آیا جراحی دندان عقل مهم است؟

آیا جراحی دندان عقل مهم است؟

دندان های عقل به دندانهای آسیابی گفته میشود که در انتهای دهان پشت آخرین دندان آسیاب رشد می کنند. بسیاری بر این باور هستند که دندان های عقل به این دلیل به وجود آمده اند که انسان های اولیه فک های بزرگ تری نسبت به انسان مدرن داشته اند بنابراین نیاز داشته اند که یک دندان دیگر در انتهای فک آنها رشد کند، اما به دلیل روند پیشرفت و پدید آمدن انسان مدرن و امروزی که ن نیاز به شکار دارد و نه این که از خودش دفاع کند. جسته ها کوچک تر شده است و به همان اندازه استخوان فک هم کوچکتر شده است.

اما هنوز هم دندان عقل در بیشتر افراد رشد می کند. اما سوال اینجاست که چرا جراحی دندان عقل مهم است؟ آیا اگر با این دندان ها کاری نداشته باشیم آنها هم هیچ مشکلی را بوجود نمی اورند؟

آیا جراحی دندان عقل مهم است

این سوال مهمی است که باید به آن پاسخ داده شود، زیرا می تواند در سرنوشت سایر دندان ها تاثیر داشته باشد و ندانستن اینکه باید با این دندان ها چه کرد تاثیر بدی برای فرد خواهد داشت.

دلیل اهمیت کشیدن دندان عقل 

ابتدا باید بگوییم که اگر دندان عقل به صورت عادی از لثه شما خارج شد و هیچ مشکلی ایجاد نکرد می توانید آن را نگه دارید و این مورد هیچ ایرادی ندارد. زیرا فک و دهان شما انقدری جا داشته است که دندانی دیگر را در خود جای دهد. پس هیچ جای نگرانی نیست.

اما زمانی که دندان عقل به صورت ناقص رشد کرد و نیمی از آن درون لثه قرار داشت و یا به صورتی نا موزون رشد کرد امکان دارد تا دندان های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. یا این که لثه را خراب کند. به همین دلیل نیاز است تا به روش درست آن را درمان کرد. هنگامی که دندان عقل از لثه بیرون بزند کار بسیار راحت است. زیرا نیاز به جراحی نیست و تنها ممکن است با برشی جزئی آن را از دهان خارج کرد.

علت مهم بودن کشیدن دندان عقل در چیست

اما دلایلی که فرد را مجاب می کند تا دندان عقل خود را بکشد چیست؟. علت این است که هنگامی که دندان عقل به صورت زاویه دار رشد کند به دندان های دیگر فشار وارد می کند. که در این زمان ممکن است تا به کل چیدمان دندان ها تغییر پیدا کند و با افزایش سن موجب شود دندان هایی که کلسیم کمتری دریافت کرده اند خرد شده و از بین بروند.

از طرفی دیگر می تواند به ریشه دندان های آسیاب کناری آسیب وارد کند و آنها را نیز از بین ببرد؛ و یا این که به دلیل ایجاد ناهمواری ها باعث شود تا مواد غذایی زیر لثه قرار گیرد و عفونت گریبان لثه را بگیرد. پس بهتر است تا اگر دندان عقل خود را در انتهای دهان مشاهده نمودید و متوجه شدید که به صورت نامتعارف رشد کرده است آن را از دهان خود خارج نمایید.

آسیب هایی که دندان عقل نهفته وارد می کند چیست؟

دندان عقلی که از لثه خارج نشود را دندان عقل نهفته می نامند. این مدل دندان های عقل حتما به جراحی نیاز دارند زیرا می بایست انهار از داخل لثه خارج ساخت. جراحی دندان عقل مهم است مخصوصا اگر نهفته باشد. دندان های عقل نهفته می تواند آسیب های جدی تری را وارد کنند. مانند:

  • بهم ریختگی در ترکیب دندان ها
  • آسیب به ریشه دندان های کناری
  • ایجاد کیست در لثه
  • ایجاد عفونت درون لثه
  • ایجاد ترک در دندان های دیگر
  • درد شدید در انتهای فک
  • اسیب هایی که دندان عقل نهفته وارد می کند چیست

اگر به دندان های عقل خود اهمیت ندهید می تواند باعث بروز مشکلاتی این چنین شود. بهتر است تا برای درمان سریعا به یک پزشک متخصص و یا جراح فک و صورت مراجعه کنید.

مراحل کشیدن دندان عقل

امیدواریم تا اینجای کار متوجه پاسخ سوال چرا جراحی دندان عقل مهم است؟ شده باشید؛ و اگر تاکنون اقدام به کشیدن این دندان ها نکرده اید حتما به پزشک مراجعه کرده و از او راهنمایی بخواهید.

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید با دو روش باید پزشک معالج دندان را از لثه خارج کند.

  1. یک این که دندان شما از لثه خارج شده است و طی مراحل ساده کشیدن دندان آن را از دهان شما خارج می کنند و نیازی به این نیست که عمل جراحی بر روی دندان ها انجام شود.
  2. دوم این که دندن عقل هنوز از لثه خارج نشده است و به صورت اریب رشد کرده و باید با عمل جراحی از دهان خارج شود. اگر به این صورت باشد باز به یک دوراهی خواهید رسید.

اول این که دندانپزشک می تواند به راحتی دندان را از دهان شما خارج کند. دومین راه این است که دندان به قدری نزدیک به رشته های عصبی و رگ های خونی قرار دارد که دندانپزشک قادر به انجام این کار نیست و باید دندان عقل توسط متخصص جراحی فک صورت، متخصص ایمپلنت دندان از دهان با جراحی پیچیده ای خارج شود. همچنین شما می توانید به جراحی زیبایی لثه تهران برای زیباسازی لثه ها و کشیدن دندان عقلتان مراجعه کنید.

سخن آخر  

اگر دندان عقل دارید بهتر است آن را جدی بگیرید و نسبت به موقعیتش در دهان حساس باشید. مدت زمانی که برای بهبود دندان های شما در نظر گرفته می شود معمولا 3 یا 4 هفته است. این در صورتی است که جراحی هم انجام داده باشید. پس نگران نباشید کشیدن دندان عقل بهتر از سر کردن با ان است.

سوالات متداول دلیل اهمیت جراحی دندان عقل

  1. دندان عقل چیست؟
    دندان عقل به آخرین دندان آسیاب گفته میشود که در بیشتر افرادی که به سن 18 تا 20 می رسند، رشد می کند و در می آید. 
  2. چرا دندان عقل نهفته خطرناک است؟
    به این دلیل که دندان عقل نهفته می تواند باعث شود که دندانهای دیگر اسیب ببینند و یا ریشه آنها درگیر شود. بهترین کار این است که آن را از دهان خارج نمایید.
  3. بی توجهی به دندان عقل باعث بروز چه مشکلاتی می شود؟
    بیتوجهی به دندان عقل باعث می شود تا دندان های دیگر اسیب ببینند چیدمان دندان ها بهم بریزد و یا عفونت های ناشی از رفتن غذا به داخل لثه ایجاد شود.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم