نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی

بسیاری از افراد در هنگام انجام ارتودنسی فکر می کنند که نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی کاری سخت و دشوار باشد، پزشکان برای بیماران خود توضیح می دهند که با وجود براکت روی دندان چگونه از نخ دندان استفاده کنند. زمانی که براکت ها روی دندان باشد مانع بزرگی برای دسترسی کامل مسواک بین دندان می شود. نخ دندان کشیدن در این حالت بسیار کار مشکل و سختی است و بسیاری از مردم از این کار چشم پوشی می کنند. در این مقاله برای شما نحوه صحیح استفاده از نخ دندان ارتودنسی را شرح می دهیم.

تصویر اصلی 3

نحوه کشیدن نخ دندان بر روی دندان در زمان ارتودنسی

کشیدن دندان در زمان ارتودنسی از مهمترین کارهایی است که به طور جدی پزشکان انجام آن را توصیه می کنند. این نخ دندان بافتی پلاستیکی دارد که به راحتی مواد غذایی که بین دندان ها قرار دارد را از بین می برد. مراحل زیر نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی را توضیح می دهد.

  • متناسب با دهان خود مقدار نخی که استفاده می کنید متفاوت است. توصیه اکثر پزشک ها این است که نخ دندان شما باید بین 30تا 40 سانتی متر باشد.
  • یک طرف نخ دندان را محکم بگیرید و از بین دو دندان رد کنید.
  • به آهستگی انتهای نخ دندان را به حالت c بین دو دندان جا به جا کنید و حتما به صورت بالا و پایین قسمت داخلی دندان را بکشید. تا جایی که امکان دارد بین دو دندان را بخراشید.
  • این کار را باید چندین بار تکرار کنید تا کامل مواد غذایی از بین دندان ها خارج شود. این اقدام را باید با نهایت دقت انجام دهید تا براکت ها جابه جا نشود.
  • در ظاهر شاید شما کاری انجام ندهید اما واقعا اینطور نیست. نخ دندان برای بیرون آوردن خرده ریزه های غذا بین دندان ها استفاده نمی شود بلکه این کار برای زودودن پلاک هایی که بر روی دندان ایجاد می شود هم مهم است.
  • برای کشیدن نخ دندان ارتودنسی زمان صرف کنید. زمانی که برای این کار صرف می کنید حداقل 3 برابر زمانی است که برای کشیدن نخ دندان معمولی انجام می دهید.
  • از نخ دندانی استفاده کنید که به موم آغشته باشد. زیا نخ دندان های معمولی ممکن است ریش شوند و بین دندان ها گیر کند.

اهمیت استفاده از نخ دندان ارتودنسی

دو بار مسواک زدن در روز، باکتری ها و اسیدهایی که با مصرف غذا وارد دهان و دندان می شود را پاک می کند. گاهی یه سری از نواحی در دهان باقی می ماند که به وسیله مسواک زدن از بین نمی رود و به توجه بیشتری نیاز است. نخ دندان کمک بسیار بزرگی برای تمییز کردن این نواحی می کند.

سطح بیشتری برای باکتری ها بعد از ارتودنسی وجود دارد، برای همین اهمیت کشیدن نخ دندان ارتودنسی را چند برابر می کند. حتما استفاده روزانه از نخ دندان را در برنامه خود قرار دهید تا سلامت ها به خطر نیافتد. نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی از بیماری های لثه، دهان و دندان هل جلوگیری می می کند.

چه زمانی برای نخ دندان کشیدن دندان های ارتودنسی مناسب است؟

حتما باید هرشب بعد از مسواک زدن و قبل از خواب این کار را انجام دهید. و از تمیز شدن دندان های خود در قسمت های مختلف دندان مطمئن شوید. برای این کار و تا زمانی که دندان شما ارتودنسی دارد باید 3 برابربیشتر برای بهداشت دهان خود وقت صرف کنید.

نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی صحیح باعث می شود شما بعد از باز کردن ارتودنسی، لبخندی زیبا و تاثیر گذار و دندان هایی بدون پوسیدگی داشته باشید.

مراقبت از دندان های ارتودنسی شده

تمیز کردن دندان ها و براکت ها و از بین بردن پلاک ها با مسواک زدن امکان پذیر است. شما باید بعد از هر وعده غذایی و میان وعده دندان های خود را مسواک بزنید، اگر این امکان برای شما وجود ندارد حتما دهان خود را با آب به طور کامل بشویید.

شما باید با یه مسواک نرم و خمیر دندانی که حاوی فلوراید است داخل و خارج دندان های خود را بشویید.

اطراف براکت هارا توجه ویژه ای داشته باشید، به ویژه به بافت های لثه و بین براکت ها تمرکز کنید.

در زمان ارتودنسی حتما به طور منظم به دندان پزشک خود مراجعه کنید تا اگر مشکلی برای دندان ها به وجود آمده بود آن  را رفع کند.

1 1000x423

نکات مهم در نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی

  • نکاتی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم در جهت نحوه کشیدن نخ دندان ارتودنسی است که باید آن هارا بدانید،هنگامی که دچار مشکلی شدید حتما به دندان پزشک خود مراجعه کنید و این مشکل را رفع کنید.
  • حتما باید نخ دندان را به آرامی استفاده کنید و از کشیدن محکم بر روی دندان های خود پرهیز کنید.
  • ممکن است بار اول و یا حتی بار دوم لثه های شما دچار خونریزی شود. اگر ادامه دار بود خونریزی حتما به پزشک دندان پزشک خود مراجعه کنید.
  • درطول درمان ارتودنسی از دهان شویه های کلرهگزیدین اصلا استفاده نکنید.
  • ممکن است کشیدن نخ دندان برای شما درد و مشکلات و حساسیت هایی را به همراه داشته باشد، بهتر است شما چند روز استراحت کنید و با نحوه صحیح نخ دندان کشیدن، دندان های خود را تمییز کنید.
سخن پایانی

زمانی که روی دندان های شما ارتودنسی است رعایت بهداشت دهان و دندان ونحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی برای شما چند برابر می شود. در این زمان لازم است که حتما از نخ دندانی که مناسب ارتودنسی است استفاده کنید.

IMG 0919

سوالات متداول نحوه استفاده از نخ دندان ارتودنسی

  • چه زمانی برای نخ دندان کشیدن مناسب است ؟

حتما باید هرشب بعد از مسواک زدن و قبل از خواب این کار را انجام دهید. و از تمیز شدن دندان های خود در قسمت های مختلف دندان مطمئن شوید. برای این کار و تا زمانی که دندان شما ارتودنسی دارد باید 3 برابربیشتر برای بهداشت دهان خود وقت صرف کنید.

  • استفاده از نخ دندان ارتودنسی چه اهمیتی دارد؟

دو بار مسواک زدن در روز، باکتری ها و اسیدهایی که با مصرف غذا وارد دهان و دندان می شود را پاک می کند. گاهی یه سری از نواحی در دهان باقی می ماند که به وسیله مسواک زدن از بین نمی رود و به توجه بیشتری نیاز است. نخ دندان کمک بسیار بزرگی برای تمییز کردن این نواحی می کند.

  • مناسب ترین خمیر دندان برای دندان های ارتودنسی چیست؟

خمیر دندان هایی که دارای فلوراید هستند و یا حتی استفاده از دهان شویه های حاوی فلوراید می تواند از ایجاد لکه های سفید و زرد جلو گیری کند و به کاهش پوسیدگی کمک کند.   

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم