نامگذاری دندانها در دندانپزشکی

دانستن نام دندان ها و آگاهی از موقعیت هر کدام در دهان نه تنها برای دندانپزشکان بلکه برای افراد عادی نیز امری ضروری به نظر می رسد. با توجه به پیشرفت علم پزشکی، افراد باید درک صحیحی از اعضای بدن خود داشته باشند.

اهمیت نامگذاری دندان ها

دندان ها به عنوان جزئی مهم در دهان هر فرد که علاوه بر وظیفه جویدن دارای نقش بسزایی در زیبایی می باشند مستلزم شناخت بیشتری می باشند. در علم پزشکی و دندان شناسی هر دندان دارای ویژگی های مخصوص به خود می باشد. این ویژگی ها از نوع جنس دندان، تعداد ریشه ها، عصب ورودی و خروجی و ... متغیر می باشند. هر فرد تا سن سه سالگی دارای چندین دندان شیری خواهد بود. تعداد این دندان ها به حدود 20 عدد می رسد. دندان های دائمی یک کودک در پایان پنج سالگی و ابتدای شش سالگی رشد می کنند. این دندان ها برخلاف دندان های شیری به هیچ وجه نخواهند ریخت و دائمی خواهند بود. دندان های شیری پس از افتادن جای خود را به دندان های دائمی خواهند داد. با شناخت نام و ویژگی های دندان ها، نسبت به سلامت و وضعیت آن ها دید بهتری خواهیم داشت.

اهمیت نامگذاری دندان ها

نام علمی دندان ها

فک هر فرد دارای دو آرواره بالا و پایین می باشد. می توان هر آرواره را به دو قسمت تقسیم کرد که به هر کدام نیم آرواره می گویند. هر فرد دارای دو نیم آرواره در فک بالا و دو نیم آرواره در فک پایین می باشد. هر کدام از دندان ها را به این شیوه می توان نامگذاری کرد:

  • دندان پیش: در هر نیم آرواره دو دندان جلویی را دندان پیش می گویند. یعنی در هر فک ما دارای چهار دندان پیش می باشیم و در کل هر فرد هشت دندان پیش خواهد داشت.
  • دندان نیش: هر فرد به طور کلی دارای چهار دندان نیش می باشد. یعنی در هر فرد دو دندان نیش و در هر نیم آرواره یک دندان نیش وجود دارد. دندان های نیش دارای نوکی تیز تر می باشند.
  • دندان آسیا کوچک: بعد از هر دندان پیش در هم نیم آرواره دو دندان آسیای کوچک وجود دارد. دندان های آسیای کوچک دارای اندازه ای بزرگتر هستند و سطح مقطع بزرگی برای جویدن غذا دارند. هر فرد در هر آرواره خود دارای چهار دندان آسیای کوچک و در کل دارای هشت عدد می باشد. 
  • دندان آسیای بزرگ: دندان های آسیای بزرگ در هر آرواره سالم دارای شش عدد می باشند. یعنی در هر نیم آرواره فرد دارای سه دندان آسیای بزرگ می باشد که بعد از آسیاهای کوچک قرار گرفته اند. هر فرد در مجموع دارای دوازده دندان اسیای بزرگ می باشد.
  • دندان عقل: دندان عقل آخرین دندانی است که رشد می کند. این دندان پس از پیمودن دوران بلوغ و معمولا از سن هجده سال به بعد در اغلب افراد رشد خواهد کرد. این دندان ممکن است همیشه به صورت نهفته باقی بماند و از لثه بیرون نیاید. در برخی موارد این دندان باعث پارگی لثه خواهد شد و از آن بیرون می زند. با تشخیص و مشاوره با پزشک می توان دندان عقل را خارج یا در صورت نیاز به جراحی دندان عقل پرداخت. اگر دندان عقلی که موجب فشار به سایر دندان ها می شود خارج نشود باعث درد و ناراحتی در ناحیه دهان خواهد شد.

اگر زمانی نیاز به اصلاح طرح خنده خود دارید بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند در کلینیک مانادنت آماده خدمت رسانی می باشد.

مطالبی که میتواند مورد استفاده قرار گیرد :

اگر همه دندانها یک شکل بود چه میشد؟

یک فرد بالغ در شرایط عادی چند دندان دارد؟

کار دندان پیش چیست؟

فواید دندان عقل

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم