درمان پوسیدگی دندان شیری

پوسیدگی زودرس دوران بچگی همان پوسیدگی دندان های شیری است. و یکی از مشکلات مهم در کودکان زیر 5 سال است. اما شما می توانید با پیشگیری و آگاهی از پوسیدگی دندان های شیری جلوگیری کنید. در ادامه برای شما می گوییم که درمان پوسیدگی دندان شیری به چه صورت است.

نحوه درمان پوسیدگی دندان شیری

عواملی از قبیل شدت پوسیدگی و سن کودک در درمان پوسیدگی دندان شیری متفاوت است. اگر نشانه های اولیه را برای پوسیدگی مشاهده کردید در دندان های کودکتان، باید به دندان پزشک مراجعه کنید و با کمک و همکاری یکدیگر این مشکل را درمان کنید.
از نشانه های اولیه می توان به لک های سفیدی که روی دندان ها ایجاد شده است اشاره کرد. برای این مشکل می توانید از درمان فلورایدی استفاده کنید.
این درمان می تواند به دو صورت، وارنیش فلورایدی را روی تمام دندان ها قرار دهید و یا فلوراید تراپی کنید.
در درمان پوسیدگی دندان شیری به کمک فلوراید تراپی، مینای دندان بازسازی می شود و استحکام اولیه خود را بدست می آورد و این راه می تواند جلوگیری کند از پوسیدگی های اولیه .
دندان پزشک هم مکمل های فلورایدی و هم رژیم غذایی کودک شما را تغییر می دهد که شامل موارد زیر است
• مصرف غذاهای قندی را تا حد زیادی کاهش می دهند.
• نوشیدن آبمیوه ها مثل آبمیوه های مرکبات را محود می کند.
• به جای آبمیوه از آب و شیر استفاده کنند.

خود داری از خوردن شیرینی و آب نبات min
البته این تغییرات باید زیر نظر دندان پزشک کودک و متخصص های اطفال صورت بگیرد.
پوسیدگی می تواند به فاز بعدی وارد شود که در این مرحله درمان به وسیله فلوراید کافی نیست و درمان پوسیدگی دندان شیری در این مرحله سخت تر است علائم پوسیدگی در این مرحله شدید تر است که در زیر به آن ها اشاره می کنیم
• ورم لثه و یا خونریزی
• دهان بوی بدی بدهد
• تب
• تحریک پذیری و یا تورم
• روی دندان ها لکه های سیاه و قوه ای ایجاد شود.
هر کدام از این علائم اگر در دندان های کودک شما بود باید حتما به دندان پزشک مراجعه کنید تا از گسترش پوسیدگی که منجر به از بین رفتن دندان کودک می شود جلو گیری کند.

پوسیدگی دندان شیری اگر شدید بود

می توان گفت همانند درمان پوسیدگی دندان بزرگسالان، درمان پوسیدگی دندان شیری کودک را انجام می دهند. بهتر است برای دندان ها از روکشی استفاده کنید که از جنس استیل ضد زنگ باشد، به خاطر این که روکش های ضد زنگ بسیار با دوام است و نیاز به درمان مجدد را به حداقل می رساند.
ممکن است دندان پزشک کودک شما از بی حسی موضعی و گاهی هم در مواردی ابرای کشیدن دندان و یا عصب کشی از بیهوشی های عمومی استفاده کند. که نسبت به سطح پوسیدگی و سن کودک شما متفاوت است. اگر پوسیدگی بسیار شدید باشد و دیگر قابل درمان و ترمیم نبود.

پوسیدگی شدید دندان ها min

اهمیت درمان دندان پوسیده شیری کودکان

تصور غلطی است که فکر می کنند اگر دندان شیری کودکی زود بیافتد مشکلی ندارد. برای از دست دادن دندان های کودکان که شیری است دلایل و نگرانی های زییاد وجود دارد، شما باید این دلایل را بدانید تا بتوانید درمان پوسیدگی دندان شیری را انجام دهید.
دندان های دائمی را همانند دندان های شیری نگه می کنند و اگر دندان های شیری را خیلی زود از دست بدهند ممکن است تحت تاثیر قرار دهد فاصله میان دندان های دائم را و باعث شود دندان های دائمی به طور نامرتب و با بهم ریختگی در بیایند و هزینه های سنگینی را برای ارتودنسی پرداخت کنند.
خوردن و نوشیدن غذاهای مقوی و سالم ممکن است سخت باشد برای کودکی که دندان شیری خود را خیلی زود از دست داده باشد.
این زود از دست دادن و افتادن دندان های شیری می تواند در حرف زدن کودک هم تاثیر بگذارد و کودک نیاز به گفتار درمانی داشته باشد.

چگونه می توان از پوسیدگی دندان های کودک پیشگیری کرد؟

راه های مختلفی وجود دارد تا از درمان پوسیدگی دندان شیری کودک بتوان پیشگیری کرد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

به طور روزانه از نخ دندان استفاده کنند

برای این که قسمت های بین دندان از وجود غذا ها و پلاک ها تمیز شود باید از نخ دندان استفاده شود. بهتر است از نخ دندان به صورت روزانه استفاده شود.

اجازه ندهید کودک با شیشه شیر به تختخواب برد

شیر خوردن نیز حتی باعث باعث پوسیدگی دندان می شود و به هیچ عنوان نباید اجازه دهید که کودکان شما با شیشه شیر به تختخواب بروند. می توانید در شیشه آن ها به جای شیر، آب بریزید.

خود داری از دادن شیرینی و آب نبات به کودک

اجازه ندهید برای مدت زمان طولانی کودکانتان به مکیدن آب نبات مشغول باشند، تاجایی که امکان دارد از دادن شیرینی جات خود داری کنیدو اکر کودک شما شیرینی و آب نبات مصرف کرد بخواهید که مسواک بزنند.
رژیم غذایی کودک که دندان شیری دارد را کنترل کنند.

استفاده از سیلانت برای درمان پوسیدگی دندان شیری 

سیلانت ها و یا شیارپوش ها درز های بین دندان هارا می بندند و جلوگیری می کنند از روی هم انباشته شدن ذرات غذا و باکتری ها. جنس این سیلانت ها از نوع رزین است و می تواند سال های سال روی دندان بماند البته زیر نظر دندان پزشک.

بعد از صرف غذا مسواک بزنند

از کودک خود بخواهید بعد از خوردن هر وعده غذایی دندان های خود را مسواک بزنند. با این کار از وجود لکه های سیاه و قهوه ای جلوگیری می کند.زمان مناسب برای مسواک زدن به شرح زیر است.
• پس از صبحانه
• بعد از خوردن نهار
• شب بعد از خوردن شام
• قبل از خواب
برای انجام این کار برای کودکان خود جایزه ای در نظر بگیرید.

مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی min

خلاصه مطلب

سعی کردیم برای شما در مورد درمان پوسیدگی دندان شیری و راه های پیشگیری از پوسیدگی در این مقاله صحبت کنیم و در صورت نیاز می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول درمان پوسیدگی دندان شیری

1. چه زمانی برای مسواک زدن مناسب است؟
زمان مناسب برای مسواک زدن کودکان پس از صبحانه، بعد از خوردن نهار،
شب بعد از خوردن شام و قبل از خواب است.
2. درمان فلوراید تراپی برای پوسیدگی دندان به چه صورت است؟
برای درمان پوسیدگی به کمک فلوراید تراپی، مینای دندان بازسازی می شود و استحکام اولیه خود را بدست می آورد و این راه می تواند جلوگیری کند از پوسیدگی های اولیه.
3. سیلانت ها چه کاری برای دندان ها انججام می دهند؟
سیلانت ها و یا شیارپوش ها درز های بین دندان هارا می بندند و جلوگیری می کنند از روی هم انباشته شدن ذرات غذا و باکتری ها. جنس این سیلانت ها از نوع رزین است و می تواند سال های سال روی دندان بماند البته زیر نظر دندان پزشک.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم