عفونت لثه

علت عفونت لثه و راهکار های درمان

عفونت لثه یک بیماری باکتریایی است که در صورت درگیر شدن لثه با این باکتری فرد دچار آن میشود و در پی آن بروز بوی بد دهانی و ایجاد چرک در حفرها را به دنبال دارد. عدم کنترل عفونت لثه موجب می شود تا عوارضی مانند آبسه کردن دندان یا کیست دندانی هم ایجاد شود پوسیدگی و عفونت ریشه دندان هم یکی دیگر از عواملی است که بوجود می آید و خوب در این هنگام می بینیم که دندان لق شده است و در نهایت می افتد. بنابراین باید سریعا علت عفونت لثه را بیابید و با راهنمایی دندانپزشک اقدام به رفع آن کنید. اگر به دنبال این هستید که ببینید علت عفونت لثه چیست و چطور می توانید آن را رفع کنید در ادامه مطلب همراه ما باشید.

عفونت لثه چیست؟

عفونت لثه به هرگونه التهاب و چرک در بافت لثه گفته می شود که در اثر عوامل مختلف به وجود می آید. یکی از این عوامل رعایت نکردن بهداشت دهانی است که در اکثر مواقع افراد مراجعه کننده به همین دلیل دچار عفونت لثه شده اند که در ادامه بیشتر در این مورد خواهیم گفت.

از دلایلی که قسمتی که عفونت کرده دچار التهاب می شود، این است که سیستم ایمنی بدن فعال شده است؛ و می خواهد با عفونت، علت عفونت لثه و باکتری هایی که در این قسمت جمع شده مقابله کند. شاید شما تنها یک التهاب قرمز رنگ مشاهده نمایید که درد شدیدی دارد. اما اگر دقیق تر و با سیستم های پیچیده آزمایشگاهی به قسمت عفونت کرده نگاهی بیندازید می بینید که یک جنگ تمام عیار بین گلبول های قرمز و عوامل خارجی بدن بوجود آمده است.

عفونت لثه چیست

تمامی درد و التهابی که بوجود آمده است هم به همین دلیل است زیرا گلبول ها باید فضایی را ایجاد کنند تا این باکتری ها نتوانند از آن خارج شوند تقریبا مانند همان محاصره خودمون. و بعد شروع به حمله به انها می کنند؛ اینجاست که شما شدیدا درد دارید؛ بهترین کاری که می توانید در این زمان انجام دهید این است که به وسیله دارو هایی مانند چرک خشک کن ها به کمک گلبول های سفید رفته و به آنها کمک کنید تا این جنگ را ببرند.

در صورتی که گلبول های سفید و سایر سیستم های ایمنی بدن نتوانند جلو گسترش عفونت را بگیرند و گسترش پیدا کنند عواقب بدی به دنبال بیمار می آید.

البت به دلیلی که درد شدیدی در ناحیه ایجاد میشود به احتمال زیاد فرد در اولین فرصت به بیمارستان یا دندانپزشکی مراجعه می کند. اما اگر در مقابل این درد مقاومت کنید به احتمال زیاد دندان خود را از دست می دهید و یا حتی عواقب بد تری به دنبال شما می آید. مانند راه پیدا کردن عفونت به رگ های خونی؛ که ثمره آن حتی باعث مرگ می شود.

پس حتما عفونت را جدی بگیرید تا در زمانی که آن گسترش نیافته است و به دیگر قسمت ها آسیبی وارد نکرده است از بین برود.

علائم اصلی عفونت لثه را بشناسید

بهترین کار این است که علت عفونت لثه را پیدا کیند؛ زیرا به این صورت می توانید تشخیص دهید که لثه شما واقعا چرا دچار عفونت شده است، یا این درد تنها یک زخم است و یا عفونت جزئی مانند آفت دهانی است که در اثر عوامل عصبی یا خوردن مواد غذایی با طبع گرم ایجاد می شود.

علائمی که شما باید آنها را جدی بگیرید و حتما اگر آنها را مشاهده نمودید به دندانپزشک مراجعه نمایید شامل:

علائم اصلی عفونت لثه را بشناسید

  • درد شدید در ناحیه لثه
  • التهاب شدید به همراه قرمزی لثه
  • بوی بد دهان
  • حساس شدن دهان و دندان ها به گرمی و سردی
  • متورم شدن غدد لنفاوی ناحیه گردن که کاملا هم قابل مشاهده می باشد

چه عواملی باعث بروز عفونت لثه می شود؟

عوامل زیر مواردی هستند که به بروز عفونت لثه کمک می کنند:

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

از عوامل مهمی که علت عفونت لثه است، همانطور که قبل تر اشاره نمودیم این است که بهداشت دهانی را رعایت نکرده باشید. این مهمترن عاملی است که باعث عفونت می شود. هنگامی که فرد مسواک نمی زند، بر روی دندان های وی پلاک های دندانی تشکیل می شود، اگر این پلاک ها را جدی نگیرید آنها گسترش پیدا می کنند و لثه ها را عقب می زنند هنگامی که بین لثه ها و دندان ها حفره ای ایجاد شود به این دلیل که مواد غذایی در ان تجمع پیدا می کنند؛ باکتری های عفونی وارد لثه می وشوند.

  • استفاده از مسواک نامناسب

از دیگر مواردی که دیده شده است این بوده که مسواکی که فرد از آن استفاده کرده خوب نبوده و باعث شده است که بر روی لثه زخم ایجاد شود، این لثه ها به مرور زمان باکتری ها را به خود جذب کرده و باعث شده است که عفونت در ناحیه لثه ایجاد شود.

انتخاب مسواک نامناسب

عفونت به دلیل داشتن دندان عقل

دندان عقل به آخرین دندانی گفته می شود که در سنین 18 تا 20 سالگی در انتهای دهان در می آید. در بعضی افراد این دندانها از لثه بیرون میزند و به سمت دندان های دیگر متمایل می شوند؛ این تغییر جهت باعث میشود که فشار به دندان کناری وارد شده و ریشه آن یا خود آن آسیب ببیند. زخم ها و کیست هایی که دندان عقل ایجاد می کند باعث میشود که عفونت درون لثه ایجاد شود و باعث خرابی دندان ها و عواملی که در بالا گفتیم شود.

سخن آخر

علت عفونت لثه مهم است به این دلیل که باید از از آن جلوگیری کنید تا بعدها دوباره عفونت ایجاد نشود و یا عفونت ایجاد شده گسترش پیدا نکند.

سوالات متداول علت عفونت لثه

  1. چرا عفونت لثه بوجود می آید؟
    عفونت لثه به دلیل عوامل متعددی به وجود می آید که از آنها می توان به زخم، پلاک دندانی، دندان عقل اشاره نمود.

  2. چطور می توان با عفونت لثه مقابله کرد؟
    از ساده ترین راه هایی که می توانید با عفونت لثه مقابله کنید این است که از قرص های چرک خشک کن با راهنمایی پزشک استفاده نمایید. اما اگر عفونت گسترش پیدا کرده باشد باید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا تدابیری بیندیشد.

  3. از چه مسواکی استفاده نماییم؟
    مهم ترین مسئله در بهداشت دهانی این است که از چه مسواکی استفاده نمایید. بهترین انتخاب مسواکی است که برس های نرمال داشته باشد و مناسب با حفره های دندان ها و شکل آنها مهندسی شده باشد. 
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم