ورم لثه

ورم لثه، علت بوجود آمدن و راه درمان

یکی از مواردی که در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان با آن روبرو می شوید، ورم لثه است. ورم لثه بیشتر به این دلیل به وجود می آید که باکتری ها به بافت های دندانی یا لثه ای حمله کردند و باعث تخریب شده اند. در این هنگام بدن در حال مبارزه با آنها می باشد. به همین دلیل است که ورم ایجاد می شود و اقلب اوقات همراه با درد می باشد. بهترین راه مقابله با ورم لثه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می باشد. اما به صورت کلی انواع ورم لثه به دلیل دیگری هم ایجاد می شوند مانند جراحی کردن یا آسیب وارده به ریشه دندان، پوسیدگی، زخم های دهانی و.... همگی می توانند باعث شوند که لثه دچار مشکل شده و لثه و دندان ها عفونی شوند. در این صورت بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید تا روال درمانی انجام شود.

در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازم که انواع ورم لثه به چه علت به وجود می آیند و چطور می توان از بوجود آمدن آنها جلوگیری کرد. همچنین خواهیم فهمید که چه نشانه هایی از ورم لثه خطرناک است و باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. اگر مایل هستید تا در این مورد اطلاعات جامع و کامل کسب نمایید همراه ما باشید.

دلایل ایجاد ورم لثه چیست؟

همانطور که در قسمت قبل به این موضوع اشاره نمودیم هنگامی که لثه ها دچار ورم می شوند عامل ایجاد کننده می تواند به چند دسته تقسیم شود. در بیشتر موارد ایجاد انواع ورم لثه به دلیل وجود باکتری های بیش از اندازه استاندارد در دهان میباشد. که یک زخم کوچک یا ایجاد پلاک دندانی باعث میشود که آنها به داخل ثله راه پیدا کرده و لثه را عفونی کنند.

ما انواع ورم لثه و دلایل ایجاد آن را به دسته های زیر تقسیم بندی کرده ایم:

  • تغییرات هورمونی که در دوران قاعدگی و بارداری بوجود می آیند باعث می شوند
  • داشتن حساسیت به خمیر دندان و مواد شوینده می تواند باعث التهاب لثه ای شود.
  • مصرف برخی دارو ها ایجاد التهاب می کند
  • کمبود برخی از ویتامین ها
  • خرابی دندان و یا آبسه کردن ریشه آن
  • ایجاد عفونت به دلیل زخم های بعد از عمل جراحی

عموما مراجعین کلینیک ماندنت که با ورم لثه درگیر هستند این عوامل را دارند.

دلایل ایجاد ورم لثه چیست

علائم ورم لثه 

ورم لثه معمولا علائمی را به دنبال خود دارد که شامل موارد زیر می شود. هر کدام از این موارد شرایط خاصی را به ما نشان می دهد که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

بوی بد دهان
بوی بد دهان معمولا به انی دلیل ایجاد می شود که لثه دچار عفونت شده باشد. هنگامی که در لثه خود ورم احساس کردید و در پی آن درد و بوی بد پدیدار شدند حتما به پزشک مراجعه نمایید. زیرا می تواند دندان های شما را خراب کند آیا باعث بیماری های خطرناک تری شود.

ورم لثه و قرمز شدن آن به چه علت است؟
ورم لثه و قرمز شدن لثه ممکن است به دلیل عوامل مختلفی باشد در انواع ورم لثه این نوع بسیار رایج است زیرا بسیاری از افراد هنگام مسواک زدن باعث آسیب به لثه های خود می شوند. به همین دلیل لثه دچار التهاب می شود. معمولا این التهابات بعد از گذشت مدتی از بین می رود.

ورم لثه و قرمز شدن آن به چه علت است

خونریزی لثه و تورم
ورم لثه ای که همراه با خونریزی همراه است معمولا بعد از عمل جراحی ایجاد می شود، هنگامی که جراحی انجام داده اید سعی کنید تا با مراعات بیشتری غذا میل کنید. از مواد غذای نرم استفاده کنید و حدالامکان آنها را به ذرات ریز تبدیل کنید تا نیاز به جویدن کاهش یابد.
دقت داشته باشید که تورم به همراه خونریزی بعد از عمل جراحی عادی است. اما اگر از زخم ایجاد شده به درستی مراقبت نشود. آنتی بیوتیک ها سر موقع خورده نشوند امکان این که ورم لثه عفونی شود خیلی زیاد است.

برای پیشگیری از ورم لثه چه باید کرد؟

یکی از مهم ترین عامل هایی که باعث می شود تا لثه ورم کند ایجاد پلاک های دندانی است. برای جلوگیری از ایجاد پلاک های دندانی بهتر است تا مرتب مسواک زده شود و بهداشت دهانی رعایت شود.

اولین کاری که برای پیشگیری از ورم لثه باید انجام دهید این است که علت بوجود آمدن ورم را بیابید. سپس با توجه به عامل ایجاد شده راه درمانی برای آن پیدا کنید. همانطور که اشاره کردیم ورم لثه ای که عفونی نباشد مسئله جدی نیست و در مدت زمان کمی خوب می شود اما اگر این ورم همراه با درد و بوی بد باشد باید حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

برای پیشگیری از ورم لثه چه باید کرد

زیرا ممکن است عفونت به ریشه دندان رسیده سپس وارد خون شود و بعد تبعات خطرناکی در انتظار شما می باشد. پس بهترین کار این است که علائم ورم لثه را به دقت بررسی کنید تا قبل از این که خیلی دیر شود آن را رفع نمایید.

جمع بندی

انواع ورم لثه به دلایل مختلفی در دهان ایجاد می شوند که بیشتر آنها در مدت زمان کمی از بین میروند و هیچ اثری از آنها نمی ماند. بعضی دیگر به علت مصرف دارو بوجود می آیند و بعضی دیگر به علت جراحی داخل دهان. اما مهم ترین آنها که باید سریعا درمان شود ورم لثه به دلیل عفونت است. هنگامی که علائم آن را مشاهده نمودید حتما به پزشک مراجعه فرمایید.

سوالات متداول انواع ورم لثه

  1. آیا ورم لثه پس از عمل جراحی عادی است؟
    ورم لثه پس از عمل جراحی به این دلیل به وجود می آید که بدن در حال ترمیم خود است که این یک خبر خوب است. معمولا این نوع از ورم لثه پس از مدتی از بین می رود.
  2. دلیل آبسه کردن دندان چیست؟
    هنگامی که پوسیدگی به ریشه دندان می رسد و ریشه دندان را دچار مشکل می کند کیستی در داخل لثه بوجود می آید که به آن آبسه می گویند.
  3. برای جلوگیری از التهاب لثه بهترین کار چیست؟
    بهترین راه برای جلوگیری از التهاب دندان رعایت بهداشت دندان می باشد.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم