قالباً افراد پس از رسیدن آسیب جدی به دندان هایشان، به پر کردن آن ها نیاز پیدا می کنند. این آسیب می تواند به دلیل ضربه و شکستگی باشد، یا به خاطر پوسیدگی دندان پیش بیاید. به هر شکل بعد از چنین رخدادی، امکان گذران زندگی با چند حفره ی بزرگ و کوچک روی دندان وجود ندارد. این جاست که دندانپزشک اقدام به پر کردن آن ها می کند. پزشک عملیات پر کردن دندان را با مواد سفید یا سیاه انجام می دهد. این مواد علاوه بر داشتن اختلاف در رنگ، در کارایی و خواص هم با هم تفاوت هایی دارند. برای شمایی که قصد پر کردن دندان را دارید، حتماً سوال پیش می آید که پر کردن دندان با مواد سفید بهتر است یا سیاه. سعی می کنیم که در ادامه متن با آگاهی بخشی، پاسخ مورد نیازتان را به شما ارائه دهیم.

دندان پوسیده

مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان

بالاتر، یک طبقه بندی بر اساس رنگ مواد مورد استفاده معرفی کردیم. با این حال می خواهیم بدانیم که دقیقاً چه تفاوتی در کارایی این دو ماده وجود دارد. موادی که رنگ سیاه دارند، با نام آمالگام شناخته می شوند. این ماده نوعی آلیاژ از مخلوط چند فلز است. قلع، نقره و جیوه از جمله ی فلزات مورد استفاده برای تولید آمالگام هستند. بعد از تولید این ماده خمیری شکل، پزشک مدت کوتاهی زمان دارد که آن را روی دندان تخریب شده قرار دهد و فرم آن را تغییر دهد تا به شکل مطلوب در بیاید.

برای اینکه بدانیم پر کردن دندان با مواد سفید چگونه است، باید راجب کامپوزیت های مورد استفاده در دندانپزشکی صحبت کنیم. برای اهداف ترمیمی و زیبایی مرسوم است که از مواد کامپوزیتی استفاده می شود. این مواد در رنگ ها و ترکیب های گوناگون تولید می شوند. به عنوان مثال ذرات سازنده بعضی از آن ها اندازه های بزرگتر از 50 میکرون دارند. این گونه بیشتر برای ترمیم دندان های پیشین کاربرد دارد. در مقابل کامپوزیت های با ذرات چند میکرونی داریم که برای ترمیم های دندان هایی که در زیبایی نقش دارند استفاده می شوند، چون خاصیت شکل پذیری و پولیش شدن بیشتری دارد.

معایب و مزایای کامپوزیت دندان

در این قسمت قصد داریم راجب نقاط قوت و ضعف پر کردن دندان با مواد سفید یا همان کامپوزیت ها صحبت کنیم.

معایب پر کردن دندان با مواد سفید

کامپوزیت ها در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژیک همراه شده اند. با این حال هنوز هم مقاومت این مواد در مقابل فشار و سایش کمتر از آمالگام می باشد. به همین دلیل برای پر کردن دندان های پیشین بیشتر آمالگام را پیشنهاد می کنیم.

پر کردن دندان پوسیده با کامپوزیت

یک ایراد دیگر برای کامپوزیت های دندانی در مقابل آمالگام، طول عمر آن هاست. البته مقدار پایداری این روش های درمانی اساساً وابستگی زیادی به مراقبت های فردی شما دارد، مثل رژیم غذایی و رفتار درست با دندان پر شده. اما در حالت کلی آمالگام برای مدت زمان بیشتری روی دندان باقی می ماند.

مزایای استفاده از کامپوزیت برای پر کردن دندان

اولین نکته مثبت راجب کامپوزیت های دندانی، طیف رنگی گسترده و نزدیک به دندان است. به عنوان مثال یک استاندارد 16 گانه برای رنگبندی کامپوزیت وجود دارد که نزدیک ترین رنگ های به دندان را پوشش می دهند.

نکته بعدی آسیب کمتر به دندان ها برای نصب کامپوزیت است. در روش پر کردن دندان با آمالگام، برای ایجاد بستر مناسب، نیاز داریم قسمت هایی از دندان آسیب دیده را تراش دهیم. در مقابل این کار به مقدار صفر یا ناچیز در حین استفاده از کامپوزیت رخ می دهد. به علاوه اینکه کامپوزیت راحتتر شکل می پذیرد و حالت طبیعیتری خواهد داشت.

معایب و مزایای پر کردن دندان با آمالگام

ماده دیگری که مورد بحث قرار دادیم، آمالگام است. این ماده رنگ تیره ای دارد. می شود گفت یکی از اصلی ترین نقاط ضعف آن همین عدم تناسب رنگ آمالگام و دندان های طبیعیست.

پر کردن دندان با آمالگام

نقاط ضعف پر کردن دندان با آمالگام

این موارد تقریباً مقابل نقاط قوت پر کردن دندان با مواد سفید قرار می گیرد. رنگ آمالگام اولین موردیست که به عنوان نقطه ضعف پر کردن دندان با مواد سیاه در ذهن می آید. ماده فلزی دیگری که به عنوان پر کننده ی دندان مورد استفاده قرار می گیرد، طلا می باشد. طلا هم رنگ متفاوت از دندان های طبیعی ما دارد اما به هر شکل غیر از سیاه است و این خودش کمک کننده خواهد بود.

یک نقطه ضعف دیگر برای آمالگام، واکنش غیرمطلوب نسبت به غذاهای گرم و سرد می باشد. با توجه به اینکه جنس این ماده از فلز است، امکان آسیب رسیدن به باقی مانده دندان پوسیده بعد از مصرف مداوم غذای گرم و سرد وجود داشته باشد.

نقاط قوت پر کردن دندان با مواد سیاه

مهمترین نقطه قوت آمالگام، مقاومت بالای آن در مقابل فشار و ساییدگیست. این ویژگی ها آمالگام را تبدیل به گزینه بهینه برای پر کردن دندان های پیشین می کند. می توانید از آمالگام طلا هم برای این کار استفاده کنید.

ویژگی مثبت دیگر آلیاژ فلزی در مقابل پر کردن دندان با مواد سفید، هزینه نهایی این فرآیند است. به طور کلی استفاده از کامپوزیت هزینه بالاتری نسبت به مواد آمالگام دارد و استفاده از طلا از آن هم گران تر خواهد بود. در نتیجه اگر به دنبال کاهش هزینه درمانی خود هستید، پر کردن دندان با آمالگام گزینه بهتری می باشد.

پر کردن دندان با آمالگام طلا

پر کردن دندان با مواد سفید یا سیاه؟

همان طور که از مطالب بالا برمی آید، بهترین انتخاب برای دندان های آسیاب آمالگام است و برای ترمیم دندان هایی که نمای بیشتری در صورت دارند، می شود از روش پر هزینه تر کامپوزیت استفاده کرد. اما با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه تولید کامپوزیت دندان شکل گرفته و البته جنس و کیفیت دندان های شما، بهترین انتخاب برای شما، ابتدای به ساکن چیزیست که دندانپزشک تشخیص می دهد. جدا از انتخاب بین کامپوزیت و آمالگام، نکته مهم بعدی در نوع کامپوزیت یا آمالگام مورد استفاده نهفته است. مشاوره با یک دندانپزشک ماهر، علاوه بر انتخاب روش، در پیشبرد جزئیات کار هم بسیار مفید خواهد بود.

سوالات متداول پر کردن دندان با مواد سفید بهتر است یا سیاه

آمالگام از چه جنسی ساخته شده است؟
جنس آمالگام نوعی آلیاژ ساخته شده از مخلوط قلع، نقره، جیوه و احیاناً فلزات دیگر است.

آیا رنگ کامپوزیت دندان سفید است؟
پاسخ این سوال وابسته به برند تولید کننده کامپوزیت دارد. بعضی از برند ها در طیف گسترده رنگی اقدام به تولید کامپوزیت می کنند. البته شما می توانید کامپوزیت های سفیدبرفی( Snow white ) را به عنوان درخشان ترین و روشن ترین نوع کامپوزیت تهیه کنید.

ماده سفیدی که برای پر کردن دندان استفاده می شود چه نام دارد؟
این ماده سفید همان کامپوزیت مورد استفاده در حوزه های مختلف دندانپزشکی می باشد. ترکیبات شیمیایی سازنده این ماده بسته به کاربرد گوناگون است.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم