انواع دندان مصنوعی جایگزین دندان

معرفی انواع دندان مصنوعی 

هدف ما در این مقاله این است، برای کسانی که به دنبال دندان مصنوعی می گردند انواع دندان مصنوعی را معرفی کنیم و در مورد مزایا و معایبی که دارند توضیحات جامعی را ارائه دهیم، بیشتر سالمندان نیاز دارند تا از دندان مصنوعی استفاده نمایند، غیر از آنها ممکن است به هر دلیلی افراد در سنین جوانتر هم دندان های خود را از دست بدهند و نیاز به دندان مصنوعی داشته باشند. بنابراین آشنایی با انواع دندان مصنوعی به آنها کمک می کند تا بدانند کدام یک از دندان های مصنوعی و روش های کار گذاریشان می تواند به آنها کمک کند تا دندان از دست رفته شان را بازیابی کنند.

اگر شما هم به دنبال این هستید تا دندان از دسته رفته خود  را باری دیگر بازیابید و لذت جویدن غذایی لذیذ را دوباره بچشید بهتر است تا در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

انواع دندان مصنوعی متناسب با نیاز شما

چند نوع دندان مصنوعی در بازار داریم؟

در این قسمت انواع دندان های مصنوعی که می توانید در بازار پیدا کنید را برای شما معرفی خواهیم کرد، تا بدانید که در بین چه مواردی حق انتخاب دارید و کدام یک مد نظر شما می باشد. به صورت کلی دندان های مصنوعی را به دسته های زیر تقسیم بندی می کنند:

  • دندان مصنوعی کامل
  • دندان مصنوعی ثابت
  • پروتز پارسیل دندان
  • دندان مصنوعی درون کاشت دندانی

اگر شما به یک دندان پزشکی معتبر مراجعه کنید دسته بندی که برای دندان مصنوعی در نظر گرفته اند به این شکل می باشد. در ادامه تک به تک این موارد را تعریف خواهیم کرد تا بیشتر با انها اشنا شوید؛ و در صورتی که مایل هستید یا از دندان مصنوعی استفاده نمایید بدانید کدام یک از آنها برای شما بهترین کاربرد را دارد و ایا هزینه ای که میخواهید برای دندان مصنوعی انجام دهید نیاز شما را برطرف می کند یا خیر.

دندان مصنوعی کامل 

دندان مصنوعی کامل نوعی دندان مصنوعی است که برای افرادی به کار برده می شود که تمامی دندان های خود را از دست داده باشند. در این هنگام دندان های مصنوعی کامل که متشکل از دندان های مصنوعی و لثه های ساخته شده با پروتز است برای آنها کار گذاشته می شود.

این نوع از دندان های مصنوعی به دو صورت معمولی و فوری وجود دارند. انواع دندان مصنوعی کامل معمولی برای کار گذاری نیاز به زمان و التیام بخشیدن لثه دارند. اما نوع فوری آن را در یک جلسه می توان کار گذاشت زیرا آنها از پیش ساخته شده هستند.

ولی مشکلی که دندان مصنوعی فوری دارد این است که به مرور زمان حرکت کرده و هنگامی که لثه ها در حال ترمیم هستند جایش مدام تغییر می کند و نیاز به رگلاژ مداوم دارند تا به درستی در دهان قرار بگیرند.

دندان مصنوعی کامل چیست

پس در نتیجه می توان گفت که اگر میخواهید از این نوع دندان مصنوعی استفاده کنید، باید بدانید که نوع فوری ان بیشتر موقتی است تا دندان های کامل معمولی آماده شود.

دندان مصنوعی درون کاشت (ایمپلنت) 

دندان های مصنوعی درون کاشت در واقع همان ایمپلنت های دندانی هستند. این نوع از دندان های مصنوعی بیشترین بازدهی را دارند و به مانند دندان های اصلی در داخل دهان کارایی دارند بهتر است تا اگر میخواهید دندان مصنوعی که دارید به مانند دندان اصلیتان عمر کند و کارایی مشابه داشته باشد از این نوع دندان مصنوعی استفاده نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت های دندانی و نحوه کارگذاری انها بهتر است تا مقالاتی که در این باره برای ایمپلنت ها نوشته ایم را مطالعه فرمایید.

دندان مصنوعی پارسیل یا تکه ای

دندان مصنوعی تکه ای یا پارسیل از انواع دندان مصنوعی است که برای پر کردن جای خالی بین دو دندان کاربرد دارد. مخصوصا برای کسانی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند و به دنبال این هستند که جای آنها را پر کنند اما نمی خواهند از ایمپلنت دندانی استفاده نمایند یا پل های دندانی استفاده کنند. پارسیل تشکیل شده از پروتز لثه و مقداری فلز مخصوص است تا دندان را بر سر جایش ثابت نگه دارد.

این نوع دندان های مصنوعی بسیار ظریف بوده و متحرک هستند، بیشتر برای حفظ ظاهر می توان از آنها استفاده کرد.

دندان مصنوعی پارسیل یا تکه ای

دندان مصنوعی ثابت

دندان های مصنوعی ثابت، در بین دندان های مصنوعی بیشترین معروفیت را در بین سالمندان دارند. دندان های مصنوعی ثابت در صورتی استفاده میشوند که فرد تمامی دندان های خود در فک بالا یا پایین و یا هر دو فک را از دست داده باشد. در این صورت میتوان از این نوع دندان های مصنوعی استفاده کرد.

دندان های مصنوعی ثابت را بوسیله بریچ های دندان پزشکی که از آلیاژی مخصوص ساخته می شوند، در یک جا ثابت نگه می دارند. به این صورت دندان مصنوعی سرجایش فیکس باقی می ماند.

البته نوع متحرک این نوع از دندان های مصنوعی هم وجود دارد که بسته به نوع هزینه ای که می کنید و متناسب با نیازتان می توانید نوع ثابت یا متحرک را انتخاب نمایید.

نتیجه گیری 

انواع دندان مصنوعی متناسب با نیاز شما در بازار موجود می باشد، و تقریبا اکثر دندانپزشکی ها و کلینیک های دندانپزشکی همه ی آنها را دارند. انتخاب نوع دندان مصنوعی به این بسته است که چه مقدار می خواهید هزینه کنید و یا نیاز شما چیست. در مقاله بالا توضیح مختصری در مورد انواع دندان مصنوعی دادیم که می توانید با استفاده از آن دندان مصنوعی خود را انتخاب نمایید.

سوالات انواع دندان مصنوعی

  1. کدام یک از انواع دندان های مصنوعی کارکرد بهتری دارد؟
    در میان تمامی دندان های مصنوعی ایمپلنت ها بهترین کارایی را دارند و بیشترین میزان محبوبیت را به خود اختصاص داده اند.

  2. کدام یک از دندان های مصنوعی ارزان تر است؟
    دندان های مصنوعی پروتزی و پیش ساخته ارزان ترین قیمت را در میان تمامی دندان های مصنوعی دارند، ایمپلنت ها هم بیشترین میزان قیمتی را دارند.

  3. روش کارگذاری ایمپلنت چگونه است؟
    در مورد کارگذاری ایمپلنت ما مقاله ای جداگانه نوشته و توضیحات کاملی ارائه داده ایم و چون روش کارگذاری ایمپلنت پروسه ای طولانی است بهتر است تا مقاله نحوه کار گذاری ایمپلنت را به صورت کامل مطالعه فرمایید.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم