باز نشدن دهان بعد از جراحی دندان عقل

باز نشدن دهان یا به اصطلاح قفل شدن فک دهان، یک اصطلاح غیر رسمی است که به جهت توصیف ناتوانی در بازکردن کامل دهان یا مشکلات مربوط به باز کردن دهان به دلیل اسپاسم عضلات فک استفاده می شود. دندان عقل در نوجوانی و معمولاً در سنین 17 تا 20 سالگی رشد می کند. البته در دختران نسبت به پسران دندان عقل زودتر رشد می کند. رشد دندان عقل معمولاً با مشکلاتی همراه است، از جمله: نهفته بودن دندان، دردهای شدید، تورم لثه و ... . جراحی دندان عقل یکی از جراحی های شایع است که ممکن است برای هرکسی پیش بیاید.
تریسموس یک اصطلاح دندانپزشکی است که به گرفتگی دنباله دار عضلات فک گفته می شود که در آن بیمار نمی تواند دهان خود را باز نگه دارد و محدودیت هایی برای باز کردن دهان خود دارد. تریسموس ممکن است در بیماران متفاوت باشد. این عارضه بعد از تزریق بی حسی به وجود می آید و شایع ترین عارضه ناخواسته در دندانپزشکی است. برای جلوگیری از تریسموس باید از سوزن های با کیفیت و استریل و یکبار مصرف استفاده شود. هم چنین از تزریق های مکرر در یک ناحیه به شدت خودداری شود و حتی الامکان از دز کمتر ماده بی حسی جهت بی حس کردن موضع استفاده شود.

باز نشدن دهان بعد از جراحی دندان عقل

علت قفل شدن فک بعد از کشیدن دندان عقل

به طور معمول دندان عقل نهفته نیاز به جراحی دارد، که این امر ممکن است عوارضی را برای مراجعه کننده به همراه داشته باشد. شایع ترین عوارض جراحی دندان عقل نهفته می تواند موارد زیر باشد:

  • درد بعد از جراحی دندان عقل
  • تورم بعد از جراحی
  • خونریزی بعد از جراحی
  • عفونت
  • آسیب رسیدن به دندان مجاور
  • آسیب به عصب حسی زبان و لب پایین و حتی چانه
  • کبودی بعد از جراحی
  • قفل شدن فک بعد از کشیدن دندان

بعد از جراحی ممکن است حس کنید که فکتان به سختی از هم باز می شود، که امری طبیعی است. بعد از جراحی اولین باری که می خواهید دهانتان را باز کنید، به آرامی و با احتیاط این کار را انجام دهید.

باز نشدن دهان بعد از جراحی دندان عقل
یکی از دلایل احتمالی قفل شدن فک بعد از کشیدن دندان ممکن است ناشی از این باشد که در هنگام جراحی، مفصل فک بیش از حد فشار قرار بگیرد و در حفره خود به سمت بالا یا عقب حرکت کند، یا از محل خود خارج شود و به سمت جلو حرکت کند. هر چند این امر غیر عادی است، اما باعث ایجاد محدودیت در باز کردن دهان و همین طور قفل شدن فک می شود. ممکن است بیمار به دلیل عفونت باکتریایی تشنج کند، که این امر می تواند باعث قفل شدن فک شود. البته این مشکل به ندرت اتفاق می افتد؛ زیرا در تمام کشورها، همه بچه ها در برابر این عفونت واکسینه می شوند و این ایمنی ایجاد شده در برابر بیماری، برای تمام عمر فرد باقی می ماند. پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت مانادنت مراجعه کنید و جواب سؤالات خود را در سایت مانادنت پیدا کنید.

تشخیص و درمان قفل شدن فک بعد از جراحی دندان عقل

دندانپزشک متخصص می تواند به دنبال شناسایی علائم و درمان برای قفل شدن فک باشد. شما می توانید با مراجعه به سایت مانادنت به دنبال دندانپزشکان حاذق برای درمان مشکلات دهان و فک خود باشید. قفل شدن دهان بعد از جراحی دندان عقل پس از چند روز خود به خود برطرف می شود، اما اگر قفل شدن فک دلایل دیگری داشته باشد، معمولاً با روش های درمانی مانند: تغییر در سبک زندگی، فیزیوتراپی، مصرف دارو و تزریق استرویید برطرف می شود، اما اگر مشکل حل نشد، با تشخیص پزشک و جراح، عمل جراحی انجام می شود.

باز نشدن دهان بعد از جراحی دندان عقل

جهت کسب اطلاعات درخصوص هزینه لیفت لثه به مقاله مربوطه مراجعه بفرمایید. 

همچنین جهت بلیچینگ دندان های خود به بهترین دکتر برای بلیچینگ مراجعه بفرمایید.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم