تعریف کف بندی دندان

متاسفانه موقعیت هایی ممکن است برای دندان پیش بیاید که امکان پر کردن دندان به روش های معمول امکان پذیر نباشد، زمانی که خرابی دندان انقدر زیاد است که بخاطر عمق زیاد خرابی و حساسیت های پیش رو در عصب و لثه باید از روشی استفاده کرد که این حساسیت را از بین ببرد. ما در این مقاله به تعریف کف بندی دندان می پردازیم و به شما می گوییم که کاربرد و هزینه آن به چه گونه است؟

همانطور که داشتیم می گفتیم زمانی از کف بندی استفاده می شود که فرد بیمار را از دردهای پیش رو راحت می کند. کف بندی دندان که نیز هم به نام بیس و لاینر معروف است در علم دندانپزشکی یک متد جدید محسوب می شود و دانش درباره آن به کسی ضرر نمی زند. در ادامه مقاله به تعریف کلی کف بندی دندان می پردازیم.

کف بندی دندان چیست؟

در کل تعریف کف بندی دندان به این گونه است که، استفاده از موادی عایق برای زیر دندان برای مانع حساسیت به سرما و گرما شدن شود، کف بندی دندان می گویند. این مواد ترمیمی که مهم ترین ویژگی آن عایق بودن است معمولا هنگامی استفاده می شود که پوسیدگی بسیار زیادی در عمق حفره ایجاد شده باشد و در نزدیکی عصب رسیده باشد. در همچین شرایطی اگر فرد بیمار از مواد ترمیمی استفاده نکند، بعد از درمان ممکن است با حساسیت و دردهایی مواجه شود که درد بسیاری در عمق دندان به وجود می آورد.

در آخر بدانید که این فرایند کف بندی در اصل یک لایه محافظتی است که برای دندان می باشد که در مقابل عواملی مانند سرما و گرما از دندان محافظت می کند.

کف بندی دندان چیست

انواع مواد ترمیم دندان

در کل انواع مواد ترمیم دندان و عایق در بسته بندی ها مختلفی قرار می گیریند ولی دو رده ی اصلی وجود دارد که اولیش ترمیم دندان با مواد هم رنگ مانند کامپوزیت و گلاس آیونومرها و مورد دومی ترمیم دندان با مواد غیر همرنگ است مانند آمالگام می باشد.

از نظر ظاهری، مواد کامپوزیت زیبا تر محسوب می شوند ولی اجرای کامپوزیت توسط هرکسی امکان پذیر نمی باشد و فقط توسط دندانپزشک هایی با تخصص بالا می توان اطمینان کرد. همانطور که می دانید برای اتصال کامپوزیت از چسب استفاده می شود و از نظر استحکام می گویند که آمالگام قوی تر از کامپوزیت می باشد؛ اما به همین راحتی نمی توان درباره استحکام نظر داد زیرا که بعضی از دندان ها کامپوزیت نسبت به آمالگام بهتر جواب می دهد و نتیجه بهتری را به عمل می آورد. همچنین بهتر است بدانید فردی که دندان خراب زیادی دارد پیشنهاد می شود که از آمالگام استفاده کند.

انواع مواد ترمیم دندان

هزینه کف بندی دندان

مانند اکثر دیگر عمل ها مانند پر کردن دندان بسته به شرایط بیمار مانند نوع دندان، فک بالا یا پایین و ... قیمت ها متفاوت است و برای کف بندی دندان همچنین با توجه به شرایط بیمار و دندان ها آن، هزینه پرداختی متفاوت می باشد.

مراحل کف بندی دندان

در کف بندی دندان مراحلی طی می شود که به صورت معمول انجام میشه و کار زیاد پیچیده ای ندارد مگر اینکه شرایط پیچیده ایدر دندان فرد به وجود آمده باشد. مراحل به شرح زیر می باشد.

  • آماده کردن حفره دندان توسط دندانپزشک که در ادامه مواد کف بندی در آن قرار داده می شود.
  • انتخاب نوع لاینر و آماده کردن آن برای قرار دادن در سطح کف حفره دندان؛ همچنین بدانید که دندانپزشک ترکیب مناسبی برای نوع دندان و نوع لاینر انتخاب می کند.
  • مناسب بودن حجم کف بندی دندان و همچنین دندانپزشک باید باید دقت بالایی برای قرار دادن لاینر در دندان بگذارد.
  • انتخاب کردن بیس مورد قبول با توجه به عواملی که تاثیر می گذارد.
  • ترکیبی که بین پودر و مایع بیس می شود باید کاملا دقیق و کامل باشد تا به شکل خمیر در بیاید.
  • ضخامتی که بیس در دندان قرار می گیرد حداقل یک میلیمتر می باشد.

همانطور که در مراحل مشاهده می کنید کار زیاد پیچیده ای توسط دندانپزشک یا متخصص انجام نمی شود ولی باید دقت بالایی در قرار دادن کف بندی دندان داشته باشد تا در آینده مشکلی برای فرد درمان شده پیش نیاید. همچنین بیس های مختلفی برای این عمل وجود دارد مانند پلی کربوکسیلات، زینک اکساید اوژنول، گلاس آینومر و زینک فسفات که تمامی این ماده ها در شرایط متفاوت و ویژگی های خاص خودشان را دارند.

مراحل کف بندی دندان

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید تعریف کف بندی دندان این است که برای جلوگیری از حساسیت دندان به سرما و گرما از ماده های مختلفی استفاده می شود که به آن کف بندی می گویند. همچنین شما در این مقاله با مراحل و انواع کف بندی آشنا شدید و متوجه شدید که کار زیاد پیچیده ای نمی باشد مگر دندان فرد دارای شرایط خاصی باشد.

اگر شما به دنبال یک کلینیک زیبایی دندان برای دندان های خود می گردید، می توانید به مانادنت مراجعه کنید. مانادنت، با داشتن بهترین ابزارها و متخصص ها از دندان های شما مراقبت می کنند و آنها را زیبا می کنند.

سوالات متداول کف بندی دندان

  • تعریف کف بندی دندان چیست؟
    در کل تعریف کف بندی دندان به این گونه است که، استفاده از موادی عایق برای زیر دندان برای مانع حساسیت به سرما و گرما شدن شود، کف بندی دندان می گویند.
  • انواع بیس ها در کف بندی چیست؟
    پلی کربوکسیلات، زینک اکساید اوژنول، گلاس آینومر و زینک فسفات انواع بیس های مختلف می باشد که در کف بندی استفاده می شود.
  • برای زیبا سازی دندان باید به کجا مراجعه کرد؟
    مانادنت، با داشتن بهترین ابزارها و متخصص ها از دندان های شما مراقبت می کنند و آنها را زیبا می کنند.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم