کار دندان پیش چیست

ساختار دندان ها در مهره داران تقریبا مشابه است و فقط تفاوت های کوچکی در شکل و موقعیت قرار گیری آن ها وجود دارد، سخت ترین ساختار در فک مطعلق به دندان ها می باشد، عمده ترین کاربرد دندان تکه کردن و آسیاب غذاها است همچنین نقش بسیار مهمی در تکلم و ادای صحیح کلمات دارد. هر فرد دارای دو سری دندان دائمی و شیری می باشد، دندان های شیری 20 عدد که به طور مساوی در هر آرواره قرار گرفته اند، دندان های شیری در دوره ای از رشد از بین می روند و دندان های دائمی جایگزین آن ها می شوند که تعداد آن ها 32 عدد است یعنی در هر آرواره 16 دندان وجود دارد. ساختار دندان ها به گونه ای می باشد که هر کدام با توجه به شکل و ساختاری که دارند وظیفه ی خاصی را بر عهده می گیرند به عنوان مثال دندان های پیش و نیش لبه هایی تیز دارند و بیشتر مناسب بریدن غذا می باشند در حالی که دندان های آسیا لبه هایی پهن و تخت دارند و برای آسیاب کردن غذاها مناسب هستند. برای هر یک از بیماری های مربوط به لثه های خود به متخصص لثه پاسداران مراجعه بفرمایید. 

وظیفه دندان های پیش

دندان های پیش همان دندان های پیشین می باشند، در فک بالا و پایین 8 دندان پیش وجود دارد یعنی در هر فک 4 دندان و هر نیم فک 2 دندان پیش موجود است. هر کدام از این دندان ها به گونه مخصوصی کنارهم قرار گرفته اند، شکل قرار گیری دندان های پیش میانی در بالا که نزدیک به مرکز لب ها می باشد، دندان های پیش کناری در بالا که در دو سوی دندان های پیش مرکزی هستند، به همین ترتیب در آرواره پایین نیز دندان پیش وجود دارد. دندان های پیش به دندان های دائمی معروف هستند. به طور کلی در انسان ها 8 دندان پیش وجود دارد. این دندان ها از اولین دندان هایی هستند که رشد می کنند. اصلی ترین کاری که دندان های پیش انجام می دهند گاز زدن خوراکی ها می باشد. این دندان ها تقریبا بزرگ و تخت می باشند که دارای لبه ی تیز و باریک هستند و کاربرد آن ها بریدن لقمه است و برای این کار بسیار مناسب هستند.

وظیفه دندان های پیش

وظیفه دندان نیش چیست

در طرفین دندان های پیش، این دندان ها قرار دارند که در مجموع 4 تا می باشند، دندان نیش ساختاری ضخیم دارند که سر آن ها تیز و برنده است و برای بریدن و قطعه کردن گوشت بسیار مناسب هستند، دندان های نیش در برخی افراد شباهت زیادی به دندان های پیش دارند و کمی صاف هستند، این دندان ها برای محکم گرفتن غذا، سوراخ و پاره کردن آن ها کاربرد دارند، به نوعی تیزی این دندان ها برای این منظور می باشد که راحت بتوان غذاها را قطعه کرد یا برید.

با توجه به مطالب بالا می توان گفت کاربرد و وظیفه ی دندان های نیش و پیش بسیار نزدیک به هم می باشد. 

اگر به دنبال مرکز جراحی و درمانی با قیمت مناسب هستید کلینیک دندانپزشکی مانادنت آماده خدمت رسانی شما می باشد.

مطالبی که میتواند مورد استفاده قرار گیرد :

یک فرد بالغ در شرایط عادی چند دندان دارد؟

اگر همه دندانها یک شکل بود چه میشد؟

ترمیم دندان پوسیده جلو

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم