یک راه ترمیم ظاهر دندان استفاده از لمینت متحرک است

غالب افراد به دلایل مختلف مثل ژنتیک، درست مراقبت نکردن و رفتار های اشتباه دندان های کج پیدا می کنند. این دندان ها نسبت به حالت عادی زاویه دارند یا با مکان نرمال خودشان فاصله گرفته اند. دندان های کج علاوه بر تاثیر منفی روی لبخند شما و روی چهره تان، موجب آسیب پذیری بیشتر دندان هم می شوند. وقتی دندانی کج است در جهاتی که نباید فشار دریافت می کند. این یعنی ممکن است وضعیت بدتر شود. راه حل دائمی این مسئله ارتودنسی می باشد. اما بسته به خواسته ی شما، لمینت متحرک برای دندان کج هم یکی دیگر از روش های غیردائمی برای حل این معضل است که توسط دندانپزشک روی دندان قرار می گیرد.

لمینت متحرک

لمینت برای دندان کج چگونه است؟

ابتدا مرور می کنیم که لمینت دندان در حالت کلی چگونه انجام می گیرد. دندانپزشک ابتدا یک غالب از دندان های شما تهیه می کند. سپس با استفاده از آن یک لایه از جنس کامپوزیتی خاصی به صورت پرینت سه بعدی تهیه می شود که قسمت بیرونی آن فرم دندان های سالم و کامل دارد. آن گاه دندانپزشک لمینت را روی دندان قرار می دهد و با مواد شیمیایی خاصی روی دندان می چسباند. البته این فرآیند بیشتر روی دندان های با سطح سلامتی بالاتر استفاده می شود. چون در صورت وجود خرابی، شست و شو و نگهداری آن ها دشوار می شود. این نوع تنها برای سفید نشان دادن دندان های استفاده می شود.

برای اصلاح شکل ظاهری دندان های کج از لمینت متحرک استفاده می شود. این وسیله بدون چسب روی دندان قرار می گیرد و قابلیت راحت جدا شدن را دارد. شما می توانید هر وقت خواستید آن را از روی دندان برداشته و تمیز کنید. لمینت متحرک هم به شیوه قبلی تهیه می شود یعنی دندانپزشک بعد از قالبگیری، پرینت سه بعدی را نصب می کند. به همین دلیل این اتفاق در دو جلسه انجام می گیرد.

دندان خرگوشی و لمینت متحرک

یکی دیگر از موارد استفاده از لمینت برای بهبود شکل دندان های پیشین است. در بعضی افراد ممکن است این دندان ها بیش از حد نرمال بزرگ شده باشند، یا بالعکس کوچکتر از جایگاه خود باشند و نسبت به دندان های کناری فاصله اضافه پیدا کنند. هر دو مورد را می توان با استفاده از لمینت متحرک جبران کرد.

عارضه دندان خرگوشی

چرا دندان ها کج می شوند؟

دلایل مختلفی وجود دارد. از جمله ی آن بیماری های افت توانایی و استحکام لثه است. در این صورت دندان دائمی به درستی روی لثه تکیه نمی زند و از محل نرمال جا به جا می شود. جراحت دهان و ضربه خوردن، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان و سوء تغذیه در دوران کودکی هم عواملی هستند که می توانند باعث بروز مشکلات این چنینی بشوند. همان طور که قبلاً هم اشاره کردیم درمان قطعی و دائمی این مشکل انجام ارتودنسی است. اما برای افرادی که به دنبال کاهش درد ارتودنسی هستند یا نمی خواهند زمان زیادی صرف کنند، می شود از لمینت متحرک استفاده کرد.

ارتودنسی

مراقبت از لمینت متحرک برای دندان کج

در صورتی که لمینت متحرک برای دندان کج نصب کردید، باید طی زمان مراقبت هایی انجام دهید. با توجه به اینکه لمینت جا به جا می شود امکان دارد که دندان های دائمی شما تحت تاثیر پوسیدگی قرار بگیرند. در نتیجه پیشنهاد می شود به صورت روزانه لمینت متحرک را خارج کنید. سپس دندان و لمینت را بشویید.

لمینت متحرک برای دندان کج2

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید مقاوم نبودن جنس لمینت متحرک در برابر تغییر رنگ است. به همین دلیل موقع استفاده، از سیگار کشیدن و خوردن غذاهای دارای رنگدانه های خاص پرهیز کنید.

سخن آخر

در پایان به این نکته اشاره می کنیم که لمینت متحرک اساساً راه کار قطعی و درمانی برای کج بودن دندان ها نیست. همان طور که گفتیم این وسیله تنها می تواند لبخند شما را اصلاح کند و در حوزه دندانپزشکی زیبایی قرار می گیرد. برای اصلاح ریشه ای ساختار دندان خود می توانید از ارتودنسی استفاده کنید. پس در صورت انتخاب لمینت متحرک لازم است که مراقبت های قبلی خود از دندان ها برای شدت نگرفتن کجی آن ها را ادامه دهید. متخصصان مانادنت آمادگی ارائه انواع خدمات دندانپزشکی متناسب با نیازهای شما را دارند.

سوالات متداول لمینت متحرک برای دندان کج

تفاوت لمینت متحرک با لمینت عادی چیست؟
لمینت متحرک نوعی از لمینت است که با چسب به دندان وصل نمی شود و قابلیت جدا شدن از دندان را دارد. در لمینت عادی پزشک می تواند از دو نوع متفاوت برلیانس و سرامیک استفاده کند اما جنس لمینت متحرک نوعی کامپوزیت است.

آیا لمینت کج بودن دندان را درمان می کند؟
خیر، لمینت متحرک نوعی درمان نیست و در حوزه اعمال دندانپزشکی زیبایی قرار می گیرد. هدف از نصب لمینت اصلاح لبخند و شکل ظاهری است. در صورتی که می خواهید مشکل دندان خود را کامل درمان کنید، بسته به ایراد آن باید یک روش درمانی را در پیش بگیرید. به عنوان مثال درمان قطعی کجی دندان استفاده از ارتودنسی است.

لمینت بهتر است یا ارتودنسی؟
هر دو مورد دارای معایب و مزایایی هستند. لمینت سریعتر، راحتتر و کم هزینه تر نصب می شود. با این حال نوعی درمان نیست و به صورت دائمی به شما کمک نمی کند. در مقابل هزینه و انرژی مورد نیاز برای انجام ارتودنسی بالاتر است، اما روشی دائمی بوده و دندان ها را سر جای نرمال ثابت می کند.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم