معایب و مزایای دو روش ترمیم

امروزه علم درمان و ترمیم دندان بسیار پیشرفت کرده. روش های مختلفی ابداع شده اند تا مشکلات دندان در مراحل مختلف را حل کنند. کامپوزیت دندان و ارتودنسی دو متود مختلف هستند که معمولاً در مسائل مشابهی قابل اعمال می باشند. اینکه کجا می توان به جای یکی، دیگری را به کار برد از سوالات متداول مراجعه کنندگان به دندانپزشک است. در نهایت افراد مایل اند بدانند برای درمان و ترمیم، کامپوزیت دندان بهتر است یا ارتودنسی. سوالی که می خواهیم در ادامه بیشتر به پاسخ آن بپردازیم.

مقایسه کامپوزیت با ارتودنسی

برای اینکه بتوانیم تصور بهتری از نسبت این دو روش درمانی به یکدیگر داشته باشیم، ابتدای امر باید درکی کلی از کارکرد هر کدام پیدا کنیم. در ادامه به طور خلاصه نحوه نصب کامپوزیت دندان و استفاده از ارتودنسی را توضیح می دهیم.

نتیجه کامپوزیت دندان و ارتودنسی1

نحوه استفاده از ارتودنسی

در این روش بیمار پس از مراجعه به دندانپزشک چند معاینه را طی می کند. تصویربرداری از فک و دندان های بیمار مرحله بعدیست. سپس یک قالب از دندان های فرد تهیه می شود و در جلسه بعدی درمان، دندانپزشک وسیله ای به نام براکت را روی دندان های قرار می دهد. این شیء فلزی طوری ساخته می شود که طی زمان به حالت خاصی در بیاید و طی فرآیند دندان هایی که بدان متصل شده اند هم، به مرور جا به جا شده و حالت نرمال خود را پیدا می کنند. بعد از بهبود وضعیت دندان ها براکت ارتودنسی از دهان خارج می شود. از آن پس کافیست شما توصیه های دندانپزشک را به درستی اجرا کنید.

نحوه نصب کامپوزیت دندان

در فرآیند نصب کامپوزیت دندان، یک ماده خمیری شکل روی دندان شما قرار می گیرد. انتخاب نوع کامپوزیت و رنگ آن از قبل توسط شما و دندانپزشک صورت می گیرد. سپس با تاباندن نور روی ماده اولیه کامپوزیت، آن را به صورت جامد در می آورند، در حالی که به دندان های مورد نظر چسبیده. در نهایت هم برای در آوردن فرم و شکل مورد نظر، اقدام به پولیش زدن می کنند.

»خمیر کامپوزیت دندان

مواردی که بهتر است کامپوزیت دندان استفاده کنید

برای رسیدن به پاسخ سوال کامپوزیت دندان بهتر است یا ارتودنسی، می خواهیم بررسی کنیم که در چه مواردی کامپوزیت مزیت نسبی بالاتری دارد. در شرایط زیر ممکن است انتخاب کامپوزیت بهتر باشد:

  • اگر زمان زیادی برای اصلاح دندان های خود ندارید، کامپوزیت دندان گزینه بهتریست. در فرآیند ارتودنسی بیمار باید به صورت منظم و به دفعات زیاد برای پیگیری روند درمان به دندانپزشکی مراجعه کند، حال آنکه کامپوزیت بسته به تعداد دندان در دو یا سه جلسه نصب می شود.
  • اگر مایلید همراه ساختار دندان های خود، رنگشان را هم تغییر دهید، کامپوزیت گزینه بهتریست. بر خلاف لمینت که گاهی نیاز به تراشیدن مینای دندان وجود دارد، در مورد کامپوزیت دندان نیازی ندارید برای تنظیم رنگ اقدام به چنین کاری کنید.

»اصلاح رنگ دندان بعد از کامپوزیت

  • در مورد دندان های کج که وضعیت حاد ندارند هم می شود با کامپوزیت نتیجه خوبی گرفت. در صورتی که کامپوزیت آسیب ببیند ترمیم آن راحتتر می باشد.
  • در صورتی که دارای بیماری های لثه هستید، بهتر است از کامپوزیت دندان استفاده کنید. این روش اصطلاحاً حالت تهاجمی کمتری نسبت به ارتودنسی در قبال لثه ها ایجاد می کند.
  • محافظت راحتتر در مقابل پوسیدگی وجه برتری دیگری برای کامپوزیت دندان است. فردی که از براکت ارتودنسی استفاده می کند نیاز دارد بهداشت دهان و دندان خود را به صورت جدی اما کمی دشوار پیگیری کند.

براکت ارتودنسی دندان

برتری های ارتودنسی نسبت به کامپوزیت دندان

در مقابل اما ارتودنسی دندان وجوه مثبتی دارد که بعضی اوقات استفاده از آن به جای کامپوزیت را اجتناب ناپذیر می کند.

  • یکی از مواردی که ارتودنسی حتماً ارجحیت دارد بر کامپوزیت دندان، درمان کجی حاد دندان هاست. در این شرایط کامپوزیت ممکن است نتیجه ای به کیفیت ارتودنسی ایجاد نکند.
  • فاصله زیاد دندان ها از یکدیگر مورد دیگریست که باعث می شود دندانپزشک ارتودنسی را به شما پیشنهاد دهد. با اینکه فاصله دندان ها از یکدیگر توسط کامپوزیت هم قابل رفع هست، شدت مسئله یک پارامتر تعیین کننده می باشد.

نظر دندانپزشک

بالاتر توضیحاتی در مورد تفاوت ها، برتری ها و ضعف های دو روش مورد نظر گفتیم. شاید شخصاً به پاسخ این سوال که کامپوزیت دندان بهتر است یا ارتودنسی رسیده باشید، با این حال نکته بسیار مهم نظر نهایی دندانپزشک است. با توجه به اینکه بعضی از عوارضی که بالاتر بحث کردیم، مثل کجی دندان، می توانند در صورت درمان نشدن مشکلات بیشتری ایجاد کنند اهمیت دارد که روش مثمر ثمر اعمال شود. دندانپزشک با انجام معاینات خاص و شنیدن خواسته نهایی شما، تشخیص می دهد که بهترین راه حل چیست. در این بین اهمیت مشاوره با پزشکان با تجربه بالا می رود، چون مسئله مربوط به نتیجه هزینه ی شما و سلامتی شما در آینده است.

معاینه توسط دندانپزشک

سوالات متداول مقایسه کامپوزیت دندان با ارتودنسی

  1. کامپوزیت دندان بهتر است یا ارتودنسی؟
    همان طور که در متن تلاش کردیم توضیح دهیم، بسته به شرایط پاسخ این سوال فرق دارد. اکثر مشکلات مربوط به ترمیم دندان که با ارتودنسی قابل رفع هستند، با کامپوزیت هم درمان می شوند، با این حال در شرایط حاد مثل کج بودن دندان ها یا نداشتن موقعیت نرمال، بهتر است از ارتودنسی استفاده شود.
  2. آیا می توان برای ترمیم کج بودن دندان ها از کامپوزیت استفاده کرد؟
    بله، کامپوزیت دندان از جمله روش های مرسوم برای درمان کجی دندان هاست. با این حال شدت این عارضه هم تعیین کننده است و قبل از انتخاب بین کامپوزیت دندان و ارتودنسی بهتر است دندانپزشک اقدام به معاینه شما بکند.
  3. برای ترمیم رنگ دندان چه روشی بهتر است؟
    در روش ارتودنسی اساساً شما امکان تغییر و اصلاح رنگ دندان را ندارید. اما کامپوزیت علاوه بر ترمیم موقعیت و شکل دندان ها بدون تراشیدن مینا، می تواند در اصلاح رنگ دندان نقش ایفا کند.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم