دندان شکسته

با دندان شکسته چه باید کرد؟

ترمیم دندان های آسیب دیده یکی از کار های بسیار مهمی است که در دندان پزشکی انجام میشود و باید به بهترین شکل ممکن انجام شود زیرا در غیر این صورت باعث میشود که دندان دوباره اسیب ببیند و قسمت ترمیم شده از جایش کنده شود. بنابراین، بهتر است تا از بهترین متریال مناسب برای شکستگی دندان ها استفاده شود، تا به بهترین شکل در جای خودش فیکس شده و تا مدت ها نیازی به ترمیم نباشد. پس با دندان شکسته چه کنیم؟

البته این موضوع که تا چه حد قسمت آسیب دیده توان فشار را داشته باشد به مهارت دندان پزشک هم باز می گردد. زیرا اوست که میداند چه مقدار از مواد لازم را باید استفاده کند تا مواد ترمیمی به سادگی از بین نرود. یکی دیگر از مواردی که در مورد سوال با دندان شکسته چه کنیم مهم است؛ این می باشد که از چه متد و چه موادی برای ترمیم دندان های خود استفاده نماییم. بهترین روش برای ترمیم دندان ها به این برمیگردد که از چه جنس مواد و چه کیفیتی استفاده نمایید و این که پزشک تا چه میزان مهارت داشته باشد.

با دندان شکسته چه باید کرد

اگر شما مایل هستید تا در مورد ترمیم دندان های خود اطلاعات کامل و مفیدی به دست آورید، بهتر است تا در ادامه این مطلب همراه ما باشید. همچنین متوجه خواهید شد که برای دندان های از دست رفته کدام روش بیشتر کاربرد دارد.

شناخت بهترین روش های ترمیم دندان

دانستن این که چه روش هایی در دندان پزشکی وجود دارد که به ترمیم دندان های شما کمک می کند، باعث میشود که بدانید در مواجهه با اتفاقی که موجب از بین رفتن دندان های شما می شود باید چه کاری انجام دهید. پس بهتر است تا در این قسمت ابتدا به صورت کلی به شما راه کارهای ترمیم دندان را معرفی کنیم، هر کدام از این راهکار ها مزایا و معایب خودشان را دارند که با خواندن هر بخش خواهید فهمید کدام یک مناسب شما می باشند و کمک خواهند کرد زیبایی لبخند شما باری دیگر باز گردد.

روش های ترمیم دندان های شکسته به شرح زیر می باشد:

  • روکش گذاری 
  • پرکردن دندان شکسته با مواد دندان پزشکی
  • استفاده از لمینت و کامپوزیت
  • ایمپلنت گذاری برای دندان هایی که از دست رفته اند
  • استفاده از دندان مصنوعی

آشنایی با ساختار دندان سالم

برای این که بدانیم دندانمان برای چه شکسته است بهتر است تا ابتدا با ساختار دندانها آشنا شویم تا بهتر با علل بروز شکستگی آشنا شویم و بعدها از بروز دوباره این موضوع جلوگیری نماییم. در اصل دندان ها از 3 لایه، مینا، عاج و پالپ ساخته شده اند. ماده بالایی و بیرونی که برروی دندان ها قرار گرفته می شود مینا نام دارد که سخت ترین ماده در بدن انسان شناخته می شود.

مینا به رنگ سفید می باشد و وظیفه  محافظت از دندان ها را برعهده دارد. در زیر مینای دندان عاج قرار گرفته است در واقع لایه ای است برای محافظت از عروق خونی و عصبی. عاج دندان تا ریشه ها ادامه دارد و در آخر هم به داخل استخوان فک متصل می شود. بر روی ریشه دندان ماده ای قرار گرفته است به نام سمنتوم که مانند مینای دندان وظیفه محافظت دارد اما کمی نرم تر است.

آشنایی با ساختار دندان سالم

بیشتر آسیب هایی مانند شکستگی که برای دندان ها اتفاق می افتد مینای دندان را تحت شعاع قرار می دهد. خب دلایلی که باعث می شود تا این اتفاق رخ دهد خیلی مهم است.

برای مثال پوسیدگی را می توانیم نام ببریم که بافت مینای دندان را پوک می کند و آن را از بین می برد، هنگامی که این اتفاق می افتد دندان با کوچکترین ضربه ای می شکند و یا خرد می شود یا حتی یک سرما و گرمای کوچک باعث شکستگی دندان ها می شود. برای همین بهتر است از پوسیدگی جلوگیری کنیم و به دنبال راه هایی برویم که پوسیدگی را از بین ببرد. در ادامه با چند روش ترمیم دندان شکسته آشنا خواهید شد.

کانتورینگ دندان چیست؟

اگر میخواهید بدانید که باید با دندان شکسته چه کنیم؟ این قسمت از مطلب را از دست ندهید زیرا شما را راهنمایی خواهد کرد تا بتوانید راهکار مناسب خود در رابطه با ترمیم دندان های خود را بیابید.

کانتورینگ دندان روشی است که برای ترمیم دندان هایی به کار می رود که شکستگی جزئی داشته باشند. در این روش دندان شکسته شده را صیقل می دهند و ان را صاف می کنند تا قسمت های تیز از بین برود و شکلی به عادی به خود بگیرد.

پرکردن و یا چسباندن دندان شکسته

این روش را می توان گفت یکی از متداول ترین روش ها برای دندان های شکسته است. در این روش دندانپزشک توسط مواد دندانپزشکی مانند:

  • کامپوزیت
  • گلاس آینومر
  • امالگام
    و....

قسمت شکسته شده دندان فرد را ترمیم میکند و به آن شکل می دهد. سپس با استفاده از نور فرابنفش مواد را سفت می کند تا خودشان را بگیرند و بر روی قسمت شکسته شده بمانند.

پرکردن و یا چسباندن دندان شکسته

روکش گذاری برای دندان های شکسته

به کسانی که سوال دارند با دندان شکسته چه کنیم ؟ باید بگوییم که می توانید از روکش های دندانی هم استفاده نمایید روکش های دندانی برای کسانی مفید است که شکستگی دندان آنها زیاد است و نمی توان تنها با مواد دندانپزشکی ان را ترمیم نمود. پس بهتر است تا با استفاده از روکش های دندانپزشکی اقدام به از بین بردن شکستگی کرد. این کار هم به این نحو انجام می شود که روکش به روی دندان می آید و کامل ان را می پوشاند. اما نکته ای که در این مورد وجود دارد ترمیم های دوره ای است که باید انجام شود در غیر این صورت زمان چسب روکش را از بین برده و باعث پوسیدگی و از بین رفتن دندان زیرین می شود.

سخن آخر

برای این که بدانید باید با دندان شکسته چه کنیم بهتر است تا با انواع روش های ترمیم آشنا شوید و یا از دندانپزشک معتمد سوالات خود را بپرسید. در کل بهتر است برای شکستگی های جزئی به سراغ مواد دندان پزشکی بروید زیرا در سریع ترین زمان انجام می شود و قسمت اعظمی از دندان اصلی شما دست نخورده باقی می ماند.

سوالات متداول با دندان شکسته چه کنیم؟

  1. برای دندانی که از بین رفته است چه کاری باید انجام دهیم؟
    بهترین راه برای این که دندان های از بین رفته را جایگزین کنید ایمپلنت های دندانی است. اما کمی از سایر روش های دیگر گران تر است.
  2. بین موادی که برای دندان استفاده می شود کدام یک بهتر است؟
    به این دلیل که در بازار انواع مختلفی از مواد ترمیمی دندان وجود دارد و کشور های سازنده در کیفیت ساخت تاثیر بسیاری دارد بهتر است تا در مورد این موضوع با دندانپزشک خود مشورت کنید.
  3. کامپوزیت و لمینت به چه کاری می آید؟
    کامپوزیت و لمینت هم جزو روش های زیبایی و ترمیمی دندان به حساب می آیند که روش کار گذاری خاص خود را دارند و بر روی دندان های اصلی سوار می شوند.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم