دندان عقل نشانه چیست

رشد دندان عقل نشانه چیست؟

رشد دندان عقل در هر فرد متفاوت می باشد. اما به طور معمول رشد این دندان بین 18 تا 25 سالگی متغیر می باشد. یکی از دلایل نامگذاری دندان عقل این است که این دندان ها بعد از سن بلوغ رشد می کنند و در واقع این باور عمومی وجود دارد که در این سن فرد عاقل می باشد به همین دلیل آن را دندان عقل می نامند. می توان دلیل وجود این دندان را این دانست که اگر فرد در این سنین یا در سنین پایین تر به هر دلیلی یکی از دندان های خود را ازدست بدهد، دندان عقل می توان جایگزین آن شود. دندان عقل به چند صورت می تواند رشد کند. برخی از افراد به طور کلی فاقد دندان عقل می باشند و رویشی در لثه آن ها نخواهد داشت. در افراد دیگر نیز دندان عقل وجود دارد اما به شکلی نهفته خواهد ماند و از لثه بیرون نخواهد زد. در این صورت ممکن است مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند یا همان طور به صورت نهفته باقی بماند. در مواردی دندان عقل به دلیل نداشتن جای کافی برای رویش، لثه را پاره می کند و از آن بیرون می زند. اینکه دندان عقل نیاز به جراحی دارد یا خیر بستگی به تشخیص پزشک دارد و در صورتی که پزشک تشخیص را بر جراحی دندان عقل بداند و جراحی انجام نشود موجب مشکلاتی در فک و لثه فرد خواهد شد. لازم به ذکر است که تعداد ریشه های دندان عقل در سایر افراد متفاوت می باشد.

رویش دندان عقل چند روز طول می کشد؟

دندان عقل ممکن است روی صاف بودن دیگر دندان ها تاثیر داشته باشد. دندان عقل از زیر لثه فرد شروع به رویش می کند و اغلب فرد متوجه این رویش نخواهد شد. در واقع رویش دندان عقل را در صورتی احساس خواهد که این دندان برای سایر دندان ها مشکلی ایجاد کند یا قادر به رشد نباشد. هم چنین در برخی اوقات زمانی که دندان عقل از لثه بیرون می زند و باعث پارگی لثه می شود ممکن است فرد متحمل دردهای جزیی شود، هر چند این درد همیشگی نخواهد بود. بیرون زدن دندان عقل از لثه ممکن است از چند روز تا چند ماه به طول انجامد.

رویش دندان عقل چند روز طول می کشد

دندان عقل در چه سنی رشد می کند

پس از از افتادن دندان های فرد در سنین کودکی و رشد کردن دندان های جایگزین، این دندان ها برای فرد دائمی خواهند بود. دندان های دائمی در یک فرد جایگزین نخواهند داشت و در صورت آسیب دیدن و افتادن فقط می توان با ایمپلنت دندان برای آن ها راجایگزین کرد. در واقع هر فرد بعد از رسیدن به سن بلوغ دارای 32 عدد دندان می باشد که سهم هر آرواره از آن ها 16 دندان می باشد. بعد از سن بلوغ در بسیاری از افراد ممکن است دندان های دیگری رشد کند که به آن ها دندان عقل می گوند. دندان عقل در انتهای هر آرواره ممکن است رشد کند و می تواند بدون آسیب به لثه و دندان های دیگر به عنوان دندان سالم در لثه فرد وجود داشته باشد و یا اینکه بنا به تشخیص پزشک کشیده و یا با جراحی خارج شود. در صورتی که نیاز به دندانپزشکی اقساطی دارید با مانادنت در تماس باشید.

شاید این مطالب برای شما مفید باشند :

فواید دندان عقل

جراحی دندان عقل نهفته درد دارد؟

ترمیم دندان پوسیده جلو

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم