ترمیم دندان شکسته جلو

در روند عادی زندگی و یا به خاطر حوادث نامترقبه، همواره امکان رخدادهای آسیبزا برای دندان ها وجود دارد. در این میان شکستگی دندان یک اتفاق پرتکرار، اما هزینه زاست. علاوه بر اینکه دندان شکسته می تواند چهره ی ما را تحت تاثیر قرار دهد، بسته به شدت این آسیب، بار زیادی روی دوش بقیه دندان ها می افتد. این بار اضافه دندان های دیگر را هم سریعتر دچار آسیب های فرسایشی می کند. همین طور محل شکستگی می تواند جایی برای تجمع عوامل بیماری زا باشد. در این بین دندان جلو از همه بیشتر در چشم است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای مطلع شدن شما، راه های ترمیم دندان شکسته جلو را بررسی کنیم.

کامپوزیت دندان جلویی

ترمیم دندان شکسته جلو

روش های دندانپزشکی ترمیمی طی سالیان پیشرفت های زیادی داشته اند. این گستردگی باعث می شود نیاز داشته باشیم که با یک طبقه بندی آن ها را بشناسیم. در ادامه به دو روش آن ها را دسته بندی کردیم. اولی بر اساس شدت آسیب وارده به دندان و دومی بر اساس هزینه هر روش ترمیمی است.

 

طبقه بندی بر اساس شدت آسیب

در این قسمت تلاش می کنیم که روش های ترمیم دندان شکسته جلو یا هر مورد دیگر را بر اساس شدت آسیب وارد طبقه بندی کنیم.

اگر شکستگی جزئی باشد

در صورتی که آسیب وارده به دندان کم باشد، بهترین روش کانتورینگ دندان است. در این شیوه دندانپزشک اقدام به گرد کردن و تراشیدن دندان به گونه ای می کند که بافت طبیعی و سالم دندان تنها جزء باقی مانده باشد. برای آسیب با شدت کمی بیشتر، پیشنهاد می شود که از کامپوزیت یا پر کردن با رزین های فلزی و آمالگام استفاده شود.

دندان شکسته جلو با آسیب جزئی

البته پر کردن دندان با طلا یا آمالگام بیشتر مخصوص دندان های عقبیست، برای ترمیم شکستگی دندان های جلویی از کامپوزیت دندان استفاده می شود. برای این کار ابتدا یک ماده شیمیایی تحت عنوان کامپوزیت ونیر به محل آسیب اضافه می شود. سپس با تاباندن نور به این ماده و انجام یک سری واکنش شیمیایی، ماده خمیری سفت می شود. این روش بسیار کارآمد ظاهر می شود. خصوصاً آنکه برای انتخاب رنگ کامپوزیت، دست دندانپزشک بسیار باز است.

اگر شکستگی شدید باشد

در صورتی که آسیب شدیدتر باشد، تا حدی می توان از روکش سرامیکی برای ترمیم دندان شکسته جلو استفاده کرد. این روکش علاوه بر ایجاد شکل دندان های طبیعی، قادر است هنگام جویدن غذا از فشارهای اضافه به دندان آسیب دیده بکاهد.

برای شکستگی های فراتر از این، لاجرم دندان باید کشیده شود. حذف کامل یک دندان از قسمت جلویی دهان می تواند بسیار دردناک باشد و از اعتماد به نفس شما بکاهد، به همین دلیل دندانپزشک دو راه در مقابل شما می گذارد. اضافه کردن دندان مصنوعی موقت یا کاشت ایمپلنت دندانی.

کشیدن دندان جلویی

باید توجه داشته باشید که نبود یک یا چند دندان در دهان، می تواند باعث تنبلی و تحلیل رفتن استخوان فک شود. در اصل استخوان فک هنگام درگیری با ریشه ی دندان، خود را محکمتر می سازد. اگر برای طولانی مدت فشار دندان ها روی فک وارد نشود، این استخوان عقب نشینی می کند. ایمپلنت دندانی یکی از معدود روش های ترمیمی درمانی است که می تواند از این رخداد جلوگیری کند. پیشنهاد می کنیم مقاله تاثیر کاشت ایمپلنت بر چهره را مطالعه کنید تا در این مورد بیشتر بدانید.

طبقه بندی بر اساس هزینه

همان طور که گفتیم، روش دیگر برای طبقه بندی راه های ترمیم دندان شکسته جلو، توجه به هزینه آنهاست. البته در مقابل آسیب های بزرگ شاید سزاوار نباشد که به هزینه ها توجه بیش از حد داشته باشید، با این حال این مورد همواره نظر ما را به خودش جلب می کند.

روش های کم هزینه برای ترمیم دندان شکسته

اگر بخواهیم به طور خلاصه صحبت کنیم، کانتورینگ، کامپوزیت و پر کردن با آمالگام در قسمت روش های کم هزینه برای ترمیم دندان شکسته جلو قرار می گیرند. این روش ها با اینکه تنوع در مواد اولیه دارند، به طور کلی زمان و پیچیدگی خاصی ندارند.

کانتورینگ دندان جلو

روش های پرهزینه برای ترمیم

این قسمت شامل روکش سرامیک، پر کردن با طلا و البته کاشت ایمپلنت است. مورد آخر با اینکه می تواند زمان و هزینه ی خاص خودش را داشته باشد، از نظر نتیجه پایانی بسیار بهینه است. پر کردن شکستگی دندان با طلا بیشتر راجب دندان های عقبی مرسوم است تا قسمت جلو، با این حال مقاومت فلز طلا در برابر عوامل خارجی آن را به یک گزینه مناسب تبدیل می کند.

انتخاب از شما، اجرا از ما

بالاتر، از روش های ترمیم و درمان شکستگی دندان گفتیم. اکثر این روش ها برای هر دندانی قابل استفاده هستند، وابسته به شدت آسیب. با این حال آنچه که شما بعد از ترمیم دندان خواهید داشت نه وابسته به اسم شیوه درمانی، بلکه وابسته به تشخیص و عملکرد دندانپزشک است. متخصصین وب سایت مانادنت با تجربه چندین ساله و دانش به روز، آمادگی اجرای انواع این روش های ترمیمی روی دندان ها را دارند. کافیست با ما تماس بگیرید و برای مشکل خود با آن ها مشورت کنید.

سوالات متداول نحوه ترمیم دندان شکسته جلو

برای شکستگی جزئی دندان کدام روش بهتر است؟
بهترین روش برای این مورد، کانتورینگ است. دندانپزشک اقدام به گرد کردن و شکل دادن به دندان های طبیعی خود شما می کند. در این صورت علاوه بر حفظ زیبایی طبیعی، از آسیب بیشتر جلوگیری خواهد شد.

گران ترین روش ترمیم دندان شکسته کدام است؟
اگر شما دندان خود را به طور کامل از دست داده باشید، موثر ترین شیوه کاشت ایمپلنت دندانی است. روش دیگر استفاده از روکش سرامیکیست که به نسبت هزینه بالایی دارد.

کامپوزیت بهتر است یا روکش سرامیک؟
انتخاب بین این دو بیشتر به شدت آسیب وارده مربوط است. پیشنهاد می شود در آسیب های جزئی از کامپوزیت دندان استفاده شود و برای آسیب هایی که تا ریشه دندان پیش رفته اند از روکش سرامیکی استفاده کنید.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم