خونریزی لثه هنگام خواب

خون ریزی لثه ها یکی از اتفاقاتی است که مثل سرفه کردن هم می تواند یک رخداد ساده تلقی شود، هم می تواند به عنوان نشانه ی بیماری سخت دیگری باشد. دلایل خون ریزی لثه در خواب متعدد هستند. بعضی ساده و بی خطرند و بعضی هم نیاز جدی به درمان و مشاوره پزشکی دارند. اینکه شما فرض را بر چه بگذارید، به شدت و مدت زمان ادامه یافتن این عارضه مربوط است. معمولاً گفته می شود اگر لثه ها بیش از یک هفته، خود به خود دچار خون ریزی می شوند، حتماً به پزشک مراجعه شود.

نگرانی یا اعتنا نکردن، مسئله این است

در ادامه عواملی که باعث می شوند لثه دچار خون ریزی بشود را در دو بخش ساده و جدی برشمرده ایم. همان طور که گفتیم یک معیار برای اینکه بدانید کدام مورد راجب مشکل شما صدق می کند، مدت زمان ادامه پیدا کردن این پدیده است.

دلایل ساده ی خون ریزی لثه در خواب

به صورت خیلی ساده، مشکل می تواند در نحوه برخورد شما با دندان ها نهفته باشد. اغلب ما پیش از خوابیدن مسواک می زنیم یا از نخ دندان استفاده می کنیم. اگر موقع انجام این کار ها دقت به خرج ندهیم و با شدت بیش از حد عمل کنیم، ممکن است باعث آسیب دیدن بافت لثه ها و ایجاد التهاب در آن ها بشویم. در این صورت موقع خواب این التهاب و آسیب می تواند خود را به صورت خون ریزی نمایان کند. مخصوصاً دیده می شود که نخ دندان کشیدن برای افراد تازه کار به دلیل آماده نبودن لثه ها، باعث خون ریزی می شود.

نخ دندان کشیدن

از طرف دیگر، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان هم می تواند باعث رفتار های محافظتی و حاد از جانب لثه ها بشود. این تلاش بدن برای ما به صورت قرمز شدن لثه و احیاناً خون ریزی پدیدار می شود.

از دلایل خون ریزی لثه در خواب می توان به دندان قروچه هم اشاره کرد. وقتی هنگام خواب ذهن شما به دلایل فکری دچار حالات بدی می شود، باعث می شود دندان ها به صورت ناخودآگاه روی هم فشرده بشوند. نتیجه آنکه روی لثه ها فشار می آید و ممکن است خون ریزی لثه پیدا کنید.

چگونه این مشکلات ساده را رفع کنیم؟

ساده ترین و موثرترین راه حل دقت کافی در رعایت بهداشت دهان و دندان است. اگر موارد بهداشتی را رعایت نمی کنید، به آن ها روی بیاورید و اگر به صورت آسیب زا این کار را می کنید، با گذاشتن زمان بیشتر و حوصله خرج کردن، صدمه زدن به دندان و لثه را متوقف کنید.

مسواک زدن

دلایل نگران کننده برای خون ریزی لثه

همان طور که گفتیم با مشاهده یک روند متناوب خون ریزی لثه برای مدت بیش از هفت روز، لازم است آن را جدی بگیرید. دلایل التهاب جدی لثه در یک طیف از بیماری های مزمن و شایع تا بیماری های ناگهانی و استثنائی قرار می گیرد.

بیماری های مزمن

دو مورد بیماری مزمن و شایع وجود دارد که احتمال التهاب و خون ریزی لثه را بالا می برد. اولی بیماری پریودنتیت است. این بیماری در طی زمان با انباشته شدن پلاک ها و باکتری اطراف دندان آغاز می شود. چون روند تشکیل یک لایه پلاک تا حدودی زمانبر است، بیماری تا مدتی بدون نشانه رشد می کند. جمع شدن این باکتری ها حول دندان و لثه باعث می شود بدن برای دفاع از خود التهاب و خون ریزی را انتخاب کند. در موارد پیشرفته تر بیماری، کم کم لثه وا می رود و عفونت به اجزای دیگر مثل استخوان و ریشه دندان گسترش پیدا می کند. اگر جلوی آن گرفته نشود در نهایت به افتادن دندان ها منجر خواهد شد.

بیماری پریودنتیت

مورد دیگر بیماری دیابت نوع 1و2 است. در این بیماری بدن فرد توانایی مبارزه با عوامل بیماری زای خارجی در دهان را از دست می دهد. در نتیجه وقتی باکتری ها دور دندان جمع می شوند، سریعاً باعث التهاب لثه خواهند شد.

دلایل نادر خون ریزی لثه در خواب

در مواردی بیماری های نادری که باعث ضعف بدن در روند لخته شدن خون می شوند، می توانند باعث خون ریزی لثه با کوچکترین آسیبی شوند. دو بیماری مهم وجود دارد. اولی سرطان خون است. این بیماری سطح پلاکت خون را پایین می آورد که این یعنی انعقاد خون به درستی انجام نخواهد گرفت. مورد دوم بیماری هموفیلی است. بدن برای انجام فرآیند انعقاد خون به گروهی از پروتئین ها نیاز دارد. فاکتور 8 و 9 و10 از جمله ی آن ها هستند. بیماری هموفیلی در نتیجه کمبود یکی از این ها پدید می آید. وجود این پروتئین ها به قدری مهم است که فرد مبتلا به هموفیلی ممکن است بی هیچ دلیلی دچار خون ریزی های متعدد شود.

بیماری هموفیلی

به همین دلیل در صورت داشتن خون ریزی لثه برای طولانی مدت آن را جدی بگیرید و با پزشک مشاوره کنید.

راه حل های جدی برای مشکلات جدی

راجب بیماری پریودنتیت، دندانپزشک ابتدا به شیوه های مختلف اقدام به پاک سازی محل تجمع پلاک می کند. سپس به شما پیشنهاد خواهد شد که سلامت دهان را جدی بگیرید. مسواک زدن روزانه و استفاده از نخ دندان بسیار مهم است. بیماری دیابت هم نیاز به رعایت موارد مخصوص به خود دارد.

همین طور توجه داشته باشید که کمبود بعضی مواد غذایی مثل ویتامین های C و K می تواند به لخته نشدن خون منجر شود. پس بهتر است رژیم غذایی خود را چک کنید و در صورت کمبود ویتامین، آن ها را به غذایتان اضافه کنید.

در نهایت یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای جلوگیری از انواع التهاب های دهان از جمله لثه انجام بدهید، دوری از سیگار و توتون است. اگر احیاناً سیگار می کشید آن را ترک کنید و به قلیان هم فکر نکنید تا از عوارض ثانویه متعدد آن ها به دور باشید.

سوالات متداول دلایل خون ریزی لثه در خواب

  • چرا لثه ناخودآگاه دچار خون ریزی می شود؟
    اغلب این عارضه می تواند به دلیل شکل مراقبت ما از دندان ها پیش بیاید. اگر ما هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن شدت عمل نشان دهیم یا برعکس به سلامت دهان و دندان خود اهمیت ندهیم، التهاب لثه و خون ریزی امری معمول خواهد بود.
  • تاثیر سیگار بر خون ریزی لثه چگونه خواهد بود؟
    تاثیر مهم کشیدن سیگار بر سلامت لثه در کاهش توانایی بدن برای دفاع در مقابل باکتری های مضر نهفته است. افراد سیگاری با احتمال بیشتری دچار پریودینتیت می شوند و همچنین با احتمال بیشتری دندان خود را از دست می دهند.
  • آیا خون ریزی لثه هنگام خواب نگران کننده است؟
    این مورد کاملاً به عامل ریشه ای عارضه بستگی دارد. با این حال برای افراد در حالت عادی، معیار نگران شدن مدت زمان تداوم پدیده ی خون ریزی لثه است. اگر بیش از هفت تا نه روز این مشکل ادامه داشت باید به پزشک مراجعه کرد.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم