سیاهی لثه به خاطر سیگار و درمان آن

تأثیرات بد سیگار بر سلامت بدن انسان مدت هاست که شناخته شده است و البته پژوهش های بسیاری برای درک بیش تر آن ها در حال انجام است. با بسیاری از این مشکلات آشنایی داریم، مثلاً سرطان ریه که در افراد سیگاری احتمال ابتلا را بسیار افزایش می دهد. اما شاید اثرات سوء کشیدن سیگار بر سلامت دهان و دندان این همه برایتان معروف نباشد. در ادامه می خواهیم کمی راجب سیاهی لثه ناشی از سیگار کشیدن صحبت کنیم و از راه های رفع آن تعریف کنیم.

اثرات سوء سیگار کشیدن بر سلامت لثه

جدا از افزایش سرعت زرد شدن دندان ها، نیکوتین موجود در سیگار آن طور که توضیح خواهیم داد سبب تغییر رنگ لثه ها به سمت سیاهی می شود.

اثرات سوء سیگار کشیدن بر سلامت لثه

عوامل مضر موجود در سیگار

نیکوتین عامل اصلی برای ایجاد مخاطرات دهان و دندان است، که در اثر مصرف سیگار پدید می آیند. همچنین رنگدانه های موجود در تنباکو که همراه با دود به دهان وارد می شوند می توانند به دندان ها چسبیده و باعث زردی آن ها شوند. در این میان اما اثرات بد نیکوتین بر لثه ها قسمت مهمتر ماجراست.

سیگار کشیدن تولید ملانین در لثه را افزایش می دهد

شاید برای شمایی که در پی رفع سیاهی لثه ناشی از سیگار هستید، دانستن دلیل اصلی این اتفاقِ بد جالب باشد. نیکوتین موجود در سیگار می تواند سرعت تولید ملانین اطراف لثه را افزایش دهد. ملانین ها در اصل یک گروه از رنگدانه ها هستند که در بدن بسیاری از موجودات زنده یافت می شوند. زیاد شدن مقدار این ماده در لثه ها به مرور باعث همان سیاهی لثه ای می شود که از آن صحبت کردیم.

تولید ملانین در لثه به دلیل سیگار کشیدن

عوارض خطرناک تر سیگار بر سلامت دندان ها و لثه

البته این تمام ماجرا نیست. سیگار ممکن است به شکل جدی تری سلامت کلی دهان را به خطر بیاندازد مخصوصاً اگر در طولانی مدت به بهداشت آن اهمیت ندهید. قضیه به این صورت است که دود سیگار و مواد موجود در آن می توانند باعث ایجاد پلاک های زیاد روی دندان ها بشوند و این پلاک ها طی زمان در صورت پاک نشدن، باعث عقب نشینی لثه ها از دندان ها شده و امکان بروز یک طیف از بیماری های عفونی و حتی سرطان لثه می شوند که هنگام مواجه با این مشکل باید فورا به یک متخصص لثه مراجعه نمایید.

جهت مراجعه به متخصص لثه پاسداران روی لینک کلیک نمایید.

راه های درمان سیاهی لثه ناشی از سیگار

راه اصلی رفع سیاهی لثه ها ترک سیگار است. این روش می تواند به سرعت رد چشمگیری بر رنگ لثه های شما بگذارد مگر اینکه به خاطر رفتار های اشتباه کار از کار گذشته باشد. در صورتی که دهان شما در کل سلامتی مناسبی داشته باشد، در موارد غیر حاد، شست و شوی روزانه دندان ها و استفاده از سفید کننده های مخصوص هم می توانند راهگشا باشند. روش های دیگر سفید کردن لثه ها در موارد حاد اما متفاوت اند.

راه های درمان سیاهی لثه ناشی از سیگار

موارد جدی تر سیاهی لثه

در این شرایط ممکن است شما به یک لایه برداری یا جراحی لثه نیاز داشته باشید؛ به این صورت که دندانپزشک یک لایه سطحی از لثه های شما که ملانین در آن تجمع کرده را بر می دارد. حذف این لایه از لثه به روش های گوناگون ممکن است. مثلاً تراشیدن لثه ها یا استفاده از لیزر. با این حال نکته منفی ماجرا این است که در هر صورت، این درمان ها در صورت ادامه سیگار کشیدن می توانند بی اثر شده، بعد از مدتی دوباره شاهد تغییر رنگ لثه باشید. در نتیجه پیشنهاد ما به شما این است که پیش از هر گونه اقدام برای رفع سیاهی لثه ها ناشی از سیگار کشیدن، آن را ترک کنید. در غیر این صورت مجبورید به صورت دوره ای اقدام به درمان لثه هایتان بکنید.

خلاصه آنکه ...

رفع سیاهی لثه بر اثر سیگار کشیدن، بستگی زیادی به حجم و شدت تغییر رنگ دارد. روش های درمانی اغلب بر پایه حذف قسمت مملوء از ملانین لثه ها هستند. با این حال ترک سیگار مکمل هر روش روش درمانی خواهد بود.

سوالات متدوال درمان سیاهی لثه بر اثر سیگار

سیگار کشیدن چگونه باعث سیاه شدن دندان ها می شود؟
اغلب دلیل این تغییر رنگ اثر نیکوتین بر غدد تولید ملانین است. ملانین یک رنگدانه در بدن ماست که بر اثر مصرف نیکوتین سرعت تولید بیشتری پیدا می کند. این ملانین در لثه ها اجتماع می کنند و باعث تغییر رنگ لثه به مرور زمان می شوند.

تأثیر سیگار بر سلامت دهان چگونه است؟
سیگار کشیدن به دلایل مختلف باعث زشتی و ضرر رساندن به دهان می شود. زردی دندان به خاطر رنگدانه های درون دود سیگار، پلاک ساختن روی دندان ها و تأثیر روی سلامتی لثه ها از جمله موارد معمول بر اثر سیگار کشیدن است.

راه های درمان سیاهی دندان چیست؟
برای درمان و رفع سیاهی دندان ها لازم است ابتدا دلیل این رخداد پیدا شود. اگر سیگار کشیدن باعث آن باشد احتمال تجمع ملانین در لثه ها یا احیاناً مریضی های جدی لثه مثل سرطان وجود دارد. در مورد اول می توان با ابزار مختلف یک لایه برداری از لثه ها انجام داده و بخش پرملانین را حذف کرد. در صورت حاد نبودن این وضعیت می توان با شست و شوی مکرر و روزانه دندان ها به طبیعی شدن رنگ آن کمک کرد.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم