برای کاشت ایمپلنت به ابزار متعددی نیاز است

در بین روش های درمانی و ترمیمی مربوط به سلامت دهان و دندان، یکی از پربازده ترین ها، کاشت ایمپلنت دندان است. معمولاً بعد از نصب آن، کیفیت این جایگزینی بیمار را کاملاً تحت تاثیر قرار می دهد. مخصوصاً اینکه ایمپلنت برای درمان یک مشکل جدی، یعنی از دست دادن کامل یک یا چند دندان استفاده می شود. موردی که افراد نمی توانند به راحتی از کنارش بگذرند. در این مقاله می خواهیم یک مرور بر وسایل مورد نیاز برای ایمپلنت دندان داشته باشیم. این وسایل در یک طیف از مواد اولیه ایمپلنت تا ابزار مخصوص دندانپزشکی قرار می گیرند.

اباتمنت ایمپلنت

معرفی وسایل مورد نیاز برای ایمپلنت دندان

به طور خلاصه، وسایل ایمپلنت دندان، دستگاه اسکن ایکس-ری، فیکسچر، اِباتمنت، آچار های مخصوص و در نهایت تاج های موقت و دائمی ایمپلنت می باشند. در ادامه برای اینکه درک کاملی از شکل و کاربرد هر کدام داشته باشیم، به تفصیل راجب مراحل کاشت ایمپلنت دندان و نقش هر وسیله در آن ها صحبت خواهیم کرد.

معاینات پیش از کاشت

دستگاه ایکس-ری به طور کلی کاربرد های فراوانی در دوره ی پیش از عمل جراحی دارند. در مورد کاشت ایمپلنت هم اینگونه است. دندانپزشک برای تشخیص فرم استخوان فک شما از اسکن ایکس-ری استفاده می کند. این کار علاوه بر مکان یابی استخوان کمک می کند که از قوت و سلامت آن هم خبردار شوید. توجه داشته باشید که اگر مدت زیادی از افتادن دندان های شما گذشته باشد یا تعداد زیادی از دندان ها را از دست داده باشید احتمال تحلیل رفتن استخوان فک وجود دارد. پیوند استخوان یک فرآیند الزامی در این مورد است، پیش از کاشت ایمپلنت.

اسکن ایکس ری استخوان فک

فیکسچر ایمپلنت یکی از وسایل مورد نیاز برای ایمپلنت دندان

بعد از آنکه دندانپزشک راجب شرایط کلی دهان شما برای کاشت ایمپلنت دندان اطمینان پیدا کرد، نوبت اولین مرحله از کاشت می رسد. یکی از وسایل ایمپلنت دندان که نقش اساسی بازی می کند، فیکسچر ایملپنت است که گاهی آن را ایمپلنت هم می نامند. این قطعه شبیه به یک پیچ است و از فلز تیتانیوم ساخته شده. ویژگی بارز فلز تیتانیوم، استحکام بالا و در عین حال هماهنگی زیاد با بدن انسان است. این فلز و قطعاتی که از جنس آن در بدن انسان کارگذاری می شوند، خیلی کم توسط اندام ما پس زده می شود. به همین دلیل بهترین گزینه برای ساخت وسایل پزشکی این چنینی می باشد.

فیکسچر ایمپلنت دندان

کاشت فیکسچر در استخوان

دندانپزشک برای نصب فیکسچر، ابتدا یک سوراخ در لثه و استخوان فک زیر آن ایجاد می کند. قسمت بیرونی و درونی این قطعه ساختاری شبیه به پیچ دارد. از قسمت بیرونی، فیکسچر ایملپنت داخل استخوان فک قرار می گیرد. بعد از این بیمار باید سه تا پنج ماه استراحت کند تا استخوان فک رشد کرده و دور فیکسچر را پر کند و اصطلاحاً به آن جوش بخورد.

اباتمنت ایمپلنت دندان

به طور کلی اباتمنت یکی از وسایل ایمپلنت دندان است که بعد از نصب فیکسچر درون استخوان، یک واسطه بین ایمپلنت و تاج بیرونی به نام اباتمنت نصب می شود. توجه داشته باشید که فیکسچر کاملاً درون لثه قرار می گیرد و نمای بیرونی ندارد. فیکسچر نقش ریشه دندان را بازی می کند و روی آن یک قطعه میانی نصب می شود تا بعداً تاج به عنوان سومین قسمت روی ایمپلنت سوار شود.

دندان های دارای ایمپلنت

قبلاً گفته بودیم که فیکسچر از درون هم دارای ساختار پیچ مانند است. اباتمنت که از وسایل ایمپلنت دندان است، داخل آن قرار می گیرد و بعد سفت می شود. بعد از آن دوباره نیاز است که حدود 6 هفته بیمار به لثه ها مهلت بدهد که پیرامون اباتمنت را پر کنند تا به عنوان بخشی از دهان در جای خود محکم شود. جنس اباتمنت معمولاً از تیتانیوم یا فولاد ضد زنگ از گرید پزشکی است.

تاج موقت برای انجام ایمپلنت دندان

در مراحل کاشت ایمپلنت، مشخصاً بارگذاری فیکسچر و اباتمنت، همان طور که گفتیم به طی دوران نقاهت چند هفته ای نیاز دارید. بعد از کاشت فیکسچر معمولاً یک پروتز کوچک روی سوراخ ایجاد شده در لثه قرار می گیرد. این کار کمک می کند مواد غذایی و عوامل خارجی با محل جراحی تماس پیدا نکنند. با این حال اگر با ظاهر آن به طور کلی مشکل دارید، می توانید درخواست کنید که یک تاج مصنوعی موقتی روی فیکسچر قرار بگیرد. تاج مصنوعی یکی دیگر از وسایل ایمپلنت دندان است. این تاج قرار نیست برای طولانی مدت در دهان باقی بماند و کاربرد درمانی ندارد.

تاج مصنوعی ایمپلنت دندان

در نهایت بعد از بهبود و جوش خوردن قطعات فلزی ایمپلنت، یک تاج دائمی روی اباتمنت قرار می گیرد. متریال سازنده تاج دائمی انواع گوناگونی دارد. یک مورد تاج طلاست. اگر علاقه مند به داشتن دندان طلا باشید می توانید از آن ها استفاده کنید. با این حال مورد پرطرفدار متریال برای تاج دائمی ایمپلنت دندان، نمونه سرامیکی با رنگ نزدیک به دندان های طبیعی است. توجه داشته باشید این تاج قرار است برای همیشه درون دهان شما قرار بگیرد، پس راجب تصمیم خود دقت کنید.

تاج دندان طلا

موارد بیشتر از وسایل ایمپلنت

قاعدتاً برای عمل جراحی شبیه به این ابزارآلات متعدد دیگری هم وجود دارد. مثلاً انواع آچار یا وسایلی که توسط دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال مهمترین قسمت در روند درمان، مهارت دندانپزشک و رعایت نکات بهداشتی توسط شماست. در دوران جوش خوردن فیکسچر و اباتمنت، برای جلوگیری از بروز عفونت در استخوان یا لثه، نیاز دارید بهداشت دهان و دندان را دقیق رعایت کنید. از طرفی شناخت دندانپزشک از کلیت عمل و وسایل متفاوت مورد استفاده در فرآیند ایمپلنت هم تعیین کننده است.

سوالات پرتکرار وسایل مورد نیاز برای ایمپلنت دندان

  • فیکسچر کدامیک وسایل مورد نیاز برای ایمپلنت دندان است؟
    فیکسچر همان قطعه تیتانیومی است که درون استخوان فک کاشته می شود و بیشتر با نام ایمپلنت شناخته می شود. کارکرد فیکسچر شبیه به ریشه دندان است. این قطعه از مهمترین وسایل ایمپلنت دندان است.
  • جنس تاج ایمپلنت دندان از چه ماده ایست؟
    تاج ایمپلنت دندان با متریال مختلفی ساخته می شود. دو نوع پرطرفدار، یکی طلاست و دیگری سرامیک. نقطه قوت سرامیک، نزدیک بودن رنگ آن به رنگ طبیعی دندان است و شما قادرید بین رنگ های مختلف یکی را انتخاب کنید.
  • نصب ایمپلنت چند مرحله دارد؟
    اگر دهان شما شرایط مساعد نصب ایمپلنت را داشته باشد و احیاناً نیاز به کارهای پیش از کاشت نداشته باشید، ایمپلنت دندان در سه مرحله کارگذاری می شود. مرحله اول کاشت فیکسچر، مرحله دوم نصب اباتمنت و در نهایت نصب تاج دائمی دندان است.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم