روش های ترمیم دندان

ترمیم دندان شکسته

تمامی کسانی که دندان هایی شکسته یا خراب دارند به دنبال راه و روشی هستند که دندان از دست رفته شان را ترمیم کنند، در این بین علم دندانپزشکی به کمک آنها امده است و کمک می کند تا بتوانند دندان از دست رفته شان را به دست بیاورند. اگر بخواهیم به تاریخچه علم دندانپزشکی بنگریم باید به دوران مصر باستان بازگردیم که از روش های متنوعی برای ترمیم دندان ها استفاده می شده است. از آن دوران تا به امروز هم روش های جدید تری بوجود امده اند و هم ابزار های جدیدی وارد این عرصه شده اند که در این مطلب می خواهیم به انواع روش های ترمیم دندان اشاره کنیم و هر یک را مورد بررسی قرار دهیم.

روش هایی که در علم دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد به دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم بندی می شود. خب به طبع بنا به نحوه انجام کار و ابزار آلاتی که در این راه استفاده می شود و همچنین میزان تخصص دندانپزشک قیمت ها متفاوت است. اگر مایل هستید تا در زمینه روش های ترمیم دندان پوسیده جلو و سایر دندان ها اطلاعات کسب نمایید ادامه این مطلب را از دست ندهید.

معرفی روش های متداول ترمیم دندان ها 

ابتدا قبل از این که هر کدام از انواع روش های ترمیم دندان  را مورد بررسی قرار دهیم باید شما را با آنها اشنا کنیم تا بدانید که به صورت کلی از چه راه هایی می توانید استفاده نمایید:

روش های متداول ترمیم دندان

این روش ها شامل مواردی همچون:

  • ایمپلنت دندان
  • ونیرهای کامپوزیتی
  • لمینت های سرامیکی
  • روکش گذاری بر روی دندان

این روش ها هر کدام با توجه به آسیب وارد شده قابل اجرا میباشند و بنا به تشخیص پزشک رویه آن طی می شود. در ادامه این مطلب بیشتر با این موارد و نحوه انجام آن آشنا خواهیم شد.

ایمپلنت دندان بهترین جایگزین دندان از دست رفته

ایمپلنت دندانی بهترین جایگزین برای دندان های اصلی است. در بین انواع روش های ترمیم دندان ایمپلنت ها دوام بیشتری دارند. روشی که برای جایگذاری ایمپلنت استفاده می شود روشی تهاجمی است به این دلیل که حتما باید برای کار گذاری پایه ها از جراحی بر روی لثه استفاد شود. بهترین کار این است که هنگامی که می خواهید دندان از دست رفته را از جای خود خارج کنید به پزشک متخصص ایمپلنت دندان مراجعه کنید تا بلافاصله پایه ایمپلنت را جایگذاری کند. اگر به این رویه کار انجام شود تقریبا می توان گفتانجام ایمپلنت گذاری ساده تر می باشد.

ایمپلنت های دندانی بهترین جایگزین

هنگامی که پایه ایمپلنت درون لثه و داخل استخوان پیچ می شود؛ باید چند هفته ای را صبر کنید تا ثله جوش بخورد سپس پزشک متخصص با استفاده از جراحی کوچکی میله یا نگه دارنده تاج را درون پایه قرار می دهد با این کار می توان تاج دندان را هم اضافه کرد که آخرین مرحله کار است. با به روی کار آمدن روشهای جدید ایمپلنت گذاری مدت زمانی که برای کارگذاری ایمپلنت صرف می شود کوتاه تر شده و دیگر نیازی نیست تا مدت زمان طولانی منتظر بمانید تا دندان شما جایگزین شود.

چرا ایمپلنت گذاری بهترین جایگزین دندان اصلی است؟

ایمپلنت به مانند دندان اصلی ریشه دار است پایه آن درون استخوان پیچ می شود و جا به جایی ندارد. همچنین طول عمر ایمپلنت ها کمتر از 30 سال نیست که اگر به خوبی از آنها استفاده شود یک عمر به جای دندان اصلی کار می کنند. اما نکته منفی که در مورد ایمپلنت های دندان وجود دارد این است که قیمت آنها بالا است؛ اغلب ایمپلنت های موجود در بازار ساخت کشور های اروپایی است و به همین دلیل شدیدا روش درمانی گرانی است.

ونیر های کامپوزیتی درمان دندان های شکسته

همانطور که پیشتر گفته شد هر کدام از درمان های دندانی مختص یک نوع آسیب است. کامپوزیت های دندانی بیشتر برای زیبایی و ترمیم شکستگی های دندانی استفاده می شود کسانی که دندان لب پر دارند و نمی خواهند به صورت کامل دندان خود را از دست بدهند میتوانند از این روش استفاده نمایند. خوبی استفاده از وینر های دندانی این است که اولا قسمت های سالم دندان های شما باقی می ماند ثانیا این که نیاز به جراحی نیست و خیلی راحت با استفاده از چسب های مخصوص بر روی دندان ها قرار می گیرد.

ونیر های کامپوزیتی درمان دندان های شکسته 1

از دیگر مزایای وینر های دندانی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استفاده از رنگ بندی دلخواه
  • استقامت بالا نسبت به مواد مخصوص دندانپزشکی
  • باقی ماندن قسمت های سالم دندان
  • کارگزاری در مدت زمان کم
  • لمینت های سرامیکی

لمینت های سرامیکی تقریبا نحوه کار گذاری و کارکرد مشابهی با کامپوزیت های دندانی دارند با این تفاوت که جنس آنها با هم تفاوت دارد. از لحاظ قیمتی استفاده از لمینت ها و کامپوزیت خیلی به صرفه است و از این نظر می توان امتیاز مثبتی به آنها داد.

روکش های دندانی

روکش های دندانی بیشتر بر روی دندان های آسیاب استفاده می شود. این روش ترمیم از قدیمی ترین روش هایی است که در دندان پزشکی برای دندان های آسیب دیده استفاده می شده است. اما با راه پیدا کردن مواد جدید در این زمینه می توان پیشرفت روکش های دندانی را به وضوح دید.

برای روکش های دندانی از دو نوع مواد امالگام و کامپوزیت استفاده می شود. آمالگام ماده ای قدیمی تر است و دوام آن به دلیل ترکیباتی که دارد بیشتر است اما به این دلیل که رنگی نقره ای دارد بسیاری ترجیح می دهند تا از روکش های کامپوزیتی سفید رنگ استفاده نمایند. روکش های دندانی از انواع روش های ترمیم دندان است که برای دندان های پوسیده استفاده می شود. هنگامی که دندان ها می پوسند پزشک مجبور است تا دندان را بتراشد. برای جلوگیری از حساس شدن دندان و یا آسیب به ریشه دندان از روکش های دندانی استفاد می شود.

روکش های دندانی

جمع بندی

انواع روش های ترمیم دندان که دندانپزشکان از آنها استفاده می کنند هرکدام مربوط به درمان عارضه ای خاص است و بنا به درخواست متقاضی انجام می شود. بهتر است تا با خواندن این مطلب ابتدا در مورد این روش ها و نحوه انجام آن ها اطلاعات کسب نمایید.

سوالات متداول انواع روش های ترمیم دندان

  1. کدام روش برای ترمیم دندان ها بهتر است؟
    اگر دندان شما آسیبی مانند شکستگی یا پوسیدگی دارد بهترین درمان متناسب با دندان روکش گذاری و یا استفاده از لمینت های سرامیکی است.

  2. بهترین جایگزین دندان های اصلی چیست؟
    کسانی که دندان های اصلی خود را از دست داده اند یا آسیب وارد شده به دندان و ریشه آنقدر زیاد است که دندانشان از دست رفته به حساب می اید بهتر است تا از ایمپلنت های دندانی استفاده نمایند.

  3. آمالگام بهتر است یا مواد سرامیکی؟
    طبق گفته ها و تحقیقات آمالگام ماندگاری و دوام بیشتری به نسبت سرامیک دارد اما به این دلیل که رنگ آن با رنگ دندان ها متفاوت است خیلی ها سرامیک را ترجیح می دهند.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم