عوامل تاثیر گذار بر رنگ دندان

دلایل تغییر رنگ دندان ها

امروزه یکی از اجزای مهم که باعث زیبایی صورت می‌شود دندان‌ها هستند، مرتب بودن و سفید بودن دندان می‌تواند زیبایی چشمگیری را در چهره افراد بوجود بیاورد، ما در این مقاله قصد داریم تا به عوامل تاثیر گذار بر رنگ دندان ها به طور کامل بپردازیم.

تغییر رنگ دندان‌ها ممکن است بر اثر عوامل مختلفی بوجود بیاید که گاهی این تغغیر رنگ به دلیل خوردن مواد غذاییی رنگدار و گاهی نیز پوسیدگی دندان است. بهتر است بدانید که با گذشت زمان و بالا رفتن سن افراد ممکن است لکه‌هایی بر روی دندان‌ها مشاهده شود که این امر یک امر کاملا طبیعی می‌باشد.

عامل های دیگری نیز وجود دارد  که می‌تواند بر سفیدی و یا تغییر رنگ دندان اثر بگذارد که در ادامه به عوامل تاثیر گذار بر رنگ دندان می‌پردازیم.

دلایل تغییر رنگ دندان ها

عوامل تاثیر گذار بر رنگ دندان

همانطور که اشاره شد دلایل بسیار زیادی مانند پیری، تغذیه، پوسیدگی دندان و ... وجود دارد که می‌تواند بر رنگ دنادن‌ها شما تاثیر بگذارد، توجه داشته باشید که این تغییر رنگ ب دلایل خارجه و داخلی بدن بستگی دارد که در ادامه تمام این عامل ها را برای شما نام برده و آن‌ها را شرح می‌دهیم.

تاثیر مواد غذایی رنگ دار بر رنگ دندان

در متن بالا نیز اشاره شد که استفاده از مواد غذایی رنگ دار می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر رنگ دندان‌ها بگذارد همچنین خوردن بیش از حد شیرینی جات نیز می‌تواند به دندان‌های شما آسیب وارد کند؛ نوشیدنی‌هایی همچون قهوه، نوشابه، آب انار، چای و ... می‌توانند رنگ دندان‌های شما را تغییر بدهند که در این موارد رعایت ناکات بهداشتی می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی بکند.

تغییر رنگ دندان به دلیل استفاده از برخی دارو ها

استفاده از بعضی داروهای آنتی بیوتیک نیز می‌تواند رنگ ئنئان افراد را تغییر بدهد، به طور کلی اکثرا برای کودکان زیر 8 سال داروهایی تجویز می‌شد که به مرور زمان دندان های در حال رشد کودک را سیاه می‌کند؛ این داروها اکثرا شامل دوکسی سایکلین و آنتی بیوتیک تتراسایکلین می‌باشند.

استفاده از دخانیت و تغییر رنگ دندان

دخانیات نه تنها بر روی اعضای داخلی بدن تاثیر منفی‌ای بجا می‌گذارد بلکه باعث تغییر رنگ و سیاه شدن دندان‌ها نیز می‌شود، مصرف دخانیاتی که دارای تنباکو هستند برای دندان‌ها مضر می‌باشد که استفاده از فلوراید های مخصوص می‌تواند باعث کم آثار مخرب این دخانیات بر دندان بشود.

عوامل تاثیر گذار بر رنگ دندان

عوامل ارثی تاثیر گذار بر رنگ دندان

توجه داشته باشید که عوامل ارثی‌ای وجود دارد که می‌تواند به صورت مادرزادی بر روی رنگ دندان‌های شما تاثیر خود را بگذارد؛ افرادی که دارای بیماری های خونی، نقص مینا و یا تاج دندان را دارند  بیشتر دچار تغییر رنگ دندان می‌شوند که با مراجعه به یک دندان پزشک ماهر می‌توان به آسانی با بلیچینگ و یا روکش کردن، دندان های زیبایی را برای بیماران به ارمغان آورد.

تغییر رنگ دندان به دلیل افزایش سن

همانطور که در متن اشاره شد افزایش سن نیز یکی از عوامل تاثیر گذار بر رنگ دندان ها است، به طور کلی عاج در زیر مینای دندان قرار دارد و با بالا رفتن سن لایه بیرونی مینای دندان افراد ساییده می‌شود و رنگ طبیعی و زرد عاج دندان را آشکار می‌سازند.

تغییر رنگ دندان به دلیل افزایش سن 

بهتر است بدانید که درمان بعضی از بیماری‌هایی که با استفاده از رادیوتراپی و یا شیمی درمانی هستند نیز می‌توانند بر روی رنگ دندان‌ها تاثیر بگذارند.

تاثیر فلوراید بر رنگ دندان

بهتر است بدانید که استفاده بیش از حد از فلوراید می‌تواند بر روی رنگدانه‌های دندان شما تاثیر بگذارد؛ فلوراید ها می‌توانند از طریق آب آشامیدنی، خمیر دندان و یا دهان شویه ها وارد بدن ما بشوند و بر رنگ دندان های تاثیر بگذارند.

تغییر رنگ دندان به دلیل وارد شدن ضربه

توجه داشته باشید که یکی از دلایل تغییر رنگ دندان ها که بسیار شایع نیز می‌باشد وارد شدن ضربات به دندان است، علت تغییر رنگ دندان بر اثر ضربه خونریزی‌هایی است که در دندان رخ می‌دهد و بر رنگ عاج دندان نیز تاثیر می‌گذارند.

روش های جلوگیری از تغییر رنگ دندان

در حال حاضر روس های بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توان از تغییر رنگ دندان و بد رنگ شدن آن ها جلوگیری کرد؛ در ادامه چند مورد از عامل هایی را که باعث جلوگیری از دلایل تغییر رنگ دندان ها می‌شوند را برای شما عزیزان شرح داده ایم:

  •         رعایت کردن نکات بهداشتی به طور کامل
  •         خودداری از مصرف بیش ار حد دخانیات و مواد غذایی رنگ دار
  •         استفاده از نخ دندان
  •         چکاب کردن دندان ها توسط دندان پزشک هر چند وقت یکبار
  •         دوری از مصرف زیاد شیرینی جات
  •         بکارگیری از تمام دندان عا برای جوییدن مواد غذایی
  • روش های جلوگیری از تغییر رنگ دندان

کلام پایانی

زیبایی و سفید بودن دندان ها تاثیر بسیار زیادی در ظاهر و اعتماد به نفس افراد دارد، باید توجه داشته باشید که عامل هایی وجود دارد که می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها بشود که در ادامه عوامل تاثیر گذار بر رنگ دندان ها را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

سوالات متداول عوامل تاثیر گذار بر رنگ دندان

دلایل تغییر رنگ دندان چه می‌باشد؟

تغییر رنگ دندان به دلایل متفاوتی ایجاد می‌شوذ که این دلایل شامل استفاده بیش از حد دخانیات، عوامل ارثی، مواد غذایی رنگ دار، عدم رعایت بهداشت، تاثیر فلوراید بر دندان، استفاده از برخی داروهای درمانی و وارد شدن ضربه به دندان می‌باشد.

چه روش هایی برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان وجود دارد؟

برای جلوگیری کردن از تغییر رنگ دندان مراجعه به دندان پزشک برای چکاب، استفاد از نخ دندان، رعایت بهداشت دهان، خودداری از مصرف بیش از حد دخانیات و شیرینی جات، استفاده از دهان شویه ها و بکارگیری تمام دندان ها برای جویدن غذا الزامی است.

نحوه سفید کردن دندان ها چگونه است؟

روش های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها به سفید شدن دندان کمک بسیار زیادی کرد، با بلیچینگ کردن دندان، رعایت نکات بهداشتی و بکارگیری کامپوزیت می‌توان به زیبایی و سفید کردن دندان کمک بسزایی کرد.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم