تاثیر مکیدن انگشت در شکل گیری دندان کودک

همانطور که می دانید اگر کودک شما به مدت طولانی انگشت یا پستانک خود را بمکد تاثیر بدی بر روی زیبایی دندان های کودم تاثیر منفی می گذارد. حال ما در این مقاله به تاثیر مکیدن انگشت یا پستانک در شکل گیری دندان کودکان می پردازیم و به شما می گوییم که این کار چه عوارضی برای کودکان شما دارد. همچنین بهتر است بدانید که کودکان در نوزادی یا سنین پایین انگشت یا پستانک مکیدن را برای کاهش اضطراب خود انجام می دهند ولی بعد از گذشت زمان این عادت خود را کنار می گذارند؛ ولی همچنین بدانید که بعضی از کودکان این عادت خود را کنار نمی ذارند و در آینده به احتمال بسیار زیادی بر روی سلامت دندان و شکل گیری آنها تاثیری منفی بگذارد که هیچ خوب نیست!

چرا مکیدن انگشت و پستانک تاثیر بدی بر روی دندان ها می گذارد؟

همانطور که در مطلب بالا ذکر شد این عادت کودکانه برای کاهش اضظراب و استرس است و برای کودک نیز مفید است. می شود گفت که این مکانسیم کودک برای غلبه بر استرس، خستگی و یا شروع دندان در آوردن است و همچنین این مکیدن باعث می شود کودک با ارامش بیشتری به خواب فرو رود.

باید گفت متاسفانه برای کودکانی که این عادت را ادامه می دهند و از حالت عادی بودن خود خارج شود، تاثیر بسیار بد و منفی برای رو دندان ها و فک زیبایی کودکان در آینده می گذارد. در حالت عادی برای کودکان که پستانک بمکد تا 3 سال است و بیش از آن بدانید که قرار است به احتمال بسیار بالایی تاثیر منفی بر روی دندان ها و فک کودک بگذارد و در ادامه نیاز به ارتودنسی می باشد.

تاثیر مکیدن انگشت و پستانک بر دندان ها

همانطور که در مطلب بالایی ذکر شد، اگر کودک بعد از 3 سالگی به عادت مکیدن انگشت یا پستانک خود ادامه دهد باعث می شود که دندان های بالایی و پایینی نامرتب شوند و از حالت طبیعی خود خارج شوند. رایج ترین مشکلی که در اثر مکیدن انگشت یا پستانک در شکل گیری دندان کودکان ممکن است برای کودکان ایجاد شود، اپن بایت می باشد. اپن بایت به این معنی است که زمانی دهان باز می شود، دندان های بالایی و پایینی در جلوی دهان یا عقب دهان به هم دیگر نمی رسند و بین آنها فاصله ای ایجاد شده است.

همچنین بعد از اپن بایت، اوربایت نیر در کودکانی که مدت زیادی انگشت و پستانک خود را میمکند نیز وجود دارد. اوربایت به معنی است که دندان های جلویی بالا بیش از حد پایین آمده اند و همچنین همپوشانی بیش از حد نرمالی با دندان های حلویی پایین دارند، در نتیجه اختتلال های در عملکرد دندان ها ایجاد می شود.

برای جلوگیری از مکیدن انگشت یا پستانک کودکان چه کاری باید انجام داد؟

قبل از اینکه راه و حل های متفاوتی که برای شما آماده کرده ایم را بخوانید، بدانید که این مشکل خیلی رایج است و نیازی نیست که زیاد نگران این موضوع باشید و والدین زیادی هستند که با این مشکل رو به رو می شوند. حال شما می توانید از این مواردی که برای شما آماده کرده ایم بر روی کودکان خود استفاده کنید از تاثیر مکیدن انگشت یا پستانک در شکل گیری دندان کودکان جلوگیری کنید:

دفعات مکیدن انگشت و پستانک را محدود کنید.
اولین کاری که باید انجام بدهید این است که کودکان خود را از این عادت بد دور کنید. برای مثال زمانی که درحال بازی هستند نذارید آنها انگشت خود را بمکند و رفته رفته این عادت کمتر می شود.

بررسی و تحقیق کنید که چه عواملی باعث تحریک این عمل از کودکان می شود.
همانطور که گفته شد معمولا برای کاهش استرس کودک انگشت خود را میمکد و بهتر است موردی که باعث می شود کودک شما مضظرب شود را پیدا و کم کنید.

عادت دیگری برای کاهش استرس کودک خود پیدا کنید.
شما می توانید با دادن عروسک یا بغل کردن کودک و حرف هایی که کودک دوست دارد را برایش آماده کنید تا این عادت در گدشت زمان از بین برود.

به کودک کمک کنید نسبت به رفتارهای خود آگاهی بیشتری داشته باشد.
اگر بتوانید به کودک خود آموزش دهید، زمانی که کودک انگشت یا پستانک خود در دهان گذاشت و متوجه بد بودن آن شود و آن را کنار بگذارد باعث می شود کودک به صورت خود مختار این عادت را کنار بگذارد.

به کودکان خود به دلیل پیشرفتشان در ترک این عادت جایزه بدهید.
در آخر بدانید که انگیزه برای کودکان خوب است و شما در طول این عمل ها و دیدن پیشرفت کودک خود می توانید به آنها جوایزی به عنوان پاداش بدهید.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله گفته شد تاثیر مکیدن انگشت یا پستانک در شکل گیری دندان کودکان بسیار بد و منفی می باشد و بهتر است که این عادت در همان زمان نوزادی ترک داده شود. همچنین در این مقاله گفته شد که این عمل مکیدن به علت کاهش اضظراب است که می تواند در خواب آرامش بخش کودکان نیز مفید باشد ولی همچنان بدانید که نباید این عادت بعد از 3 سالگی کودکان ادامه داشته باشد.

همچنین اگر شما نیز برای کودک خود به دنبال یک کلینیک زیبایی دندان خوب می گردید، می توانید به مانادنت مراجعه کنید. مانادنت با داشتن بهترین ابزارها و متخصص ها بهترین خدمات را به شما می دهند.

سوالات متداول تاثیر مکیدن انگشت یا پستانک در شکل گیری دندان کودکان

  • کودکان به چه علت انگشت یا پستانک خود را میمکند؟
    معمولا کودکان تا سن 3 سالگی برای اینکه استرس و اضظراب خود را کاهش دهند، انگشت یا پستانک خود را می مکند.
  • برای ترک عادت مکیدن انگشت یا پستانک کودک باید چه کاری انجام داد؟
    شما می توانید با دفعات مکیدن انگشت را محدود کنید، برای زمانی که در حال بازی می باشد، نگذارید دندان خود را بمکد.
  • برای زیباسازی دندان یا درمان دندان باید به کجا مراجعه کرد؟
    مانادنت با داشتن بهترین ابزارها و متخصص ها بهترین خدمات را به مراجعین می دهند.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم