دندان‌ سخت‌ترین بافت موجود در بدن انسان است و نقش جویدن غذا و صحبت کردن و ادای کلمات را دارد. اجزای تشکیل دهنده دندان شامل عاج، پالپ،مینا،ریشه و سایر بافت‌ها مثل رگ‌های خونی و اعصاب موجود در بخش استخوانی فک هستند.

نوع و تعداد دندان ها در افراد بالغ

به طور معمول اولین مجموعه دندان هایی که هر فرد دارد 20 عدد دندان شیری هستند که به تدریج در سنین 6 تا 9 سالگی می افتند و دندان های دائمی جای آنها را می گیرند. هر فرد بالغ دارای 32 دندان دائمی است که 16 تای آنها در فک بالا و 16 تای آن ها در فک پایین رشد می کنند. در برخی افراد به دلایل ژنتیکی و نقص مادرزادی و یا مشکلات رویش دندان و رشد فک و لثه این تعداد متفاوت است و ممکن است فرد تعداد بیشتر یا کمتری دندان داشته باشد.

به طور معمول در هر فک 16 دندان موجود است. فک بالا و پایین هرکدام دارای دندان های زیر هستند:

  • دندان قدامی مرکزی
  • دندان قدامی کناری
  • دندان نیش
  • دندان آسیابی کوچک اول
  • دندان آسیابی کوچک دوم
  • دندان آسیابی بزرگ اول
  • دندان آسیابی بزرگ دوم
  • دندان آسیابی بزرگ سوم (دندان عقل)

نوع و تعداد دندان ها در افراد بالغ

طبقه بندی دندان ها

  • دندان‌های قدامی (مرکزی و کناری): وظیفه این دندان‌ها قطع کردن و شکاف دادن مواد غذایی وارد شده به دهان است.
  • دندان نیش (کاسپید): این دندان‌ها بلندترین ریشه در بین همه دندان‌ها را دارند و در ناحیه مرکزی قوس دندان‌ها قرار دارند.
  • دندان‌های آسیابی کوچک (بیکاسپید): این دندان‌ها شبیه به دندان‌های نیش هستند و برای پاره کردن غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر آن دندان‌های آسیابی کوچک نقش خرد کردن غذا را نیز مشابه دندان‌های آسیابی بزرگ بر عهده دارند.
  • دندان‌های آسیابی بزرگ: دندان‌های آسیابی بزرگ نزدیک مفصل گیجگاهی است که نقش نقطه اتکا را برای عملکرد فک بر عهده دارد.

دوره ی جایگزینی دندان های دائمی به دندان های شیری در سنین 6-12 رخ میدهد. ریشه ی دندان های نیش و دندان های آسیابی بزرگ و کوچک در سنین 14-15 کامل میشود. دندان آسیابی سوم (دندان عقل) در سنین 18-25 رشد می کند. در برخی موارد دندان های شیری نمی افتند و دندان دائمی فضای رشد پیدا نمی کند. در این موارد با مشورت پزشک دندان شیری که بیش از حد باقی مانده کشیده می شود. همچنین در برخی موارد دندان دائمی در پشت دندان شیری جوانه میزند و موجب ایجاد نگرانی در والدین می کند. به طور معمول جوانه دندان دائمی قدامی فک پایین در پشت دندان شیری وجود دارد و پس از مدت کوتاهی دندان شیری می افتد و جای نگرانی نیست. در فک برخی کودکان فضای کافی برای رشد دندان های دائمی در فک وجود ندارد. در این موارد استخوان فک به اندازه ی کافی رشد نکرده و رشد دندان های دائمی که بزرگتر از دندان های قبلی هستند دچار مشکل می شود و دندان ها به صورت کج و در هم می رویند. در برخی موارد به تدریج استخوان فک رشد کرده و دندان ها مرتب می شوند اما در برخی موارد به درمان ارتودنسی نیاز است.

اگر دندان های شما و یا دوستانتان نیاز به کامپوزیت دارد و از نظر مالی مشکل دارید کلینیک مانادنت آماده انجام دادن کامپوزیت اقساطی نیز می باشد.

مطالبی که میتواند مورد استفاده قرار گیرد :

ایمپلنت ارزان در تهران

اگر همه دندانها یک شکل بود چه میشد؟

وظیفه دندان نیش چیست

فواید دندان عقل

نامگذاری دندانها در دندانپزشکی

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم