برفک دهان چیست؟

همانطور که می دانید، دهان ممکن است بیماری های زیادی داشته باشد که حتی به خیلی از آنها توجهی نکنیم و ما در این مقاله به برفک دهان می پردازیم و به شما تعریفی مختصر و کاملی درباره آن به شما می دهیم و امیدوار هستیم که این مقاله برای شما مفید واقع شود. همچنین بهتر است بدانید که این بیماری با نام های کاندیدیازیس دهانی یا کاندیدیازیس حفره حلقی نیز شناخته می شود.

تعریف برفک دهان

همانطور که در مطلب بالا گفته شد، این بیماری زیاد جای نگرانی ندارد و توجه زیادی بهش نمی شود، اما اگر این بیماری گسترش پیدا کند و به نقاط دیگر بدن برسد، ممکن است باعث معضلاتی شود. بنابراین اگر بخواهیم تعریفی درباره برفک دهان یا کاندیدیازیس دهان به شما بدهیم به این صورت است که، بر اثر عفونت هایی مخمر مانند باکتری و یا تراکم قارچ دهان یک هاله ی سفیدی در دهان به وجود می آید و بهتر است بدانید که در حالت نرمال، در دهان افراد قارچ وجود دارد و به صورت طبیعی در دهان همه کس می باشد ولی اگر مقدار آن بیش از اندازه شود، فرد دچار برفک دهانی می شود.

کاندیدیازیس حفره حلقی یک بیماری برای تمامی سنین می باشد ولی در کل در افراد مسن و کودکان این مورد شایع تر است که آن هم به دلیل ضعیف بودن سیستم دفاعی بدن است. همینطور بهتر است بدانید که در افرادهای جوان و میانسال اگر همچنین بیماری مشاهده شد، ممکن است به علت بیماری های خاص مانند HIV باشد.

علائم برفک دهان

برای اینکه بتوانید، بفهمید که شما همچین بیماری دارید، برایتان یک لیستی از علائم کاندیدیازیس حفره حلقی آماده کرده ایم، ولی همانطور که می دانید این بیماری در کل خودش را نشان می دهد. حال ممکن است که به صورت مخفی برفک در دهان شما زده باشد و شما متوجه آن نشده باشید. ما در این بخش از مقاله برای شما لیستی از علائم این بیماری برای شما آماده کرده ایم.

  • سوزش و درد در دهان
  • مشاهده کردن انواع لکه های سفید و زرد در داخل دهان
  • خونریزی در هنگام تراشیدن برجستگی و لکه های دهان
  • احساس وجود جسمی نرم و پنبه ای در دهان
  • خشک شدن و ترک خوردن پوست در اطراف دهان
  • تغییر در حس کردن طعم غذا و احساس بد در هنگام خوردن
  • احساس فشار در هنگام بلعیدن غذا
  • تحریک شدن پوست در زیر دندان ها

همانطور که در مطالب بالاتر گفته شد، ممکن است در شرایطی به دیگر نقاط دیگر بدن منتقل شود، بنابراین به بهداشت دهان و دندان به خوبی برسید و اگر همچنین مشکلی داشتید به بهترین دندانپزشک تهران مراجعه کنید تا این مشکل را برای شما حل و فصل کند.

دلایل آفت و یا برفک دهان

همانطور که می دانید و در مطالب بالا گفته شد، برفک در دهان بسیار عادی است و در تمامی افراد وجود دارد، مخصوصا در کودکان و مسن ها که به دلیل ضعیف بودن سیستم بدنی آنها می باشد اما در شرایطی این برفک ها زیاد می شود که به دلیل رشد بیش از اندازه قارچ ها می باشد.

ابتدا یکی از دلایلی که ممکن است باعث رشد غیر عادی قارج در دهان شود، آنتی بیوتیک ها هستند. آنتی بیوتیک ها با کاهش میکروارگانیسم در بدن، عاملی می شوند که قارچ ها زیاد رشد کنند. دلیل دیگری که باعث برفک دهان می شود، بیماری های سرطانی می باشد. درمان هایی که در زمان سرطان انجام می شود، مانند شیمی درمانی و پرتو درمانی، این نوع بیماری ها باعث می شوند که فرد سلول های سالمش را از دست بدهد یا فعالیت آنها کم شود و در آخر برفک در دهان زیاد می شود.

همچنین هماطور که در مطالب بالا گفته یکی از دلایل وجود کاندیدیازیس حفره حلقی در جوانان و میانسالان، HIV می باشد. همچنین افراد دیابتی به علت ضعیف شدن سیستم دفاعی، مستعد به ابتلا به برفک دهانی می باشند، میزان قند خون بالا شرایطی برای ایجاد عفونت و رشد قارچ ها دهان را فراهم می کند.

در آخر بهتر است بدانید که بهتر است بهداشت دهان را به خوبی رعایت کنید تا دچار همچین مشکلاتی نشوید، همچنین شما می توانید برای درمان همچین مشکلی به کلینیک ها زیباسازی دندان و یا بهترین دندانپزشک ها در محله خودتان مراجعه کنید تا آنها به شما درمان ها و دستورعمل هایی به شما بدهند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله خواندید به برفک دهان پرداختیم و توضیحات مختصری درباره این بیماری به شما دادیم. باید بدانید که این بیماری در میانسالان و کودکان بیشتر شایع است به علت اینکه سیستم دفاعی بدن آنها ضعیف تر است. همچنین به شما علائم این بیماری را شرح دادیم و متوجه شدید که اگر احساس جسمی مانند پنبه در دهان خود حس کردید، بدانید که مبتلا به برفک دهان هستید و باید برای درمان آن اقدام کنید.

همچنین اگر به دنبال زیباسازی لبخند و دندان خود هستید، می توانید به مانادنت مراجعه کنید. مانادنت با داشتن بهترین متخصص ها و بهترین ابزارها، به شما لبخندی زیبا با دندان هایی زیبا می دهد.

سوالات متداول

  • برفک دهان چگونه به وجود می آید؟
    اگر بخواهیم تعریفی درباره برفک دهان یا کاندیدیازیس دهان به شما بدهیم به این صورت است که، بر اثر عفونت هایی مخمر مانند باکتری و یا تراکم قارچ دهان یک هاله ی سفیدی در دهان به وجود می آید و بهتر است بدانید که در حالت نرمال، در دهان افراد قارچ وجود دارد و به صورت طبیعی در دهان همه کس می باشد ولی اگر مقدار آن بیش از اندازه شود، فرد دچار برفک دهانی می شود.
  • یکی از علائم برفک دهان چیست؟
    احساس کردن جسمی نرم و پنبه ای دهان و همچنین احساس سوزش داشتن، یکی از علائم وجود برفک دهان است.
  • برای زیباسازی دندان ها خود باید به کجا مراجعه کرد؟
    مانادنت با داشتن بهترین متخصص ها و بهترین ابزارها، به شما لبخندی زیبا با دندان هایی زیبا می دهد.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم