مراحل قالب گیری دندان برای روکش

به صورت کلی دندان های افراد می توانند متفاومت باشند. در بعضی موارد دندانپزشک نیاز دارد شکل کلی دندان بیمار را داشته باشد تا بتواند روکش دندان یا پروتز دندان فرد را طراحی کند، به همین منظور دندانپزشک باید از فرآیند قالب گیری استفاده کند تا به هدف خود دست یابد. در این مقاله به صورت اجمالی به قالب گیری دندان برای روکش پرداخته شده و روش انجام آن شرح داده می شود.

هدف از قالب گیری دندان

قالب گیری دندان در بعضی موارد الزامی است زیرا دندانپزشک به طرح کلی دندان نیاز دارد. انجام این فرآیند می تواند برای بیمار ناخوشایند باشد اما برای دستیابی به نتیجه مطلوب باید انجام پذیرد. به صورت کلی قالب گیری دندان به دلایل زیر صورت می گیرد:

  • ساخت پروتزهای متحرک
  • انجام و ساخت روکش دندان
  • ساخت بریج دندانپزشکی
  • انجام فرآیند ارتودنسی و اصلاح ساختار دندان ها که نیاز به ساخت ابزار های خاص است که حتما باید قالب گیری صورت گیرد.

هدف از قالب گیری دندان

نحوه قالب گیری از دندان 

برای انجام فرآیند قالب گیری در ابتدا پودر مخصوص این عمل را با آب مخلوط کرده تا به صورت خمیری شکل درآید، سپس این خمیر را در ظرف مناسب ریخته و در دهان بیمار قرار می دهند و فک بالا و پایین را قالب گیری می کنند، بیمار باید تا زمانی که خمیر سفت شود، فک و لثه خود را پایین نگه دارد، سپس دندانپزشک بر اساس این قالب می تواند سایر موارد مورد نیاز را بسازد. مهمترین مساله در انجام فرآیند قالب گیری، پوشش کامل فک به کمک خمیر می باشد تا قالب به درستی گرفته شود. در بعضی موارد بیمار حس می کند که خمیر وارد مجرای گلو وی شده است و حالت تهوع به او دست خواهد داد. در واقع از بو و انعطاف بالای این خمیر می باشد که برا رسیدن به هدف مناسب فرد باید تحمل کند. کمتر از یک دقیقه طول خواهد کشید تا این فرآیند صورت گیرد، که بهتر است از راه بینی تنفس را انجام دهید و باید سعی کنید تا آب جمع شده در دهان را با استفاده از دست خارج کنید، زیرا در صورتیکه سعی کنید این آب را نگه دارید امکان حالت تهوع تشدید وجود دارد. در بعضی موارد به دلیل ساختار خاص دهان بیمار (بزرگ بودن زبان) می توان از بی حسی موضعی استفاده کرد تا حالت تهوع را کنترل کرد و فرآیند قالب گیری را به اتمام رساند.

به منظور دستیابی به نتیجه مناسب، در مواردی دندانپزشک باید طرح و شکل کلی دندان های بیمار را داشته باشد که برای این منظور می تواند از فرآیند قالب گیری استفاده کند. انجام قالب گیری دندان بسیار ساده بوده و وقت اندکی نیاز دارد که بیمار با رعایت اصول ذکر شده به راحتی می تواند به انجام این عمل کمک کند و در نهایت به هدف خود رسیده و لبخند زیبایی خواهد داشت. 

برای گرفتن بهترین خدمات جراحی و درمانی به مرکز دندانپزشکی مانادنت مراجعه فرمایید.

شاید این مطالب برای شما مفید باشند :

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

کلینیک دندانپزشکی قیمت مناسب

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم