فواید دندان عقل

در طی زندگی، دندان ها در مراحلی مختلف، رشد می کنند، آخرین دندانی که رشد می کند را دندان عقل می گویند، این دندان در دو انتهای فک بالا و پایین رشد کرده و شامل 4 دندان می باشد. دندان های عقل معمولا از سن 18تا 26 سالگی رشد می کنند اما در برخی از افراد این رشد زودتر اتفاق می افتد، البته این به این معنا نیست که در همه افراد رشد کرده و قابل دیدن باشند بلکه ممکن است دیده نشوند که در این صورت به آن ها دندان عقل نهفته می گویند، دندان های عقل در پشت دندان های آسیاب بزرگ رشد می کنند. طول عمر دندان عقل همانند دیگر دندان هاست اما به دلیل اینکه دیرتر از بقیه دندان ها درمی آید، زمان بیشتری طول می کشد که پوسیده شود و اگر به طور منظم بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید احتمال پوسیدگی آن ها بسیار کمتر می شود. فضای فک زنان کم تر از آقایان بوده به همین دلیل بیشتر مورد جراحی قرار می گیرند.

نحوه رشد دندان عقل

رشد دندان های عقل به 4 صورت است:

  • به سمت دندان دیگر و زاویه دار
  • به سمت پشت دهان و زاویه دار
  • با زاویه نسبت به دندان دیگر
  • منظم و عمودی همانند بقیه دندان ها

رشد دندان عقل اگر به صورت طبیعی بوده و فضای کافی داشته باشد هیچ گونه مشکلی را ایجاد نمی کند و برای هضم و جویدن غذا نیز می تواند کمک خوبی باشد اما اگر فضای دهان کافی نباشد به دندان شماره هفت آسیب وارد می کند. رشد دندان های عقل به فک هر فرد بستگی دارد و اگر رشد به صورت طبیعی باشد دیگر نیازی به کشیدن آن نمی باشد. اگر بدون دلیل و نداشتن مشکل در فک، دندان های عقل را بکشید احتمال دارد به اعصاب آسیب وارد شود.

نحوه رشد دندان عقل

مزایا و معایب دندان عقل

با توجه به متن بالا می توان دریافت که دندان عقل معایب بیشتری دارد و فقط در صورتی که به طور طبیعی و در فضای کافی فک رشد کند و کاملا از لثه بیرون بیاید می تواند مشکلی را ایجاد نکند اما در غیر این صورت مشکلات زیادی را به وجود می آورند و حتی در برخی موارد نیاز به عمل جراحی دندان عقل می باشد.
اگر دندان عقل به درستی رشد نکند و تحت تاثیر قرار بگیرد می تواند سبب عفونت شود زیرا با توجه به زاویه دندان، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دشوار می شود همین امر موجب ماندن غذا و باکتری بین دندان شده و پوسیگی و عفونت دندان را به همراه دارد.
از فواید دندان عقل و دیر رشد کردن آن می توان به این نکته اشاره کرد که در طول مدتی که دندان عقل هنوز رشد نکرده ممکن است دندانی از شما خراب شده و نیاز به کشیدن آن باشد، در این صورت دندان عقل جایگزین آن دندان شده و می توانید از آن استفاده کنید، داشتن یک دست کامل دندان برای هر فرد امتیاز محسوب می شود.
طبق آمار جهانی تقریبا 35% کل دنیا دندان عقل ندارند، به گونه ای که در سن بلوغ و یا قبل و بعد آن هیچگونه دندان عقلی برای رشد ندارند، اما 65% افراد دندان عقل دارند که در برخی طبیعی و بدون مشکل می باشند و برای برخی افراد مشکل ساز و به صورت پنهان، که باید خارج شوند.

برای مطع شدن از قیمت جراحی دندان عقل و قیمت کشیدن دندان عقل با کلینیک مانادنت در تماس باشید.

شاید این مطالب برای شما مفید باشند :

تعداد ریشه های دندان عقل

جراحی دندان عقل نهفته درد دارد؟

جراحی دندان عقل نهفته روی عصب

دوره نقاهت جراحی دندان عقل

جراحی دندان عقل نهفته با لیزر

باز نشدن دهان بعد از جراحی دندان عقل

جراح دندان عقل خوب در تهران

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم