آیا کامپوزیت به دندان آسیب می رساند

امروزه از کامپوزیت دندان به عنوان یک روش زیبایی و حتی ترمیمی سریع یاد می شود. تغییر رنگ دندان یا آسیب جزئی مثل شکستگی ها کوچک از کاندیداهای درمان با کامپوزیت هستند. با این حال برای شمایی که تا به حال چنین درمانی را تجربه نکردید، ابهامات زیادی ممکن است وجود داشته باشد. سوال اینجاست که عوارض کامپوزیت دندان دقیقاً چیست؟ آیا این روش درمانی حرفی در برابر طرفداران لمینت ندارد؟ یا اینکه این دو با هم قابل مقایسه اند؟ در ادامه سعی می کنیم با بررسی نقاط ضعف کامپوزیت و انجام یک مقایسه بین آن و لمینت دندان، دید بهتری برای شما فراهم کنیم.

عوارض کامپوزیت دندان

در این مقاله قصد داریم علاوه بر صحبت کردن راجب کامپوزیت دندان، آن را با لمینت هم مقایسه کنیم. به همین دلیل سعی می کنیم راجب دو چیز با هم صحبت کنیم. اولی معایب احتمالی خود کامپوزیت است.

عارضه های احتمالی کامپوزیت دندان

اولین عارضه، احتمال شکسته شدن کامپوزیت دندان است. با اینکه کامپوزیت برای کارهای روزمره ی ما دارای مقاومت کافی می باشد، با این حال بعضی رفتار های اشتباه هنوز هم می توانند باعث شکسته شدن کامپوزیت دندان بشوند. به عنوان مثال شکستن چیزهای سفت با دندان یا مصرف مایعات گرم و سرد به فاصله کم از یکدیگر.

حساسیت به کامپوزیت دندان

بعضی افراد، که تعدادشان زیاد نیست، امکان دارد که به رزین کامپوزیت حساسیت داشته باشند. این حساسیت می تواند خود را در قسمت لثه یا به صورت درد در دندان ها نشان بدهد. در صورت بروز چنین مشکلی سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی مخصوص انجام بگیرد.

احتمال ایجاد پوسیدگی دندان

برای درک این مورد باید راجب کلیت روش نصب کامپوزیت دندان اطلاعاتی داشته باشید. کامپوزیت در اصل ساخته شده از چند ترکیب است از جمله رزین مورد استفاده در دندانپزشکی. پزشک بعد از اینکه این ماده خمیری را روی دندان بیمار قرار داد، با تابیدن نور و ایجاد یک سری واکنش شیمیایی، آن را سفت و محکم می کند.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی به دور از چشم شما

به این صورت یک لایه از ماده ای که معرفی کردیم روی دندان های شما قرار می گیرد. حال اگر این فرآیند به شیوه ای حرفه ای انجام نگیرد، امکان دارد قسمت هایی از دندان شما در معرض مواد خارجی قرار بگیرد و با کامپوزیت پر نشود، اما هنوز هم خارج از دید شما باشد. در این صورت با گذشت زمان، در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی شروع به رشد می کند. این پوسیدگی به دلیل نداشتن نمود ظاهری برای شما، تنها وقتی به اندازه درد گرفتن پیشرفت می کند، خود را نشان خواهد داد.

به همین دلیل یکی از عوارض نصب غیر اصولی کامپوزیت دندان ایجاد پوسیدگی پیشرفته است.

معایب کامپوزیت نسبت به لمینت

بسیار پیش می آید که افراد دو روش کامپوزیت دندان و لمینت را با یکدیگر مقایسه می کنند. شاید شما هم علاقه مند باشید که پیش از انتخاب نهایی خود در مورد لمینت و مزایای نصبی آن بیشتر بدانید. با ما همراه باشید تا بیشتر این مسئله را بررسی کنیم.

مزایای نسبی لمینت در برابر کامپوزیت

با بررسی عوارض کامپوزیت دندان و مقایسه آن ها با ویژگی های لمینت سرامیکی می شود به یک مقایسه خوب دست پیدا کرد. اولین موردی که می خواهیم راجبش بگوییم دوام و استحکام است.

شکستن کامپوزیت دندان

پیش از این در مورد استحکام نسبتاً پایین کامپوزیت در مقابل فشار زیاد و احتمال شکسته شدن آن گفتیم. ابتدا اشاره می کنیم که اگر بدرفتاری شما با درمان دندان خود، لمینت یا کامپوزیت از حد بگذرد، به هر حال امکان آسیب به آن ها وجود دارد، با این حال لمینت سرامیکی قطعا محکمتر از کامپوزیت است. به نوعی می شود گفت که موارد استفاده این دو شیوه درمانی یکسان هستند اما لمینت عمری است و با دوره ی بلندتری نیاز به ترمیم پیدا می کند.

رنگ طبیعی تر لمینت سرامیکی

یک مورد محدود کننده راجب کامپوزیت که می تواند از عوارض آن هم محسوب شود، دشواری انتخاب رنگ صحیح است. بعضی اوقات امکان دارد که رنگ به درستی تشخیص داده نشود. در نتیجه این اتفاق یک ناهماهنگی در دهان شما ایجاد می شود. چنین رخدادی در مورد لمینت سرامیکی پیش نمی آید.

برتری دیگر لمینت در خصوص رنگ هم به پایداری آن برمی گردد. به طور کلی امکان تغییر رنگ برای کامپوزیت طی زمان وجود دارد. احتمال این پیشامد با وجود بعضی عادات مثل رژیم غذایی پر از رنگدانه و کشیدن سیگار تشدید می شود. با این حال لمینت به دلیل جنسی که دارد، دچار تحلیل رنگ کمتری می شود.

رنگ لمینت سرامیکی

انتخاب بین لمینت و کامپوزیت دندان

حال که با عوارض کامپوزیت دندان بیشتر آشنا شدید، احتمالاً بتوانید انتخاب دقیقتری بین لمینت دندان و کامپوزیت داشته باشید. در برابر مزایای لمینت نسبت به کامپوزیت، می شود از قیمت کمتر و ترمیم پذیری راحتتر کامپوزیت به عنوان نقاط قوت آن صحبت کرد. همین طور نصب کامپوزیت دندان هم به نسبت آسانتر است و می شود در یک جلسه دندانپزشکی صورت بگیرد.

سوالات پر تکرار همه چیز راجب عوارض کامپوزیت دندان

آیا کامپوزیت می تواند باعث خرابی دندان ها شود؟
خود کامپوزیت به تنهایی نمی تواند باعث این اتفاق شود. با این حال اگر فرآیند نصب آن به درستی انجام نپذیرد، امکان دارد طی زمان در منافذ کامپوزیت محیط مناسب برای خرابی دندان ایجاد شود.

آیا برای نصب کامپوزیت دندان نیاز به تراشیدن آن وجود دارد؟
برای نصب کامپوزیت اساساً نیازی به تراشیدن دندان وجود ندارد، اما امکان دارد که به دلیلی غیر از نیاز به برداشتن قسمتی از سطح دندان باشد. به عنوان مثال وجود پوسیدگی باعث شود که قبل از کامپوزیت، قسمتی از روی دندان برداشته شود.

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟
همان طور که در متن به تفصیل اشاره کردیم، در مورد طول عمر و پایداری، لمینت دندان برتری هایی دارد. در مقابل در زمینه هزینه ها و دشواری ترمیم، کامپوزیت مورد بهتری است. انتخاب بین این دو تا حدی به بودجه شما و شدت آسیب دندان هایتان ربط دارد.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم