اگر شما هم تا به حال دچار عفونت شدید دندان شده باشید، قطعاً تصور دقیقی از درد شدید آن دارید. این درد وقتی به اوج می رسد که عفونت به بخش ریشه دندان رسیده باشد. در این صورت تنها راه حل برای کم کردن درد و جلوگیری از خطرات جدی بعدی، اقدام به عصب کشی دندان است. در این مرحله پزشک اعصاب دندان در قسمت ریشه را می سوزاند و حفره ای که در دندان باقی مانده را با مواد مخصوص پر می کند. این فرآیند عصب کشی اما احتمالا با عوارض ثانویه همراه باشد، مخصوصاً می توانیم به درد به عنوان یکی از این عوارض اشاره کنیم. اما اگر بعد از این درمان دچار عارضه شدیم، چه دارویی برای درد دندان بعد از عصب کشی بخوریم؟ پاسخ به این سوال موضوع مقاله پیش روست.

درد عصب کشی دندان و درمان آن

وقتی سوراخی در دندان ایجاد می شود یا قسمتی از آن از بین می رود، به شکلی که اجازه رسیدن عفونت تا قسمت پالپ دندان را بدهد، درد شدید دندان آغاز می شود. در این حالت دندانپزشک علاوه بر برداشتن قسمت عفونی، اقدام به عصب کشی می کند. اما این عصب کشی به دلایل مختلف می تواند باعث ایجاد درد بعد از فرآیند شود.

درد موقت و بی اهمیت

در مواردی این درد موقتیست، یعنی تنها چند روز ادامه دارد. در این صورت اگر مقدار درد زیاد شد، می توانید با مصرف دارو برای درد دندان بعد از عصب کشی این دوره را بگذرانید. در ادامه لیستی از این دارو های درد دندان بعد از عصب کشی را خواهیم آورد.

دندان درد بعد از عصب کشی

درد برای طولانی مدت

این دردها برای زمانی بیش از چند روز باقی می مانند. اگر چنین حالتی پیش آمد بهتر است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید چون می تواند درد غیرمعمول باشد.

دلیل اکثر درد های دندان بعد از عصب کشی به شرح زیر است:

  • آسیب رسیدن به بافت لثه: ممکن است طی عملیات عصب کشی، آسیب کوچکی به بافت لثه در اطراف دندان وارد شده باشد. این اتفاق نرمال است و نیازی به نگرانی ندارد.
  • درست پر نشدن دندان: بعد از عصب کشی درون حفره های دندان موادی ریخته می شود تا از نظر ظاهر و کارایی به مشکل کمتری بر بخورید. با این حال اگر قسمتی از حفره دندان به درستی پر نشود، هنگام جویدن غذا دچار درد خواهید شد.
  • تحریک بقیه اعصاب: درست است که طی فرآیند عصب کشی، این اندام حسی ناکارآمد می شوند، اما در بقیه اندام اطراف دندان هم سلول های عصبی هنوز وجود دارند. ممکن است فرآیند عصب کشی باعث ایجاد التهاب در این قسمت ها بشوند.

قرص های مسکن

برای رفع دندان درد های موقتی بعد از عصب کشی، داروهایی وجود دارند که به عنوان مسکن شناخته می شوند. ساده ترین آن ها ایبوپروفن و استامینوفن هستند. این دو دارو بدون تجویز پزشک هم قابلیت دسترسی دارند. به جز مصرف این داروهای مسکن، می توانید از کیسه یخ هم به عنوان کاهنده ی درد استفاده کنید.

ایبوپروفن یا انواع دیگر مسکن

اگر این داروها اثرگذاری کافی نداشته باشند، با مراجعه به پزشک ممکن است داروها و روش های دیگری نیز تجویز شوند. یک مثال پرتکرار استفاده از چرک خشک کن و آنتی بیوتیک به تشخیص پزشک است. امکان دیگر هم مصرف کورتون ها می باشد. انتخاب روش درمانی در مشورت با پزشک انجام می شود.

درمان درد عصب کشی

اگر دارو برای درد دندان بعد از عصب کشی افاقه نکند، ممکن است نیاز داشته باشید که راه های درمانی دیگری در پیش بگیرید. یکی از دلایل احتمالی برای دندان درد، خارج نشدن کامل عفونت از قسمت ریشه دندان است. این موردی شایع در بسیاری از مشکلات عفونی بدن است که در آن نیاز به عمل ثانویه پیدا می کنید. برای عصب کشی دندان همین گونه است. گاهی درد نشانه ی حضور عفونت می باشد و با دارو برای درد دندان بعد از عصب کشی قابل حل نیست. در این شرایط نیاز دارید عمل را دوباره تکرار کنید.

عصب کشی دندان

سوالات پرتکرار بهترین دارو برای درد دندان بعد از عصب کشی

از کدام دارو برای درد دندان بعد از عصب کشی استفاده می شود؟
در وهله اول برای درمان درد های ساده، می شود از مسکن های مرسوم مثل ایبوپروفن و استامینوفن استفاده کرد. اگر درد برای مدت بیشتری وجود داشت، به تجویز پزشک می شود از کورتون یا آنتی بیوتیک هم استفاده کرد.

آیا درد دندان بعد از عصب کشی عادی می باشد؟
بستگی به شرایط شما دارد. البته در بسیاری از موارد این درد عادی است و بعد از چند روز تمام می شود. بعضی اوقات هم نیاز به پیگیری از طریق پزشک دارید.

روش درمان درد بعد از عصب کشی دندان چیست؟
در بسیاری از موارد این درد عادی می باشد و نیازی به درمان ندارد. با این حال برای تخفیف درد می توانید از مسکن های معمولی یا آنتی بیوتیک ها استفاده کنید.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم