سفید شدن لثه و کشیدن دندان

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از کشیدن دندان مخصوصا دندان عقل عوارض جانبی متفاوتی از جمله سفید شدن لثه رخ بدهد. در اینجا می خواهیم ابتدا انواع دلایل کلی ممکن برای ایجاد چنین عارضه ای را بررسی کنیم سپس ببینیم آیا این عارضه بعد از سفید شدن لثه و کشیدن دندان نیاز به نگرانی جدی دارد یا نه. همون طور که خواهیم دید یک طیف از عوامل و بیماری ها می توانند خود را با تغییر رنگ جزیی یا گسترده لثه ها به سمت سفیدی نشان دهند.

بهتر است بدانید که با مراجعه به متخصص لثه پاسداران نیز به درمان  سفید لثه خود کمک نمایید.

دلایل کلی سفید شدن لثه و کشیدن دندان

در ادامه این دلایل سفیدی لثه و کشیدن دندان را را به طور کامل شرح می دهیم.

عوامل غیر بیماری زا در سفید شدن لثه و کشیدن دندان 

در حالت عادی این اتفاق ممکن است به دلیل یک طیف از وقایع رخ بدهد که بعضی عادی بوده و نیاز به نگرانی ندارند و برخی اما نیازمند پیگیری بیشتر از جانب شما هستند. مثلا همین مورد بالا یعنی کشیدن دندان می تواند موجب رخ دادن چنین حالتی شود که عمدتا به دلیل ضربات یا جراحات (در اصطلاح پزشکی تروما) حین درمان رخ می دهد.
البته این حالت موقتی است و بعد از مدتی از بین می رود. همچنین اگر تا به حال اقدام به سفید شدن لثه و کشیدن دندان های خود کرده باشید ممکن است با این عارضه آشنا باشید که عمدتا بر اثر وجود مواد شیمیایی مورد استفاده برای فرآیند سفید کردن دندان رخ می دهد که مثل حالت قبل طبیعی است و ظرف مدت کوتاهی از بین می رود.

عوامل غیر بیماری زا در سفید شدن لثه و کشیدن دندان

عوامل بیماری زا در سفید شدن لثه و کشیدن دندان

اما در موارد دیگری سفید شدن خود به خود لثه ها می تواند یک بیماری جدی حوزه دندان یا علامت بیماری دیگری باشد. مثلا آنمی یا همان کم خونی که به دلیل پایین تر آمدن سطح گلبول های قرمز خون از حد مشخصی رخ می دهد می تواند خود را با کم رنگ شدن لثه ها نشان دهد که از درمان سفید شدن لثه و کشیدن دندان است که همان طور که نشانه دیگر این بیماری تغییر رنگ عادی پوست است رو به سفیدی و بی رنگ شدن.

بیماری هایی در سفید شدن لثه و کشیدن دندان

گاهی نیز لثه ها نه به صورت کلی بلکه به صورت جزیی دچار لکه های سفید رنگ می شوند. مثلا آفت دهان می تواند منجر به علایم سفید رنگ بیضی و دایره ای شکل روی لثه ها بشود که در اغلب موارد بعد از مدتی خود به خود از بین می روند که ازعوارض سفید شدن لثه و کشیدن دندان است.
همچنین عارضه سفیدی لثه ها به همراه لق شدن دندان می تواند نشانه بیماری دیگری به نام ژنژیویت هم باشد که یک بیماری شایع محسوب می شود خصوصا بین افرادی که به سلامت دهان و دندان رسیدگی کافی نمی کنند.
به هر نحو سفید شدن ناگهانی لثه مخصوصا زمانی که با علایم دیگری همچون درد، لق شدن دندان ها، خونریزی و غیره همراه باشد نیاز به پیگیری سریع دارد تا احیانا از ایجاد بیماری های دشوارتر یا حاد شدن عوارض جلوگیری شود.

بیماری هایی در سفید شدن لثه و کشیدن دندان

عوارض تغییر رنگ دندان

البته سفید شدن لثه ها می تواند دلایل نگران کننده دیگری هم داشته باشد که شما را مجبور به پیگیری جدی تر بکند. اگر این تغییر رنگ همراه با عوارض زیر رخ داد:خونریزی داخل دهان، ضخیم شدن پوست داخل دهان، لق شدن دندان، گلودرد، درد هنگام جویدن و بلع حتما به پزشک مراجعه کنید چون مجموع این علایم می تواند نشانه ی سرطان لثه ها باشد که لازم است زود پیگیری و روند درمان آغاز شود.

آیا سفیدی لثه بعد از کشیدن دندان نیاز به درمان دارد؟

همون طور که گفتیم احتمال رخ دادن عارضه بالا به دلیل تروما حین درمان دندان ها از طریق جراحی و کشیدن آن وجود دارد. این مورد هم به صورت طبیعی بعد از گذشت زمان کوتاهی، حداکثر 2 هفته خود به خود بهبود میابد. همچنین است روشن تر شدن رنگ لثه به عنوان عارضه سفید شدن لثه و کشیدن دندان.
اما موارد دیگر که در بالا گفتیم و حتی رخداد هایی که ذکر نکردیم ممکن است نیاز به درمان جدی تر داشته باشند. مثلا سرطان لثه که در اغلب موارد درمان کامل ندارد و خیلی زود باید از پیشرفت آن جلوگیری کرد یا مشکل کم خونی که ممکن است به غیر از رژیم غذایی ناشی از بیماری های مزمن دیگری هم باشد که ایجاب کند
ابتدا نسبت به رفع اون ها اقدام کنیم. البته بیماری ژنژیویت که با لق شدن دندان ها همراه است با اهمیت دادن به بهداشت دهان و دندان قابل رفع است مگر حالت پیشرفته تر بیماری که نیاز به پاکسازی و جرم گیری اطراف دندان را دارد. در همه ی موارد بالا نیز یک راه موثر برای پیشگیری و درمان بیماری های حوزه لثه مراجعه منظم به دندانپزشک و چکاپ دائمی است.

آیا سفیدی لثه بعد از کشیدن دندان نیاز به درمان دارد

سخن پایانی

سعی کردیم در این مقاله به طور کامل در مورد سفید شدن لثه و کشیدن دندان برای شما توضیح دهیم و به شما بگوییم که چه عوارضی دارد و تا چه مدت بر روی دندان ها باقی می ماند.

سوالات متداول سفید شدن لثه و کشیدن دندان

سفیدی لثه ها چه قدر پایدار می ماند؟
همون طور که گفتیم اگر این گرایش رنگ لثه ها به سفیدی ناشی از ترومای کشیدن دندان باشد نهایتا بعد از دو هفته و اگر بر اثر روند سفید کردن دندان ها ایجاد شده باشه تا چند ساعت باقی خواهند ماند.
چه زمانی سفیدی لثه ها خطرناک است؟
سفیدی لثه ها بعد از کشیدن دندان ها مثل یک عارضه معمولی هستند بعد از هر نوع عمل جراحی و خطری ندارند، اما اگر رنگ لثه ها به طور ناگهانی به سمت سفیدی گرایش پیدا کرد همراه با انواع دیگری از عوارض ذکر شده در متن امکان دارد نشانه ای باشد از بیماری هایی که نیاز است برای درمانشان با پزشک مشاوره کنید.
روش های درمان سفیدی لثه چیست؟
سفیدی دندان ناشی از تروما درمان ندارد و مثل اثر یک زخم بعد از مدت زمان مشخصی رفع می گردد. اگر این پدیده به دلایل دیگری باشد باید ابتدا عامل اصلی را یافت سپس آن را برطرف کرد. مثلا برای بیماری آنمی نه زیاد پیشرفته، بهبود رژیم غذایی و برای بیماری ژنژیویت که در مراحل ابتدایی است رعایت اصول بهداشت دهان و دندان چاره ساز است.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم