همه چیز در مورد ریشه دندان

درمان اندو دندان یا ریشه دندان به این صورت است که دندانپزشک اول ریشه دندان را جدا می کند و بعد از آن داخل کانال آن را به خوبی تمیز می کند و توسط موادی آن جای خالی را پر می کند تا از ورود باکتری ها به داخل جلوگیری کند. این روش درمان کمک می کند تا بیمار دندانش حفظ شود، اما سلول های آن دندان به علت خارج شدن عصبها دیگر زنده نمی باشند ولی به شخصی که درمان اندو دندان شده در خوردن غذا کمک می کند و همچنین کاربردی در زیبایی دندان نیز دارد.

اندودنتیست به چه کسی می گویند؟

در رشته دندانپزشکی نوعی متخصص به اسم اندو یا اندونتیست وجود دارد و به درمان داخلی دندان در ارتباط است و همچنین این کلمه ریشه یونانی دارد و به معنی داخل دندان نیز می باشد. در آناتومی دندان، خارج از دندان یا همان مینای دندان ساخته شده است و قابل دیدن می باشد ولی زیر مینای دندان که متورم تر است، دنتین نام دارد. بعد از دنتین می رسیم به پالپ یا همان عصب دندان که شامل عصب ها و عروق خونی می باشند، همچنین دندان ها از این قسمت پالپ تغذیه می کنند و حس را به دندان ها می دهد. عصب دندان در وسط دندان ها قرار گرفته است که به آن کانال ریشه یا روت کانال گفته می شود. کسانی که درمان اندو دندان را انجام می دهند کسانی هستند که آموزش های بیشتری دیده اند در دندانپزشکی و شما باید برای درمان به آنها مراجعه کنید.

توصیه-هایی-بعد-از-درمان-اندو-دندان.jpg

توصیه هایی بعد از درمان اندو دندان

بعد از اینکه دندانپزشک جراحیش تکمیل شد، زمان آن است که شما چندتا کار و رعایت هایی انجام دهید تا درمان دندان شما با موفقیت به پایان برسد.

  • بعد از اینکه اثر داروی بی حسی رفت، شما ممکن است کمی احساس تفاوت در دهان خود بکنید که بخاطر پر شدن ریشه می باشد و این مشکل بعد از چند روز برطرف می شود. اگر همچنان این احساس بعد از یک هفته باقی ماند و احساس درد، تورم و یا آلرژی مشاهده کردید، حتما این مشکل را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.
  • بعد از اینکه درمان اندو دندان تمام شد، دندانپزشک پانسمانی را قرار داده است و از جویدن خودداری کنید ممکن است پانسمان خارج شود و از آن بدتر ممکن است دندان شکسته شود.
  • زمانیکه اثر داروی بی حسی هنوز برقرار است از خوردن غذا خودداری کنید، زیرا ممکن است گونه یا زبان خود را گاز بگیرید و بعد از اینکه اثر داروی بی حسی از بین رفت درد شدیدی احساس می شود ولی میتوانید به راحتی آب آشامیدنی بنوشید.
  • دندان هایتان را مثل همیشه مسواک بزنید و تمیز نگه دارید.
  • اگر پانسمان زیادی از دندان اندو شده خارج شد، با دندانپزشک خود در میان بگذارید، ریختن کمی از پانسمان زیاد مشکلی ایجاد نمی کند.

همچنین بهتر است بدانید درمان اندو دندان یا ریشه دندان  برای کسانی انجام می شود که، دندان های آنها دارای پوسیدگی عمیقی دارند و همچنین دندان هایی که حجم زیادیش پر شده است.

مراحل درمان اندو یا ریشه دندان

در مرحله اول، دندانپزشک محلی که قرار است جراحی شود را با داروی بی حسی، آن قسمت را بی حس می کند و بعد از آن بر روی تاج را سوراخ می کند تا به پالپ یا همان عصب برسد و به تخلیه عفونت می پردازد.

بعد از تخلیه پالپ آلوده شده به مرحله دوم می رسیم که در آن دندانپزشک کانال ریشه را پاکسازی می کند تا بتواند جای آن را پر کند. به علت اینکه کانال باریک است، پر کردن آن برای دندانپزشک سخت است. برای همین ممکن است کمی طول بکشد.

زمانی که پر شدگی موقت تمام می شود، دندانپزشک مواد را خارج می کند و جای آن را با مواد دائمی پر می کند. با این کار از ورود میکروب به داخل آن جلوگیری می شود.

مراحل درمان اندو یا ریشه دندان

آیا دندان های اندو شده نیاز به روکش دارند؟

زمانی که درمان اندو دندان انجام می شود، به دلیل خروج زیادی بافت، حالت شکننده پیدا می کند و سختی خودش را از دست می دهد. به همین دلیل دندانپزشک پیشنهاد می کند که از روکش برای بالا بردن مقاومت و سختی آن استفاده شود. روکش دندان همانطور که می دانید برای زیبایی دندان استفاده می شود و معمولا دندانپزشک قبل از اینکه روکش دندان را قرار دهد، رنگ آن را با دندان های دیگر مقایسه می کند تا دندان ها حالت طبیعی داشته باشند.

آیا دندان های اندو شده نیاز به روکش دارند

سخن پایانی

همانطور که همه می دانیم دندان ها یکی از مهم ترین اعضای بدن هستند که نقش بسیار مهمی در زیبایی چهره ما دارند. اندو دندان یا ریشه دندان نیز یکی از روش های زیبایی و درمانی دندان است. در این درمان دندانپزشک با جدا سازی ریشه دندان، تمیز کردن کانال آن و در آخر با پر کردن آن از ورود میکروب ها به داخل جلوگیری می کند.

برای زیباسازی دندان های خود، ما به شما بهترین کلینیک زیبایی دندان را پیشنهاد می کنیم. مانادنت، با اختیار داشتن بهترین ابزارها و متخصصان از دندان ها شما مراقبت می کنند و شما با رضایت کامل از آنجا خارج می شوید.

سوالات متداول اندو دندان یا ریشه دندان

  1. درمان اندو شامل حال چه کسانی می شود؟
    دندان هایی که پوسیدگی عمیقی دارند و حجم زیادی از دندان ها پر شده اند، باید درمان ریشه دندان را پیش ببرند.
  2. اندودنتیست چه کسی است؟
    اندونتیست ریشه ی یونانی دارد به معنی داخل دندان و کسانی که معمولا به آنها می گویند اندونتیست در رشته دندانپزشکی بیشتر آموزش دیده است.
  3. برای زیباسازی دندان ها باید به کجا مراجعه کرد؟
    مانادنت، با اختیار داشتن بهترین ابزارها و متخصصان از دندان ها شما مراقبت می کنند و شما با رضایت کامل از آنجا خارج می شوید.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم