علت درد دندان چیست؟

دلایل درد دندان و راه حل آن

بی شک یکی از بدترین درد هایی که می تواند گریبان آدم را بگیرد درد دندان است. هنگامی که این درد شروع میشود خواب و خوراک را از آدم گرفته و روزگار را برایش تیره و تار میکند. عواملی که باعث میشوند تا درد دندان شروع شود باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند تا علت آن تشخیص داده شود و متناسب با علت وجود درد داروی آن هم تجویز شود. پس بنابراین بهتر است تا در مورد درد های دندان بیشتر بدانید و همینطور بدانید که چطور می توانید با آنها مقابله نمایید. این که به صورت مشخص بگوییم دلایل درد دندان چیست؟ فکر خوبی نیست زیرا باید حتما موارد مختلفی مورد آزمایش قرار بگیرند و حتما بیمار توسط یک دندانپزشک معاینه شود تا معلوم شود درد اصلی دندان به چه علت است. ما در این مقاله قصد داریم که به صورت کلی به این موضوع بپردازم تا اگر شما هم به این درد دچار شدید حد الامکان بدانید که چطور باید با آن مقابله نمایید.

بهتر است اگر درد دندان دارید و حوصله خواندن این مقاله را ندارید بگذارید یکی از عزیزانتان بخواند و دستورالعمل ها را برای شما اجرا نماید. از دلایل درد دندان می توان به تحلیل لثه اشاره کرد که می توانید آن را با جراحی زیبایی لثه تهران درمان کنید.

پوسیدگی و عفونت دندان 

مهمترین دلیل درد دندان که بیشتر بیماران متاسفانه به آن دچار هستند پوسیدگی دندان است. این دسته از بیماران دچار پوسیدگی های دندانی هستند که منجر به از بین رفتن ریشه دندان و عفونت شده است. علت بروز پوسیدگی اغلب رعایت نکردن بهداشت دهانی است، هنگامی که باقیمانده غذا از میان دندان ها پاک نشود باکتری هایی که در دهان وجود دارند از آنها تغذیه کرده و نوعی ماده خورنده از خود ترشح می کنند این ماده باعث می شود که مینای دندان از بین رفته و در طی مدت زمانی طولانی لایه رویی دندان سوراخ شده و باکتری ها به داخل دندان نفوذ کنند.

اگر این موارد صورت بپذیرد بیمار باید غید دندان خود را بزند زیرا خیلی دیر شده است برای نجات دندان.

در این هنگام دندانپزشک ابتدا ریشه عفونت کرده را از بین می برد و سپس دندان را از جایش در می آورد. اگر هم قرار بر این باشد که دندان در سر جایش بماند باید این را بدانید که این دندان تنها یک استخوان زائد بلااستفاده است که هر آن ممکن است از جایش در بیاید یا به واسطه خوردن مواد غذایی سرد و گرم ترک برداشته و در جایش پودر شود.

عفونت دندان به دلیل پوسیدگی

تازه این مورد در بهترین حالتش است. در بعضی مواقع عفونت گسترش پیدا کرده و به سایر نقاط هم آسیب وارد میکند و باعث میشود که دندان های دیگر اسیب ببینند و یا لثه آسیب جدی ببیند که در این صورت دندان پزشک باید به وسیله جراحی عفونت را از دهان بیرون آورده و قسمت هایی که از بین رفته است را از داخل لثه بیرون کشیده و دوباره نقاط زخم را به هم پیوند بزند.

در اخر این که بهترین راه برای این که دچار دندان درد نشوید این است که مرطب مسواک زده و بهداشت دندانی خود را حفظ کنید. می توانید از وسایل دیگری مانند دهان شویه  و نخ دندان هم در کنار مسواک و خمیر دندان استفاده نمایی تا تمامی مواد غذایی مانده در لابه لای دندان ها را پاکسازی کنید. به این صورت امکان این که دندان هایی سالم را تا سالیان سال داشته باشید خیلی بیشتر می شود و کمتر حسرت روزهایی را می خورید که با دندان های خود غذا را می جویدید.

عدم توجه به دندان عقل

یکی دیگر از عواملی که موجب می شود تا شما دندان درد داشته باشید این است که به دندان های عقل خود بی اعتنا هستید. دسته ای دیگر از مراجعین به کلینیک مانادنت که از دندان درد شاکی هستند، دندان دردشان ناشی از عدم توجه به دندان های عقلشان می باشد.

در بسیاری افراد دندانی در انتهای دهانشان رشد می کند، این دندانها را دندان عقل می نامند؛ دندان های عقل، به دو صورت نهفته و نمایان رشد کرده که نوع نهان آن خطرناک تر است؛ زیرا از دیده پنهان است و خیلی از افراد تا عکس از دندان های خود نیندازند متوجه این دندان نمی شوند.

عدم توجه به دندان عقل

کاری که دندان های عقل با دیگر دندان ها می کنند این است که به آنها فشار وارد می کنند. اگر عکسی از دندان های خود بی اندازید می بینید که دندان های عقلتان به صورتی زاویه دار رشد کرده و به دندان های آسیاب کنار خود فشار مضاعف وارد می کند. احتمال بسیار زیاد درد دندانی شما هم ناشی از فشاری است که دندان عقل به ریشه دندان های کناری وارد می کند. بهترین کار این است که در سریع ترین زمان ممکن اقدام به جراحی دندان عقل کرده و آن را از داخل دهان خود خارج نمایید.

ضربه به دندان یا سرد و گرم شدن

از دیگر عواملی که باید در مورد دندان های خود بدانید این است که دندان ها در مقابل ضربه و سرما و گرما آسیب پذیر هستند. اگر به این موضوع توجه نشود امکان این هست که دندان های شما ترک های ریز برداشته و اسیب جدی ببینند. اسیب های وارده اگر به ریشه دندان برسند باعث می شوند که دندان شما درد خیلی زیادی داشته باشد. معمولا این نوع درد ها دوره ای بوده و با کمی تحمل از بین می روند.

ضربه به دندان یا سرد و گرم شدن

بهترین کار این است که از خمیر دندان های محافظ استفاده نمایید. که سرما و گرما را تا حدودی خنثی می کنند. در مورد ضربه هم باید گفت که حتما مراقبت های لازم را اعمال نمایید؛ تا دندان شما خوب شود.

سخن آخر

بهتر است تا قبل از این که دارو های مختلف را امتحان کنید ابتدا از دلایل درد دندان اطلاع پیدا کنید و ببینید که راه حل چیست؟ اگر درد دندان شما بیش از اندازه بود و از حدود تحمل شما خارج بود بهتر است تا سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا برای درمان شما اقدام نماید.

سوالات متداول دلایل درد دندان چیست؟

  1. چه عواملی موجب درد دندان می شود؟
    دلایل درد دندان همانطور که در مطلب به صورت کامل توضیح دادیم. عواملی هستند که آسیب را به ریشه دندان وارد می کنند. ریشه دندان به این دلیل که تشکیل شده از عصب های زیاد است اگر آسیب ببیند درد شدیدی در آن ناهیه ایجاد می شود.
  2. راه حل درد دندان چیست؟
    به دلیل این که درد دندان عوامل مختلفی دارد بهتر است تا برای هر کدام از آنها راهی اندیشید. در این مطلب به صورت کامل می توانید در مورد درد دندان و راه درمان آن اطلاعات کسب نمایید.
  3. یک راه مناسب برای جلوگیری از درد دندان؟
    اگر درد دندان شما ناشی از عوامل خارجی نباشد. می توانید با استفاده از مسواک و خمیر دندان های مناسب از دندان های خود محافظت کرده و از آسیب هایی همچون پوسیدگی و عفونت به دور نگهشان دارید.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم