تعویض آمالگام با کامپوزیت

آمالگام دندانی یک ماده غیر هم رنگ با دندان است که از دیرباز مورد استفاده دندانپزشکان قرار دارد. آمالگام در واقع ابتدایی‌ترین ماده پرکننده دندانی است که به دلیل شکل بد ظاهری خود دیگر کاربرد چندانی ندارد. استفاده از پرکننده های کامپوزیتی و سرامیکی جایگزین آمالگام شده اند. بسیاری از افرادی که دندان های خود را با آمالگام پر کرده‌اند این سوال را مطرح می کنند که آیا امکان جایگزین کردن آن با کامپوزیت دندان وجود دارد یا خیر؟ جواب این سوال مثبت است.

ترمیم دندان پرشده با آمالگام با استفاده از کامپوزیت

با توجه به شکل ظاهری بد آمالگام و رنگ سیاه آن بسیاری از افراد به دنبال جایگزین کردن آن با کامپوزیت یا ونیر های سرامیکی هستند. این امر به خودی خود امکان پذیر است اما شرایط خاصی را می طلبد. به گونه‌ای که قبل از انجام آن باید عکس رادیوگرافی از دندان ها تهیه شده تا پزشک بتواند عمق پرکردنی دندان را مشخص کند. پس از بررسی عمق پرکردنی دندان ها دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا امکان جایگزین کردن آمالگام با کامپوزیت وجود دارد یا خیر؟

در صورتی که پرکردگی دندان با آمالگام بیش از حد باشد، دندانپزشک از جایگزین کردن آن با کامپوزیت اجتناب خواهد کرد. زیرا این امر موجب می‌شود تا بافت دندان به سرما یا گرما حساسیت پیدا کند. مورد بعدی عمق ترمیم قبلی است. در صورتی که عمق ترمیم قبلی دندان زیاد باشد و تا زیر لثه پیش رفته باشد امکان جایگزین کردن آن با کامپوزیت وجود نخواهد داشت. دلیل این امر هم حساس بودن مواد کامپوزیت به رطوبت است. از آنجایی که عمق دندان به عصب و بافت لثه نزدیک است رطوبت در آن منطقه زیاد بوده و همین امر مواد کامپوزیتی را تحریک خواهد کرد.

ترمیم دندان پرشده با آمالگام با استفاده از کامپوزیت

فواید جایگزینی آمالگام با کامپوزیت

مهمترین فایده فیلینگ کامپوزیت این است که هرگز قابل مشاهده نبوده و همرنگ دندان ها است. زمانی که شما از آمالگام استفاده می کنید، هنگام خندیدن فیلینگ آمالگام قابل مشاهده خواهد بود. این امر موجب می‌شود تا اعتماد به نفس افراد کاهش یافته و حس خوبی برای لبخند زدن نداشته باشد. پس از انجام فیلینگ کامپوزیت می توان به راحتی رژیم غذایی معمولی خود را دنبال کرد. دلیل آن هم استفاده کامپوزیت از نور آبی برای نصب شدن بر روی دندان است. در صورت متوجه شدن ناهماهنگی های موجود در فیلینگ کامپوزیت باید به پزشک اطلاع داد. توصیه می‌شود در هفته اول از مصرف غذاهای سرد و تند جلوگیری کنید. در صورت بروز درد نیز می‌توان از داروهای مسکن که توسط پزشک تجویز می‌شود، استفاده کرد. 

هزینه جایگزین کردن آمالگام با کامپوزیت بستگی به عمق فیلینگ آمالگام دارد. در صورتی که آمالگام نزدیک اعصاب باشد، دندانپزشک باید وقت بیشتری را برای خارج کردن یا ترمیم آن صرف کند. همچنین، جنس مواد کامپوزیتی نیز بر قیمت تعویض آمالگام با کامپوزیت دارد. به طوری که اگر از کامپوزیت های مرغوب استفاده کنید، هزینه نهایی درمان نیز بیشتر خواهد شد. برای کسب اطلاع دقیق از آخرین قیمت ها بهتر است با مشاورین مانادنت تماس بگیرید و همچنین از تجربیات بهترين دکتر کامپوزيت دندان ماندانت استفاده کنید.

مطالبی که شاید مورد استفاده شما عزیزان قرار گیرد:

کامپوزیت ونیر لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی بهتر است یا ونیر کامپوزیت

کامپوزیت اقساطی

معایب کامپوزیت دندان

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم