کاشت دندان

کاشت دندان یا ایمپلنت در واقع نوعی عمل جراحی مربوط به دندان است که در طی آن یک پایه پیچ مانند فلزی داخل لثه و استخوان فک بیمار قرار داده می شود و به عنوان ریشه دندان کارایی دارد و یک دندان مصنوعی که خیلی شبیه دندان طبیعی است روی آن قرار داده می شود.
ایمپلنت ها دارای چندین مزیت نسبت به دندان مصنوعی های قابل جابجایی هستند.

ایمپلنت ها:

  • طبیعی تر و راحت تر هستند.
  • میزان موفقیت بالاتری دارند.
  • عملکرد جویدن را بهبود می بخشند.
  • احتمال ایجاد حفره در دندانهای اطراف در این روش کمتر است.
  • استخوان در محل دندان از دست رفته را بهتر نگهداری می کند.
  • باعث کاهش حساسیت در دندانهای اطراف می شود.
  • نیازی به بیرون کشیدن و تمیز کردن هرشب نیست.

با این حال، کاشت دندان برای همه مناسب نیست. پایه های کاشت باید با استخوان فک پیوند برقرار کنند، بنابراین استخوان های فرد قبل از انجام عمل جراحی کاشت باید سالم باشند.

کاشت دندان طبیعی

تا کنون از دندان طبیعی برای کاشت دندان استفاده نشده است و ایمپلنت بهترین روش کاشت دندان است.

روش کاشت دندان

جایگزینی یک دندان: از یک ایمپلنت استفاده می شود و همانطور که از نام آن پیداست از یک تاج دندان را شامل می شود.
جایگزینی چندین دندان: اگر چند دندان از بین رفته باشد می توان از دو ایمپلنت استفاده کرد که یک واحد سه تایی از دندانها را نگه داشته است و اگر تعداد بیشتری دندان از بین رفته باشد برای نگهداری دندان ها از تعداد بیشتری ایمپلنت استفاده می شود.
روی دندان مصنوعی: برای تثبیت دندان مصنوعی و حفظ استخوان زیر آن میتوان از دویا چند ایمپلنت کوچک یا استاندارد استفاده کرد. دندانهای مصنوعی قدیمی روی لثه و استخوان زیر آن فشار می آورند و باعث از بین رفتن استخوان می شوند. طبق نظر انجمن دندانپزشکی آمریکا این روش بهترین روش برای کسانی است که دندانهای خود را در یک فک یا هردو فک از دست داده اند.

کاشت دندان
لنگر برای حرکت دندان (ارتودنسی): امروزه از ایمپلنت های استاندارد، کوچک یاخیلی کوچک استفاده می شود تا به عنوان لنگری بسیار ثابت و پایدار عمل کند که حرکات دندان ها در ارتودنسی ها سریع تر و آسان تر انجام شود.
پل موقت: تا زمانی که ایمپلنت های دائمی بهبود یابند و تاج دندان ها قرار داده شود، می توان یک پل موقت از دندان را با ایمپلنت های خیلی کوچک در محل قرار داد. این امر تاثیر بسزایی در ظاهر فرد دارد.
درصورتیکه استخوان فک نتواند از کاشت حمایت کند، می توان از تکنیک هایی برای بازسازی استخوان استفاده کرد. این موارد شامل :
تقویت استخوان: در این روش ازمواد افزودنی استخوانی و فاکتورهایی برای رشد استخوان استفاده می کنند که بهترین نتیجه را نشان داده است.
تقویت سینوس: در مواردی که استخوان طبیعی به دلیل از دست رفتن دندان های پشتی فاسد شده و رو به زوال رفته است کاربرد دارد. در این روش در زیر سینوس استخوان اضافه میکنند.
گسترش لبه: در افرادی که فکشان برای نگهداری ایمپلنت ها به اندازه کافی فضا ندارد، مواد کاشت دندان را بر روی یک لبه یا فضای باریک که بالای فک ایجاد شده است، اضافه می کنند.

از همه این روش ها برای کاشت دندان استفاده می شود، اما اگر دندانپزشک آن ها را مناسب نداند، هنوز چند تکنیک دیگر وجود دارد که میتوان آنها را پیشنهاد کرد.

کاشت دندان

برنامه ریزی تصویربرداری و درمان سه بعدی: این نرم افزار بسیار پیشرفته و دقیق است و عمل کاشت دندان را سریعتر و بسیار قابل پیش بینی ساخته است. در این روش آناتومی فک تحلیل میشود و قبل از عمل جراحی بهترین مکان ممکن برای قرار گرفتن ایمپلنت مشخص میشود و اینکار باعث کوتاه تر شدن زمان بهبودی و کاهش هزینه میشود.

کاشت فوری دندان

به نام های "ایمپلنت در یک روز" یا "دندان در یک روز" هم نامیده میشود. در این روش درهمان جلسه اول کاشت دندان تمام می شود. این روش در مواردی کاربرد دارد که فرد استخوان طبیعی کافی را دارد و ایمپلنت به اندازه کافی برای قرارگیری فوری و تحمل فشار روی دندان، قوی هست.

ایمپلنت های دندانی کوچک (MDI): این ایمپلنت از ایمپلنت های معمولی باریکتر هستند. از طریق عمل های جراحی اعمال می شوند که خاصیت تهاجمی کم تری دارند و برای تثبیت و ثابت نگه داشتن پروتز رویی کاربرد دارند.
روش همه روی 4 : این روش که "قوس کامل" هم نام دارد، برای قراردادن کل دندان های بالا یا پایین به کار می رود. در این روش تعداد 4 ایمپلنت دندانی در استخوان قرار داده می شوند. دندان های موقت در همان روز کار گذاشته می شوند. تا زمانیکه لثه التیام پیدا کند و ایمپلنت ها با استخوان شما پیوند بخورد باید از یک رژیم غذایی اصلاح شده پیروی کنید. بعد از شش ماه دندانهای دائمی را قرار میدهند و شما میتوانید برنامه عادی زندگیتان را پیش بگیرید.
گاهی اوقات که مدت زیادی از از دست رفتن دندان گذشته باشد، استخوان فک فرد تحلیل می رود و نیاز است که قبل از عمل کاشت دندان، عمل پیوند استخوان انجام گیرد. این عمل برای این انجام میگیرد که برای محکم شدن پایه ایمپلنت نیاز به بافت استخوانی کافی داریم تا با آن ادغام شود. این بافت استخوانی جایگزین شونده را از طرق زیر بدست می آورند: استخوان خود فرد، حیواناتی مثل گاو، مواد مصنوعی و جسد.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم