اگر همه دندانها یک شکل بود چه میشد

دندان ها یکی از با ارزش ترین اعضای بدن بوده و باید نسبت به محافظت از آنها کوشا باشیم. هر انسان بالغ به طور طبیعی دارای ۳۲ دندان است. به طوری که ۱۶ عدد از آنها در فک بالایی و ۱۶ عدد در فک پایینی قرار دارند. دندان ها علاوه بر اینکه وظیفه جویدن را بر عهده دارند نقش مهمی در تکلم و ادای صحیح کلمات ایفا می‌کنند.

معرفی دندان های دائمی

دندان های دائمی به گروه های مختلفی تقسیم می شوند و هر یک از این دندان ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند و عبارتند از:

  • دندان های پیشین: این دندانها شامل ۴ دندان جلویی در فک بالا و چهار دندان جلویی در فک پایین شده که مجموعاً ۸ دندان می شوند. کار دندان پیش چیست؟ این دندانها تک ریشه ای بوده و به شکل تخت، لبه تیز و باریک هستند. دندان های پیشین مناسب برای بریدن لقمه های غذا می باشند.
  • دندان های نیش: به دندان هایی که در کنار دندان های پیشین قرار دارند، به اصطلاح دندانهای نیش گفته می شود. آن ها ساختاری ضخیم و برجسته دارند که سری تیز و برنده دارند. وظیفه دندانهای نیش بریدن قطعات گوشت و سایر مواد سفت است.
  • دندان های آسیاب کوچک: در کنار هر دندان نیش دو دندان آسیاب کوچک در فک بالا و دندان آسیاب کوچک در فک پایین وجود دارد. این دندانها فاصله بین دندانهای نیش تا آسیا بزرگ را پر می کنند. آن ها دارای سطحی پهن و تخت و لبه های تیز و آجدار هستند. دندانهای آسیاب کوچکی که کنار دندان های نیش قرار دارند به صورت دو ریشه‌ای و دندان های آسیاب کوچکی که کنار آسیب های بزرگ قرار دارند به صورت تک ریشه‌ای رشد می کنند.
  • دندان های آسیاب بزرگ: به سه دندان آخر که در طرفین فک های بالا و پایین قرار دارند، دندانهای آسیای بزرگ می گویند. البته دندان‌های آسیاب سوم که به دندان عقل معروفند مشکلات بسیار زیادی را برای افراد به وجود آورده و معمولاً کشیده می شوند و حتی گاها در برخی افراد نیاز به جراحی دندان عقل می باشد.

معرفی دندان های دائمی

در صورت یک شکل بودن دندان ها چه اتفاقی رخ میداد

اگر نگاهی به کتاب هدیه های آسمانی در مقطع چهارم ابتدایی بیاندازید، خواهید دید که خیلی ساده و صریح به این سوال پاسخ داده شده است. در صورتی که همه دندانها یک شکل باشند هیچگاه نمی‌توانستیم غذاهای مختلف را به خوبی بجویم. به طوری که برای جویدن گوشت و مواد سفت همواره به مشکلات فراوانی مواجه بودیم. فرض کنید اگر دندان های عقل نیز مانند دندان های نیش بودند. آنگاه دیگر نمی‌توانستیم نان یا مواد غذایی حجیم را به خوبی بجویم. جالب است بدانید که اگر دندان ها یک شکل بودند در تکلم و ادای صحیح کلمات نیز با مشکل مواجه می شدیم.

هر یک از دندانها با سایر اعضای بدن در ارتباط هستند. به طور مثال دندان های بالا و پایین پیشین با کلیه، گوش و مثانه در ارتباطند. دندان های نیش با کبد و دندان های آسیاب با شکم، طحال، ریه و پانکراس مرتبطند. دندان های عقل نیز رابطه مستقیمی با قلب و روده کوچک دارند.

اگر زمانی قصد لمینت دندان های خود را داشتید مرکز دندانپزشکی مانادنت با متخصص ها عالی و پرسنل خوش برخورد آماده خدمت رسانی شما عزیزان می باشد.

شاید این مطالب برای شما مفید باشند :

یک فرد بالغ در شرایط عادی چند دندان دارد؟

فواید دندان عقل

نامگذاری دندانها در دندانپزشکی

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم