علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

شاید تا کنون با این مشکل مواجه شده باشید که در هنگام مسواک زدن لثه شما شروع به خونریزی بکند، بهتر است بدانید خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن یک مسئله بسیار مهم است که نباید بدون هیچ توجه‌ای از آن گذر کنید؛ ما در این مطلب قصد داریم تا به علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن بپردازیم.

خونریزی لثه یکی از نشانه‌های بیماری لثه در افراد می‌باشد که اکثرا کسانی که با این مشکل مواجه هستند دائما در هنگام مسواک زدن شاهد این خونریزی می‌شوند.

در صورت مشاهده کردن خونریزی دائم در لثه های خود باید حتما به یک دکتر متخصص مراجعه کنید تا علت اصلی این خونریزی را بررسی کند، در ادامه چند مورد از علت های خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن را برای شما عزیزان به طور کامل شرح داده ایم.

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن2

تاثیر بیماری پریودنتیت بر خون ریزی لثه

یکی از دلایل اصلی خونریزی کردن لثه بیماری پریودنتیت است، این بیماری یک بیماری عفونی به حساب می‌آید و در هنگامی که میکروب در لا به لای لثه وارد می‌شود به بافت اطراف لثه آسیب می‌رساند. در ابتدا این بیماری مانند یک التهاب خود را نشان می‌دهد ولی در صورت درمان نشدن ممکن است منجر به از بین رفتن دندان‌ها نیز بشود.

بهتر است بدانید که این بیماری همراه با خود مشکلات دیگری همچون سکته قلبی و ... دارد که در صورت مواجه شدن با علائم آن باید فورا به یک متخصص مجرب مراجعه کنید.

مصرف دخانیات و خونریزی لثه

بهتر است بدانید که مصرف دخانیات نه تنها بر روی اندام تنفسی انسان‌ها تاثیر بسیار بدی دارد بلکه مصرف متداوم آن می‌تواند باعث ایجاد جرم بر روی دندان و حساس شدن لثه بشود. در هنگام مسواک زدن به دلیل حساسیت لثه و جرم روی دندان‌ها احتمال خونریزی لثه بسیار زیاد است.

خونریزی لثه  به دلیل کمبود ویتامین ث و کا

ویتامین ث و کا به منعقد شدن خون و ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک بسیار زیادی می‌کند که همین امر باعث شده تا استفاده از این ویتامین‌ها از اهمیت چشمگیری برخوردار بشوند؛ با استفاده از این ویتامین‌ها میتوانید به بافت لثه خود کمک بسیار زیادی بکنید و از خونریزی متداوم لثه نیز جلوگیری کنید.

خونریزی لثه به دلیل تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی یکی دیگر از دلایل خونریزی لثه می‌باشد که اکثرا این مشکل در طی دوران قائدگی و حاملگی خانم‌ها مشاهده می‌شود؛ اگر تنها با کوچک ترین حرکت مسواک لثه شما شروع به خونریزی کردن می‌کند بهتر است فورا به یک دکتر مراجعه نمایید.

خونریزی لثه به دلیل تغییرات هورمونی

انتخاب مسواک نامناسب

خرید و انتخاب مسواک مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد و باید توجه داشته باشید که مسواکی را که تهیه می‌کنید استاندارد باشد. مسواک هایی که برس‌های خشک و زبری دارند قطعا باعث خونریزی لثه شما می‌شوند؛ باید توجه داشته باشید که نحوه مسواک زدن نیز در خونریزی لثه تاثیر بسزایی دارد.

تاثیر دیابت بر خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

تمام افرادی که دارای بیماری دیابت هستند تغییراتی را در بدن خود مشاهده می‌کنند که یکی از این تغییرات ایجاد زخم های کوچک در دهان و لثه‌ی آن‌ها است؛ این زخم‌ها به مرور زمان باعث ایجاد عفونت در دهان می‌شوند که با مسواک زدن اکثر افراد دیابتی در لثه خود خونریزی را مشاهده می‌کنند.

خونریزی لثه به دلیل بیماری هموفیلی و ترومبوسیتوپنی

شاید تا کنون مشاهده کرده باشید که در هنگام مسواک زدن لثه شما خونریزی کند و تا مدت زمان طولانی‌ای خونریزی تمام نشود، در این مواقع ممکن است فرد دچار بیماری هایی همچون ترومبوسیتوپنی و یا هموفیلی شده باشند.

در این مواقع بدن افراد نمی‌تواند پلاکت کافی برای انعقاد خون تولید کند که همین امر علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن می‌شود.

عوامل تاثیر گذار خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

بهتر است بدانید که عوامل بسیار زیادی وجود دارد که می‌توان تاثیر بسیار زیادی بر خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن بگذارد که در ادامه چند مورد از این عوامل را برای شما عزیزان نام برده ایم:

  • بارداری
  • مصرف دخانیاتی همچون سیگار
  • خوردن مشروبات الکلی
  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان
  • ماندن غذا در میان دندان‌ها
  • سوء تغذیه
  • بیماری هایی همچون دیابت
  • استفاده از مسواک نامناسب

جلوگیری از خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

برای جلوگیری از خونریزی کردن لثه در هنگام مسواک زدن بهتر است قبل از مسواک از نخ دندان استفاده نمایید تا غذاهای باقی مانده در میان دندان باعث ایجاد خونریزی در لثه نشود، بهتر است در هنگام مشاهده خونریزی به سک پزشک متخصص مراجعه کنید تا دلیل اصلی خونریزی لثه را بررسی کرده و از ایجاد بیماری در لثه شما جلوگیری نماید.

جلوگیری از خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن

سخن پایانی

بسیاری افراد در هنگام کسواک شدن شاهد خونریزی لثه خود می‌باشند و بدون هیچگونه توجه‌ای از آن گذر می‌کنند، باید توجه داشته باشید که خونریزی لثه دلایل بسیار زیادی دارد که در صورت درمان نشدن ممکن است مشکلات بسیار جدی‌ای برای افراد ایجاد کند. ما در این مطلب به علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن به طور کامل پرداخته و آن‌ها را برای شما شرح داده ایم.

سوالات متداول علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن

دلایل خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن چیست؟

بهتر است بدانید که خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن دلایل بسیار زیادی بیماری پریودنتیت، دیابت، انتخاب مسواک نامناسب، کمبود ویتامین کا و ث، تغییرات هورمونی و ... همچون دارد.

چه عواملی بر خونریزی لثه تاثیر می‌گذارد؟

عوامل بسیار زیادی وجود دارد که بر خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن تاثیر می‌گذارد که این موارد شامل سوء تغذیه، مصرف دخانیات، حاملگی، مسواک کردن نادرست، دیابت، بیماری هموفیلی، بیماری ترومبوسیتوپنی و رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان می‌باشد.

روش های جلوگیری از خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن چه می‌باشد؟

برای جلوگیری کردن از خونریزی لثه در هنگام مسواک زدن بهتر است ابتدا از نخ دندان استفاده کنید و در صورت خونریزی متداوم حتما به یک دندان پزشک مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم