تشخیص پوسیدگی دندان با پردازش تصویر

زمانی که دندان ها در معرض مواد غذایی و به خصوص مواد قندی قرار می گیرند، لایه میکروبی به نام پلاک در سطح آنها می چسبد. در واقع این پلاک های میکروبی عامل اصلی پوسیدگی دندان هستند. پوسیدگی دندان زمانی رخ می دهد که مواد کلسیم‌دار دندان در اسید تولید شده این باکتری ها حل شود. امروزه تشخیص پوسیدگی دندان توسط دستگاه های پیشرفته انجام می شود. البته دندان های پوسیده ای که از شدت بالای برخوردارند نیاز به تشخیص با این ابزار ها نداشته و با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده هستند. اما اگر بخواهیم جزئیات پوسیدگی دندان را پیدا کنیم نیاز به داشتن رادیوگرافی از دندان هاست.

رادیوگرافی دندان توسط دستگاه OPG انجام می شود. در این روش بیمار چانه خود را بر روی یک مانیتور مخصوص می گذارد. سپس دندانپزشک با استفاده از اشعه ایکس تمام نمای دندان و فک را بر روی یک مانیتور مشاهده می کند. پس از بررسی تصویر مشخص می‌شود که دندان ها تا چه حد پوسیده شده اند. روش رادیوگرافی هرگز درد نداشته و تنها در بازی زمانی 9 الی 20 ثانیه ای انجام می شود. اما باید بدانید که این روش برای تشخیص پوسیدگی های جزئی و همچنین پنهان کافی نبوده و باید از انواع رادیوگرافی دندان نظیر عکس برداری دیجیتال یا پردازش تصویر استفاده نمود.

کاربرد پردازش تصویر در دندانپزشکی

تا ۱۰ سال پیش دندانپزشکان برای تشخیص پوسیدگی دندان از عکس‌های رادیولوژی استفاده می‌کردند. به طوری که باید عکس ها را زیر نور برده تا تمامی جزئیات آن را مشاهده کنند. اما با اختراع دستگاه های دیجیتالی دیگر خبری از زیر نور بردن عکس های رادیولوژی نیست و بافت پوسیده دندان توسط نرم افزارهایی بر روی صفحه مانیتور بررسی می شوند. این نرم‌افزارها میزان پوسیدگی دندان را به طور دقیق بر روی صفحه مانیتور نمایش داده و دندانپزشک توسط کدهایی که بر روی آن اعمال شده می تواند میزان پوسیدگی دندان را تشخیص دهد. در حالت عادی تنها امکان مشاهده پوسیدگی های بیش از ۳۵ درصد وجود دارد. به این معنی که تشخیص پوسیدگی های کمتر از ۲۵ درصد با چشم مسلح وجود ندارد. بنابراین باید دستگاه‌های وجود داشته باشد که پوسیدگی های کمتر از ۳۵ درصد را نشان دهد.

کاربرد پردازش تصویر در دندانپزشکی

نحوه کارکرد دستگاه تشخیص پوسیدگی دندان دیجیتال

این دستگاه دارای 3 نوع کاربرد مختلف است:

  1. اولین کاربرد آن این است که به عنوان یک دوربین داخل دهانی عمل کرده و دندان های بیمار را با وضوح بالا بزرگنمایی می کند. بزرگنمایی موجب می شود تا میزان پوسیدگی های کمتر از 35 درصد به خوبی قابل تشخیص باشند.
  2. دومین کاربرد این دستگاه ها پیدا کردن محل پوسیدگی دندان ها است. در این روش دستگاه تمامی دندان ها را به صورت 3 بعدی نمایش داده و پزشک را در تشخیص محل پوسیدگی دندان کمک می کند.
  3. سومین کاربرد تشخیص میزان پوسیدگی دندان است. در این روش هد دستگاه با تابش نور فلورسنت، بازتابش دندان های پوسیده و سالم را دریافت می کند. میزان و نوع بازتاب دندان های سالم با دندان های پوسیده فرق داشته و همین امر در تشخیص این دو کمک می کند.

متخصص ترمیمی و زیبایی در تهران آماده ارائه مشاورهای گوناگون و خدمات با کیفیت می باشد.

شاید این مطالب برای شما مفید باشند :

ترمیم دندان پوسیده جلو

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان 

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم