از جمله ی معروف ترین روش های ترمیمی-زیبایی دندان در عصر ما، استفاده از کامپوزیت است. کامپوزیت دندان علاوه برای اصلاح رنگ و کمک به زیبایی چهره، برای ترمیم برخی خرابی ها و شکستگی های دندان نیز استفاده می شود. با این حال فرم کلی این روش درمانی به صورتیست که بعد از مدتی امکان آسیب دیدن دارد. این آسیب دیدن می تواند به صورت شکستن به دلیل اعمال فشار زیاد باشد. در شرایطی هم امکان تغییر رنگ کامپوزیت دندان وجود دارد. می خواهیم این پدیده را به صورت کلی بررسی کنیم و کمی با راه های پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان آشنا شویم.

کامپوزیت دندان سفید درخشان

تغییر رنگ کامپوزیت دندان

همان طور که احتمالاً می دانید، کامپوزیت نوعی ماده خمیری است که در نواحی مد نظر روی دندان قرار می گیرد. دندانپزشک با تاباندن نور به این ماده، آن را سفت و مستحکم می سازد. بعد از سفت شدن هم با استفاده از پولیش زدن، به آن شکل و فرم مناسب داده خواهد شد. تغییر رنگ کامپوزیت طی زمان و بر اثر تغییر در ساختار این ماده پیش می آید. در ادامه راجب رنگ و ترمیم آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انتخاب رنگ درست

جدا از کارهای فنی در روند نصب کامپوزیت مثل تزریق و پولیش، مرحله اصلی پیش از آغاز کار، انتخاب رنگ کامپوزیت است. معمولاً افراد در این جا به دو گروه تقسیم می شوند. آن هایی که به رنگ طبیعی دندان خود علاقه بیشتری دارند و تنها خواستار یک دست شدن آن ها می باشند. گروه دیگر هم به رنگ های بسیار روشن و اصطلاحاً سینمایی علاقه دارند. به عنوان مثال رنگ سفید برفی (یا همان SW ) حتماً به گوشتان خورده.

رنگ بندی کامپوزیت دندان

در هر صورت پیشنهاد ما توجه به رنگ پوست، سلامت کلی دهان و دندان و البته میزان توجه خودتان به اصول بهداشتی در آینده است. اگر شخصی هستید که اساساً اهمیت زیادی به رعایت دقیق بهداشت دندان ندارید، بهتر است بدانید یک رنگ غیرطبیعی، مثل سفید درخشان، می تواند خیلی زود تغییر حالت بدهد. در ادامه بیشتر راجب این موضوع خواهیم گفت.

عوامل موثر بر تغییر رنگ کامپوزیت دندان

برای پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان، ابتدا باید عوامل آن را بدانیم. بعضی از این دلایل کاملاً قابل پیش بینی برای شما هستند. در ادامه فهرستی را می آوریم:

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان: قطعاً این مورد در صدر فهرست ما قرار می گیرد. این رفتار علاوه بر تاثیر روی سلامت دندان های دیگر، باعث تغییر ساختار کامپوزیت دندان خواهد شد.
  • استعمال دخانیات: استفاده از دخانیات مخصوصاً سیگار، که به دفعات زیاد در طول روز انجام می گیرد، به راحتی می تواند باعث چسبیدن رنگدانه های اضافه به کامپوزیت و تغییر ساختار آن بشود.

تاثیر سیگار کشیدن بر رنگ دندان ها

  • جنس بد کامپوزیت دندان: برای پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان، یکی از مهمترین کارها پیش از نصب آن، اطمینان از برند و جنس ماده کامپوزیت دندان است. در صورتی که با یک دندانپزشک حرفه ای کار کنید، می توانید از این مورد اطمینان داشته باشید.
  • پولیش نادرست: همان طور که توضیح دادیم، بعد از سفت شدن ماده اولیه کامپوزیت، برای رسیدن به ساختار درست دندان و اصلاح رنگ آن، باید یک مرحله پولیش هم انجام شود. کار درست دندانپزشک در این مرحله روی دوام رنگ کامپوزیت تاثیرگذار است.
  • مصرف زیاد رنگدانه های خوراکی: بعضی غذاها، مخصوصاً نوشیدنی ها دارای حجم زیادی رنگدانه طبیعی و غیرطبیعی هستند. این مواد به مرور زمان می توانند به کامپوزیت دندان بچسبند و باعث تغییر رنگ آن شوند.

ترمیم رنگ کامپوزیت دندان

حتی اگر شما تمام کارهای مربوط به پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان را انجام دهید، باز هم ممکن است طی زمان این پدیده ظاهر شود. با این حال جای نگرانی نیست. بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کنید. پزشک بعد از معاینه و تشخیص دلیل تغییر رنگ، با روشی متناسب، مشکل را مرتفع خواهد ساخت. ساده ترین مورد پولیش دوباره ی کامپوزیت است. اگر دلیل و شدت این تغییر رنگ حادتر باشد، روش هایی مثل لمینت و بلیچینگ استفاده خواهد شد.

بلیچینگ دندان

بهترین راه پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

شاید برایتان جالب باشد که منظور ما کدام مورد است که نام نبردیم. بهترین روش برای پیشگیری، انتخاب متخصص دندانپزشک حرفه ای برای کامپوزیت دندان است. با این کار علاوه بر اطمینان داشتن از جنس ماده اولیه و پولیش حرفه ای، با دریافت مشاوره دقیق می توانید از تغییر رنگ کامپوزیت پیشگیری کنید. متخصصین وب سایت مانادنت با داشتن تجربه زیاد و توانایی بالا در زمینه کاری خود، به راحتی می توانند یک نصب کامپوزیت حرفه ای برای شما انجام بدهند.

سوالات متداول پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

آیا سیگار کشیدن روی رنگ کامپوزیت دندان تاثیر می گذارد؟
بله، استعمال دخانیات یکی از دلایل اصلی در تغییر رنگ و آسیب دیدن کامپوزیت دندان و حتی دندان های طبیعی شماست. ترک سیگار به اشکال مختلف باعث بهبود سلامت بدن شما خواهد شد.

ساده ترین راه ترمیم رنگ کامپوزیت کدام است؟
در مواردی که آسیب جدی به رنگ کامپوزیت وارد نشده، دندانپزشک با استفاده از یک مرحله پولیش، رنگ کامپوزیت را ترمیم خواهد کرد.

چگونه از تغییر رنگ کامپوزیت دندان پیشگیری کنیم؟
روش های اصلی برای پیشگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان، همان راه های محافظت از دندان های طبیعی هستند. استعمال نکردن دخانیات و رعایت بهداشت دهان و دندان از مهمترین شیوه ها می باشند.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم