کامپوزیت دندانی که روکش شده است

کامپوزیت کردن دندان های روکش دار امکان پذیر است؟

با پیشرفت و گسترش دندانپزشکی زیبایی امروزه روش های مختلفی برای ترمیم دندان های آسیب دیده درست شده است که کمک می کند تا عیوب دندان ها رفع شده و دندان ها شکل و شمایل خودشان را به دست بیاورند. برای کسانیکه می خواهند دندان های خود را ترمیم نمایند راهکار های زیادی وجود دارد که معمولا سر این که کدام یک را انتخاب نمایند گیج می شوند. در مطالب متعددی درباره این موضوع صحبت کرده ایم که می توانید در قسمت بلاک سایت مانادنت آنها را بخوانید. اما به صورت مختصر در مورد هر کدام (کامپوزیت و روکش) توضیحاتی می دهیم تا آشنایی نسبی با موضوع روش های ترمیم دندان داشته باشید. خب بپردازیم به بحث اصلی که کامپوزیت دندان روکش دار است.

در بعضی مواقع اشخاصی که دندان های خود را روکش کرده اند برای زیبایی بیشتر دندان های خود می خواهند از کامپوزیت دندان استفاده نمایند. ولی در مورد این که آیا این مورد به دندان های آنان آسیب جدی وارد می کند یا ن تردید دارند. ما در این مطلب می خواهیم ببینیم که آیا هنگامی که دندان روکش دار را کامپوزیت می کنیم به دندان آسیب وارد می شود یا خیر؟ و این که اصلا می توان دندان روکش دار را کامپوزیت نمود یا ن.

اگر مایل هستید تا در مورد این موضوع اطلاعاتی مفید و کارآمد را کسب نمایید بهتر است تا در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

کامپوزیت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

کامپوزیت کردن دندان ها یکی از روش های مطرح در زمینه ترمیم دندان و زیبایی دندان می باشد که توسط دندان پزشکان انجام می شود. در این روش مواد کامپوزیتی به شکل دندان ساخته شده و بر روی دندان ها قرار می گیرند. برای نگهداری این مواد بر روی دندان ها از مواد چسبنده خاصی استفاده می شود که مخصوص به این کار ساخته شده اند. در بازار انواع مختلفی کامپوزیت وجود دارد که بیشتر کشور سازنده در کیفیت ساخت آنها دخیل هستند. از انواع دیگر موادی که به این روش برای ترمیم دندان ها استفاده می شود می توان لمینت را نام برد که تقریبا مشابه به کامپوزیت عمل کرده اما در این روش کمی دندان اصلی را تراش داده و بعد روکش لمینت را بر روی دندان اصلی قرار می دهند. لمینت کردن دندان طول عمر بیشتر دارد و قیمت آن هم کمی بالاتر است. اما به این دلیل که دندان های اصلی را باید تراش داد خیلی ها به سراغ این روش نمی روند.

کامپوزیت دندان چیست و چه کاربردی دارد

خوب برمیگردیم به بحث اصلی، کامپوزیت های دندانی برای دندان هایی استفاده می شوند که طی اتفاقی اسیبی جدی دیده اند و قسمتی از آنها از بین رفته است. به این صورت زیبایی خود را از دست داده اند پس نیاز است تا آنها را ترمیم نماییم. در روش کامپوزیت قسمت بسیار زیادی از دندان اصلی دست نخورده باقی می ماند و نیازی نیست تا آن را تراش بدهیم. تنها کاری که خواهیم کرد این است که مواد کامپوزیتی را به مانند دندان های اصلی تراش داده و بر روی دندان ها می چسبانند؛ با این کار عیوب دندان اصلی پنهان شده و زیبایی باز می گردد.

روکش دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

روکش های دندانی به مواد دندانپزشکی گفته می شود که برای پر کردن دندان های آسیب دیده استفاده می شوند. کارایی این مواد به این صورت است که قسمت هایی از دندان که آسیب دیده است را پوشش می دهند. به زبان ساده تر هنگامی که قسمتی از دندان شکسته می شود به جای این که تمامی دندان را خارج کرده و از ایمپلنت استفاده کنند یا از لمینت و کامپوزیت که قیمت بالایی دارد استفاده کنند. آن قسمت را با مواد دندانپزشکی مخصوص که عموما کامپوزیتی هستند پر می کنند و سپس آن را شکل می دهند تا به مانند تاج دندان در بیاید، در آخر هم این که با استفاده از اشعه ماورا بنفش اقدام به سفت کردن مواد می کنند.

روکش دندان چیست و چه کاربردی دارد

آیا می توان بر روی دندانی که روکش شده است کامپوزیت گذاشت؟

کامپوزیت دندان روکش دار عملا امکان پذیر نیست. زیرا هنوز چسبی تولید نشده است که به روکش دندان چسبیده و کامپوزیت را هم نگه دارد. در صورتی که قرار بر این می باشد تا بر روی دندان روکش شده از کامپوزیت استفاده کنید می بایست همزمان با کارگذاری وینر روکش دندان را هم تعویض نمایید. دومین راه این است که از وینر هایی استفاده نمایید که هم رنگ دندان روکش شده است به این صورت اگر بخواهید دندانی را کامپوزیت کنید با دندانی که روکش بر روی آن قرار گرفته است تفاوتی نمی کند و معلوم نمی شود.

پس اگر می خواهید زیبایی بیشتری به دندان های خود دهید و از کامپوزیت استفاده نمایید دو راه دارید:

  • اول این که روکش دندانی را بردارید و به صورت کامل از وینر کامپوزیتی استفاده نمایید.
  • دوم این که از وینر های همرنگ دندان ها استفاده نمایید تا تفاوتی بین دندان روکش شده و دندان کامپوزیت کار شده احساس نشود

آیا می توان بر روی دندانی که روکش شده است کامپوزیت گذاست

سخن پایانی 

بسیاری از مراجعین که کامپوزیت دندان روکش دار را انجام داده اند سوال دارند که نحوه نگهداری از کامپوزیت با روکش دندان تفاوت دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که خیر برای ماندگاری هردو باید بهداشت دهانی را به نحو احسن رعایت نمود و همچنین از جویدن مواد سفت غذایی یا ناخن، یخ، تخمه و... خودداری نمود.

سوالات متداول کامپوزیت دندان روکش دار

  1. روکش دندانی بهتر است یا کامپوزیت؟
    از نظر مقاومت می توان گفت که کامپوزیت های دندانی مقاومت بیشتری دارند و امتیاز دیگر آنها این است که رنگ بندی متنوعی دارند اما قیمت بالاتر هم به نسبت روکش دارا می باشند. اگر می خواهید دندان اصلی خود را داشته باشید و تنها قسمت کوچکی از آن آسیب دیده است بهتر است تا روکش دندان استفاده نمایید.
  2. نحوه کار گذاری کامپوزیت های دندان چطور است و چقدر طول می کشد؟
    برای کار گذاری کامپوزیت های دندانی تنها یک جلسه نیاز است و در همان جلسه کامپوزیت کار گذاشته شده و برش های لازم زده خواهد شد.
  3.  می توان از رنگ های سفید تر کامپوزیت استفاده کرد؟
    از آنجایی که رنگ روکش دندان از زیر کامپوزیت نمایان می شود بهتر است تا از رنگی هم رنگ با روکش استفاده شود و این تمامی دندان های خط لبخند را کامپوزیت کنید تا تضاد رنگی پیش نیاید.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم