی برخوردار است. ذرات استفاده شده در این کامپوزیت، بسیار ریز هستند. بعد از تثبیت ذرات این کامپوزیت بر روی سطح دندان‌ها، این سطوح بسیار درخشان و صاف می‌شوند. این کامپوزیت در زمان کمی، رنگ دندان‌های فرد را می‌گیرد. تشخیص تفاوت استفاده از این ترمیم‌ها با دندان طبیعی برای افراد بسیار سخت است. کسانی که علاوه بر ترمیم به زیبایی دندان‌هایشان بسیار اهمیت می‌دهند، استفاده از این کامپوزیت بهترین راه حل برای آن‌هاست. از این کامپوزیت، برای پرکردن فضای بین دندان ها و مرتب کردن آن‌ها نیز استفاده می‌شود.

کامپوزیت میکروفیل

کامپوزیت نانوفیل

درساخت کامپوزیت‌های دندان پیشرفت‌های بسیاری صورت گرفته است. استفاده از نانو درساخت کامپوزیت نانوفیل، یکی از این پیشرفت‌هاست. استفاده از نانو در ساخت کامپوزیت‌ها باعث ایجاد کاربرد‌های جدیدی در آن‌ها شده است. نانوذرات به کارگرفته شده در این کامپوزیت، بسیار ریز و کوچک هستند. اندازه این ذرات از 20 تا70 نانومتر است. این کامپوزیت، دارای مقاومت بسیار بالا و زیبایی خیره کننده‌ای است. وجود دوعامل مقاومت و زیبایی به صورت همزمان در این کامپوزیت، باعث ایجاد محبوبیت زیاد در دنیای کامپوزیت‌ها و مصرف کنندگان شده‌است. این کامپوزیت‌ها از انعطاف پذیری بسیار بالایی نیز برخوردارند. ذرات این کامپوزیت، شباهت زیادی به مینای دندان دارد.

کامپوزیت نانوفیل

کامپوزیت آی پی اس

نسل جدیدی از کامپوزیت‌های دندان که به تازگی طراحی ومورد استفاده قرار گرفته‌اند، کامپوزیت‌های آی پی اس هستند. در این نوع از کامپوزیت‌ها، ذرات سرامیکی به کار رفته است. این ذرات سرامیکی باعث سازگاری مضاعف مواد استفاده شده در کامپوزیت، با لثه افراد می‌شود. همچنین ذرات سرامیکی موجود در این کامپوزیت، موجب استحکام بیشتر می‌شوند. از مزایای دیگر این کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. موجب بروز حساسیت نمی ‌شود
  2. هزینه کمترومقرون بصرفه
  3. طول عمر طولانی ‌تر

لازم به ذکر است که برای استفاده از کامپوزیت آی پی اس، نیازی به تراشیدن دندان ‌های فرد نیست. اگر فرد استفاده کننده از این کامپوزیت، بهداشت دهانی خود را رعایت نکند، به التهاب لثه دچار می‌شود. پس رعایت بهداشت دهان در استفاده از کامپوزیت‌ها، یک شرط اساسی و لازم است.

کامپوزیت آی پی اس

طول عمر کامپوزیت ‌ها

طول عمر کامپوزیت ‌های دندان بستگی به عوامل و شرایط بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین شرایط، مراجعه به دندانپزشک ماهرو حاذقی است که بتواند با مهارت کامپوزیت‌ها را در دهان شما قراردهد. تجربه کاری دندان پزشک شما، باید اولین گزینه شما برای انتخاب وی باشد. وقتی شما از کامپوزیت برای دندان‌های خود استفاده می‌کنید، باید مراقب تغذیه خود باشید. مواد غذایی سفت و نوشیدنی‌های رنگی، طول عمر کامپوزیت‌ها را کاهش می‌دهد. خوشبختانه اگر کامپوزیت‌ها در اثر حادثه‌ای، دچار شکستگی شوند، ترمیم و بازسازی مجدد آنان به راحتی انجام می‌گیرد. باتوجه به شرایط ذکرشده، ماندگاری کامپوزیت‌ها به صورت نسبی و متوسط است و اگر فرد شرایط را به خوبی رعایت کند، می‌تواند طول عمر کامپوزیت را افزایش دهد. بیشتر کارشناسان و متخصصان این امر، طول عمر کامپوزیت‌ها را در حدود7 تا10 سال ذکر کرده‌اند.

مراحل انجام کامپوزیت دندان

در این قسمت از مقاله، مراحل انجام کار کامپوزیت‌های دندان را برای شما شرح می‌دهیم. قبل از شروع این کار، پزشک باید از سلامت کامل لثه‌های فرد مراجعه کننده اطمینان یابد. هرگونه التهاب لثه و عدم درمان آن، شروع مراحل کار را مختل می‌کند. در این مرحله، حضور دندانپزشک ماهر برای انجام کار بسیار ضروری است. پزشک ماهر می‌تواند درحین بررسی سلامت لثه‌ها، برخی از پوسیدگی‌های دندان‌های ردیف جلو وعقب را ترمیم کند. پس از بررسی سلامت لثه‌ها، ابتدا دندان‌ها به وسیله یک برس تمیز می‌شوند. سپس رنگ مواد کامپوزیت باتوجه به رنگ دندان‌های فرد انتخاب می‌شود. رنگ‌‌های بسیار سفید، امروزه طرفداران بیشتری دارد. سپس دندان‌ها خشک شده و مواد بر روی دندان قرار می‌گیرد. درنهایت پستی وبلندی‌های مواد گرفته می‌شود و سطح کاملا صاف می‌شود.

در رابطه با هزینه هرواحد کامپوزیت در این مطلب بخوانید. 

جمع‌بندی

امروزه کامپوزیت‌های دندان برای اصلاح شکل، دندان‌هایی به میخی شکل و با رنگ نامناسب استفاده می‌شود. افرادی که یک یا چند دندان آن‌ها اشکال دارد و مشکل آنها محدود است، کامپوزیت برای آن‌ها بهترین راه و درمان است. کامپوزیت‌ها در مجموع هزینه کمتری به نسبت لمینت سرامیکی دارند و می‌توان در مدت زمان یک جلسه بدون تزریق داروی بی حسی، این کار را انجام داد.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم