پیوند استخوان

پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

امروزه بهترین راه برای جایگزین کردن دندان ها ایمپلنت دندان می باشد، چرا که با ایمپلنت می توانید دندان هایی مانند دندان های اصلی خود داشته باشید و تا آخر عمر از آن ها استفاده کنید. در بعضی از شرایط هنگامی که دندان شما می افتد و می خواهید آن را جایگزین کنید به پیوند استخوان در ایمپلنت دندان نیاز خواهید داشت چرا که تراکم استخوانی لازم در استخوان فک شما وجود ندارد و پزشکان با بررسی هایی که انجام می دهند متوجه این موضوع می شوند و برای رفع آن از پیوند استخوان استفاده میکنند.

هنگامی که دندان شما می افتد و از بین می رود، اگر به سرعت جای آن را پر نکنید، استخوان آن تحلیل می رود چرا که دیگر فشاری روی آن ناحیه وجود ندارد و این یک واکنش طبیعی است که بدن از خود نشان می دهد. از دلایل دیگری که ممکن است به خاطر آن ها تراکم استخوانی فک شما پایین باشد موارد زیر است:

  • ژنتیک
  • تصادف
  • بیماری
  • تغذیه

این موارد می توانند باعث شوند که شما به پیوند استخوان نیاز داشته باشید. از همین رو می بایست با دکتر خود مشورت کنید و اگر لازم بود این کار را انجام دهید و بعد از آن اقدام به ایمپلنت کنید.

پیوند استخوان در ایمپلنت

دلایل پیوند استخوان در ایمپلنت دندان چیست؟

هنگامی که استخوان فک تحلیل می رود و خاصیت خود را از دست می دهد، نمی تواند یک دندان را روی خود حفظ کند و فشارهایی که به این دندان وارد می شود، باعث آسیب رسیدن به فک شما خواهد شد.

کاشت یک دندان جدید و جایگزین کردن آن با دندان قبلی نیازمند یک استخوان متراکم است تا با استفاده از آن بتواند فشار هایی که به آن وارد می شود را تاب بیاورد. بنابراین کسانی که میخواهند کاشت دندان را انجام دهند اما تراکم استخوان های فک آنها کم است، می بایست از پیوند استخوان در ایمپلنت دندان استفاده کنند.

روش های انجام پیوند استخوان دندان

پیوند استخوان در مجموع به چهار روش انجام میشود، بعد از استفاده از این روش ها می توانید ایمپلنت بدون جراحی تهران و با جراحی را انجام دهید. اما روش هایی که با استفاده از آنها پیوند استخوان را انجام میدهند، بسیار کاربردی و در این حال مخاطره آمیز می باشند.

روش اتوگرافت

در این روش از استخوان خود فرد برای پیوند زدن استفاده می شود. یعنی پزشکان و متخصصان قسمتی از استخوان های فک پایین و انتهایی آن برداشته و به قسمتی که میخواهند پیوند می زنند، یا اینکه از یک قسمت از استخوان ران فرد را بر می دارند و پیوند می زنند، در این مراحل امکان این وجود دارد که فرد را بیهوش کنند. در اکثر موارد این پیوند با موفقیت انجام میشود و بیمار می توان عمل ایمپلنت را انجام دهد.

آلوگرافت

در این روش از استخوان افراد دیگر استفاده می شود. یعنی استخوان یک فرد دیگر را پیوند میزنند اما در این روش امکان این وجود دارد که استخوان به بدن فرد نخورد و پس بزند که می بایست در این مواقع از راه های دیگر استفاده کرد، در این روش امکان این که بیماری از فرد اهدا کننده منتقل شود وجود دارد.

زنوگرافت

در این روش از استخوان حیوانات برای پیوند استخوانی استفاده می شود، حیوانات هم از ساختار استخوانی مانند انسان ها استفاده می کنند و در این موارد می توان از حیوانات برای پیوند زدن استخوان استفاده کرد که معمولا از حیواناتی نظیر گاو این کار را انجام می دهند.

آلوپلاست

این یک روش آزمایشگاهی است و برای این کار از مواد آزمایشگاهی استفاده می شود که شبیه به استخوان هستند، در این روش میزان انتقال آلودگی پایین است اما همچنان روش اتوگرافت از ما بقی روش ها در پیوند استخوان در ایمپلنت دندان بهتر می باشد.

نحوه انجام پیوند استخوان

پیوند استخوان چگونه انجام می شود؟

به طور کلی پیوند استخوان به دو روش لیفت سینوس و افزایش ریج انجام می شود. برای استفاده از هر کدام از این روش ها می بایست ابتدا با دکتر خود مشورت کنید و سپس آن را انجام دهید:

  • لیفت سینوس
    سینوس به حفره ای گفته می شد که در فک بالای وجود دارد این حفره به مجرای تنفسی متصل می شود. جراحی لیفت سینوس برای افزایش تراکم استخوان های آسیای دندان های فک بالایی انجام می شود.

  • افزایش ریج
    در این روش به ارتفاع استخوان و یا عرض آن افزوده می شود، یعنی متخصصان و دندان پزشکان برای پیوند استخوان در ایمپلنت دندان عرض استخوان دندان یا ارتفاع آن را بیشتر میکنند.
  • پیوند استخوان چگونه انجام می شود؟

چه مقدار زمان برای بهبودی پیوند استخوان نیاز است؟

برای اینکه پیوند استخوان در ایمپلنت دندان انجام شود نیاز است که بیمار استراحت کافی را انجام دهید تا استخوان کاملا جوش بخورد و مقاومت لازم را به دست بیاورد. در این زمینه می بایست گفت که زمان لازم برای بهبودی بین 4 تا 9 ماه می باشد و از آنجایی که در این مدت قرار است استخوان جوش بخورد نیاز است که از موادی که به استخوان آسیب وارد می کنند دوری کنید تا بهبودی روند سریع تری داشته باشد.

سخن پایانی

کاشت دندان بسیار به تراکم استخوان ها نیاز دارد حتی اگر بخواهید از ایمپلنت بدون جراحی دندان تهران استفاده کنید باید ببینید که آیا استخوان های فک شما دارای مقاومت کافی را دارند یا خیر، برای همین می بایست ابتدا با استفاده از عکس های مختلف تراکم استخوانی شما معلوم شود و اگر این تراکم کم بود می بایست از پیوند استخوان استفاده کنید.

بعد از این که از پیوند استخوان انجام شد می بایست تا زمان بهبودی کامل صبر کنید و سپس ایمپلنت را انجام دهید. کسانی که دارای تراکم استخوان کم در ناحیه فک هستند می بایست این پیوند را انجام دهند تا ایمپلنت بتواند درست در جای خود قرار گیرد.

سوالات متداول پیوند استخوان در ایمپلنت دندان

  1. پیوند استخوان چگونه انجام میشود؟
    پیوند استخوان معمولا با نمونه برداری از استخوان های خود فرد انجام  می شود تا میزان موفقیت در این عمل بیشتر شود.

  2. آیا می توان بدون پیوند استخوان ایمپلنت دندان را انجام داد؟
    در این رابطه باید گفت تنها یک راه برای این کار وجود دارد و آن هم این است که استخوان های شما تراکم کافی را داشته باشند.

  3. چرا به پیوند استخوان نیاز داریم؟
    اگر استخوان فک شما برای ایمپلنت دارای تراکم کافی نداشته باشد باید عمل پیوند استخوان را انجام دهید.
نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم