انواع کامپوزیت دندان

برای این که لبخندی زیبا و قسنگ داشته باشید باید دندان های سفید و مرتبی را داشته باشید یکی از راه های سفید کردن دندان، کامپوزیت است که طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد. در ادامه به انواع کامپوزیت دندان اشاره می کنیم.

معرفی انواع کامپوزیت دندان

کامپوزیت ها به نسبت لمینت ها از اثر گذاری بالایی برخورد دار هستند زیرا کیفیت و ماندگاری بالایی دارند به همین دلیل کامپوزیت های مختلفی وارد بازار شده است که در ادامه به انواع کامپوزیت دندان می پردازیم.
کامپوزیت ماکروفیل یا دانه درشت
هنگامی که می خواهیم انواع کامپوزیت دندان را برای شما شرح دهیم باید برای شما بگوییم کهاولین کامپوزیتی که به بازار آمد، کامپوزیت های دانه درشت است. ذرات 10 تا 50 میکرومتر در این نوع کامپوزیت ها است که به نسب موادی که امروزه در کامپوزیت به کار می رود بزرگتر است.
مقاومت و دوام کامپوزیت های ماکرو به دلیل همین ذرات بزرگ است. مشکل این کامپوزیت های دانه درشت این است که سطح ترمیم به سختی تمیز و یا پولیش می شود.

کامپوزیت های ونیر

برای ترمیم کردن دندان های جلویی از کامپوزیت ونیر استفاده می کنند، بسیاری از افراد با این که دندان های مرتب و سالمی دارند اما برای این که رنگ دندان هایشان را تغییر دهند از این نوع کامپوزیت استفاده می کنند و با این کار زیبا ترین و جذاب ترین لبخند را به صورت های خود می دهند.
هزینه این نوع کامپوزیت ها کم است و یکی از خوبی های کامپوزیت ونیر این است که دندان ها را تراش نمی دهند و کامپوزیت ها را می چسبانند بر روی دندان ها، به این کار ارتودنسی فوری نیز می گویند.

کامپوزیت های ونیر

کامپوزیت ریز دانه یا میکروفیل

نوع جدیدی از کامپوزیت های دندان در سال 1970 وارد بازار شد که ذرات تشکیل دهنده آن از 100 نانومتر کوچکتر است. زمانی که می خواهید در مورد انواع کامپوزیت دندان اطلاعاتی بدست بیاورید باید بدانید کامپوزیت میکروفیل برخلاف ماکروفیل ها دوام پایین تری دارد.
از خوبی های این کامپوزیت می توان گفت که سطح ترمیمی آن صاف است و پولیش کردن آن به آسانی انجام می شود. کامپوزیت میکروفیل در برابر فشار ها مقاوم نیست زیرا آن ها بسیار ضعیق هستند.

نانوهیبرید، میکروهیبرید، هیبرید

بین کامپوزیت های ماکروفیل و میکروفیل، کامپوزیت نانوهیبرید، میکروهیبرید، هیبرید قرار دارد. 10 تا 50 میکرومتر ذرات کامپوزیت هیبرید است. در گروه هیبرید ها دو نوع کامپوزیت میکروهیبرید و نانوهیبرید وجود دارد و اندازه ذرات از 100 نانومتر کمتر و از 1 میکرومتر بیشتر است.
مقاومت این کامپوزیت ها در برابر سایش بسیار بالا است به همین دلیل مستحکم هستند. به دلیل استهلاکی که دارند به مرور زیبایی خود را از دست می دهند، برای ترمیم سطح صاف و یک دستی ندارد که این باعث می شود خاصیت پولیش و بازتاب کنندگی را از دست بدهد.

کامپوزیت های نانو

نانو کامپوزیت ها دارای ذراتی به اندازه 20 نانو متر است. این ذرات بهم وصل می شوند و منجر به تشکیل نانوکلاستر ها می شود که ویژگی بارز و منحصر به فرد نانو کامپوزیت ها است. استحکام و قابلیت پولیش و مقاومت و قدرت بالایی در برابر ساییدگی دارد و یکی از بهترین انواع کامپوزیت دندان است.

کامپوزیت نانو

دلایل مصنوعی بودن کامپوزیت ونیر

عوامل متعددی را می توان در انواع کامپوزیت دندان در نظر گرفت که کامپوزیت ها مصنوعی جلوه نکنند که در ادامه به این موارد می پردازیم.

رنگ کامپوزیت

در انواع کامپوزیت دندان باید به رنگ کامپوزیت ها هم توجه کنید به طوری که باید هماهنگ با رنگ پوست و صورت باشد و متناسب با سن و جنسیت بیمار باشد.

شفافیت کامپوزیت

برای این که کامپوزیت ها در دهان به صورت طبیعی نمایش داده شوند، باید شفافیت کامپوزیت ها بسیار بالا باشد.

فرم و شکل کامپوزیت ونیر

جزئیات بسیار زیادی در فرم و شکل کامپوزیت ها وجود دارد که اگر به این جزئیات با دقت توجه کنند باعث می شود کامپوزیت ها در دهان به صورت طبیعی جلوه کند.

فرم و شکل کامپوزیت ونیر

کاربرد انواع کامپوزیت های دندانی

کامپوزیت ها انواع و کاربرد های مختلفی دارد که در بالا انواع کامپوزیت دندان را برای شما به طور کامل توضیح دادیم و حال می رسیم به کاربرد این کامپوزیت ها
• کامپوزیت قدامی
• خلفی کامپوزیتی برای دندان ها
• کامپوزیت های یونیورسال
• سلف کیور کامپوزیت دندانی
• کامپوزیت بالک فیل
• فلو یا کامپوزیت های مایع
• کامپوزیت های ارتودنسی

خلاصه مطلب 

در این مقاله سعی کردیم انواع کامپوزیت دندان را برای شما به طور کامل توضیح دهیم و شما قبل از مراجعه به دندان پزشکی می توانید این مقاله را بخوانید و نگرانی های خود را در این باره به حداقل برسانید.

سوالات متداول انواع کامپوزیت دندان

1. کامپوزیت های دندانی چقدر دوام و ماندگاری دارند؟
می توان گفت کامپوزیت های دندانی ماندگاری و دوام بالایی داشته ولی باید از آن ها به خوبی مراقبت کنید، یعنی این که بر روی دندان های شما برای مدت بالایی بماند باید بهداشت دهان و دندان و غذایی را که مصرف می کنید رعایت کنید.
2. نانو کامپوزیت چیست؟
نانو کامپوزیت ها دارای ذراتی به اندازه 20 نانو متر است. این ذرات بهم وصل می شوند و منجر به تشکیل نانوکلاستر ها می شود که ویژگی بارز و منحصر به فرد نانو کامپوزیت ها است. استحکام و قابلیت پولیش و مقاومت و قدرت بالایی در برابر ساییدگی دارد و یکی از بهترین کامپوزیت دندان است.
3. کامپوزیت ونیر چیست؟
برای ترمیم کردن دندان های جلویی از کامپوزیت ونیر استفاده می کنند، بسیاری از افراد با این که دندان های مرتب و سالمی دارند اما برای این که رنگ دندان هایشان را تغییر دهند از این نوع کامپوزیت استفاده می کنند و با این کار زیبا ترین و جذاب ترین لبخند را به صورت های خود می دهند.
هزینه این نوع کامپوزیت ها کم است و یکی از خوبی های کامپوزیت ونیر این است که دندان ها را تراش نمی دهند و کامپوزیت ها را می چسبانند بر روی دندان ها، به این کار ارتودنسی فوری نیز می گویند

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم