اگر شما هم از رنگ دندان خود راضی نیستید و بعد از پرس و جو به راه حل کامپوزیت رسیدید، مهم ترین سوال ذهن شما، میزان تاثیر کامپوزیت دندان بر رنگ آن است. عوامل متعددی بر میزان رنگ پذیری کامپوزیت اثر می گذارند. این پارامتر ها در جنس کامپوزیت، عملکرد دندانپزشک و رعایت نکات بهداشتی توسط فرد نهفته است. بهتر است قبل از اقدام به نصب کامپوزیت روی دندان های خود، راجب وجوه مختلف آن آگاهی کسب کنید. در ادامه سعی می کنیم شما را با مسیر پیش رو آشنا سازیم.

رنگ اولیه کامپوزیت و حفاظت از آن

به منظور نتیجه گرفتن از کامپوزیت، جدا از فرآیند انتخاب و نصب آن، نگهداری و مراقبت از دندان ها مرحله مهم دیگر است. ما در ابتدا عوامل موثر بر میزان رنگ پذیری اولیه کامپوزیت را بررسی می کنیم. بعد از آن هم سراغ مواردی می رویم که به دندانپزشک و مراجعه کننده بستگی دارد.

برند و جنس کامپوزیت

اساساً رنگی که بعد از نصب کامپوزیت روی دندانتان به دست می آید، بستگی زیادی به برند انتخابی دارد. بعضی برندهای معتبر بازار محصولات متعددی در زمینه کامپوزیت تولید کرده اند. این محصولات طیف رنگی بسیار بزرگی را پوشش می دهند. طیف رنگ های طبیعی دندان که ویتا نام دارد و رنگ های متفرقه مثل سفید برفی( SW series ) که ظاهری هالیوودی به دندان ها می دهند.

رنگ بندی ویتا برای کامپوزیت دندان

علاوه بر اینکه برند، بر گزینه های روی میز تاثیر می گذارد، جنس کامپوزیت برای ماندگاری رنگ آن هم موثر است. با توجه به اینکه در بازار ایران اجناس اصل و متفرقه از شرکت های گوناگون وجودند و به راحتی می توانند باعث گیج شدن شما شوند، بهتر است به جای تصمیم گیری شخصی، به مشورت کردن با دندانپزشک اهمیت دهید.

تاثیر دندانپزشک غیر از انتخاب بهترین جنس کامپوزیت، متناسب با دندان شما، در عملیات نصب و مرحله پولیش هم غیر قابل انکار است.

کیفیت پولیش کامپوزیت در میزان رنگ پذیری

بعد از قرار دادن کامپوزیت روی دندان و تاباندن نور به آن، برای ایجاد فرم مطلوب، پزشک اقدام به انجام فرآیند پولیش می کند. یکی از عوامل تاثیر گذار بر میزان رنگ پذیری کامپوزیت همین عملیات است. بهترین دکتر کامپوزیت تهران باید با استفاده از تجربه و تخصص خود، بدون آسیب به بافت دندان و کامپوزیت، شکل مناسب را دربیاورد. پولیش همچنین روی براق شدن کامپوزیت دندان هم تاثیر می گذارد.

مواردی که بعد از این می آوریم، بیش از هر چیز به شخص شما وابسته است. رعایت اصول مشخصی که کمک می کنند رنگ کامپوزیت تثبیت شود و طول عمر آن افزایش یابد.

بهداشت دهان و دندان

رعایت نکردن بهداشت در این قسمت از بدن، حتی می تواند رنگ و سلامت دندان های طبیعی را به خطر بیاندازد، پس بدیهی است که کامپوزیت هم می تواند آسیب ببیند. شما به عنوان فردی که کامپوزیت دندان نصب کرده اید، برای تثبیت میزان رنگ پذیری کامپوزیت دندان ، به طور جدی نیاز دارید که بهداشت دندان ها از جمله مسواک زدن مرتب و کشیدن نخ دندان را رعایت کنید. برای محافظت از کامپوزیت دندان، نباید به دندان های خود فشار بیاورید. به عنوان مثال اجازه ندارید خوراکی های سفت بخورید یا چیز های محکم را با دندان بشکنید.

مسواک زدن

تاثیر رژیم غذایی در میزان رنگ پذیری کامپوزیت

کامپوزیت دندان طی بلند مدت می تواند رنگ دانه های موجود در مواد غذایی را به خود جذب کند. اگر در رژیم غذایی خود مواد خوراکی حاوی رنگدانه های زیاد دارید، مثل قهوه و چای، امکان تحلیل رفتن رنگ اولیه کامپوزیت دندان وجود دارد. به همین دلیل مورد بعدی که بر میزان رنگ پذیری کامپوزیت دندان اثر می گذارد، رژیم غذایی فرد است. سعی کنید مقدار این خوراکی ها را به مرور کم کنید و به حد بی ضرر که با نظر پزشک مشخص شده برسانید.

کشیدن سیگار و مصرف دخانیات

شاید کمتر عاملی بتواند به سرعت و شدت کشیدن سیگار، باعث آسیب رسیدن به دندان طبیعی و یا کامپوزیت دندان بشود. درون دود سیگار موادی رنگی وجود دارند که طی زمان روی دندان طبیعی یا کامپوزیت رسوب می کنند و بعد از مدتی یک تغییر رنگ مشهود را ایجاد می شود. همواره به افرادی که قصد استفاده از کامپوزیت دارند پیشنهاد می شود که مصرف سیگار را ترک کنند. این کار جدا از تاثیر عالی روی سلامت بدن، سلامت دهان و دندان را بهبود می بخشد.

تاثیر سیگار کشیدن بر تغییر رنگ دندا

سوالات متداول میزان رنگ پذیری کامپوزیت دندان

آیا رفتار بیمار پس از نصب کامپوزیت برای رنگ پذیری آن تغییری ایجاد می کند؟
رفتار بیمار شامل رژیم غذایی، رعایت بهداشت دهان و دندان، مصرف دخانیات و مراقبت از نشکستن کامپوزیت، همگی روی رنگ پذیری آن و دوام رنگ کامپوزیت تاثیر جدی دارند.

سیگار چگونه بر میزان رنگ پذیری کامپوزیت اثر می گذارد؟
دود سیگار حاوی رنگدانه هاییست که با هر بار کشیدن کمی روی دندان و کامپوزیت رسوب می کند. طی زمان این مقادیر کم باعث تغییر رنگ مشهود می شوند.

چگونه بهترین رنگ برای کامپوزیت دندان خود را پیدا کنیم؟
با توجه به وجود طیف بزرگ رنگ دندان و محصولات متنوع در سطح بازار، بهترین راه برای شما، مشورت با یک فرد با تجربه در زمینه زیبایی دندان است. تلاش کنید با پزشکی صحبت کنید که جدا از تبحر در مسائل فنی، تجربه زیادی در نصب کامپوزیت و شناخت رنگ دندان داشته باشد.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم