انواع رادیوگرافی دندان

رادیوگرافی دندان یکی از روش های سریع و دقیق است که می‌تواند آبسه دندان، پوسیدگی دندان، نقایص فک و تمام ناهنجاری های آن را تشخیص دهد. در این روش از یک دوربین حرفه‌ای رادیوگرافی استفاده می‌شود که مجهز به پرتوهای ایکس بوده و جزئیات دندان را به خوبی در یک مانیتور مخصوص به نمایش می‌گذارد. دستگاه های رادیوگرافی انواع مختلفی دارند که هر کدام بسته به نیاز دندانپزشک مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی انواع رادیوگرافی دندان به دو دسته اصلی خارج دهانی و داخل دهانی تقسیم می شود. همانطور که از نام این دو روش پیداست در رادیوگرافی داخل دهان نور اشعه ایکس به داخل دهان تابیده می‌شود و در رادیوگرافی خارج دهان نور اشعه ایکس ار خارج از دهان به دندان ها تابیده می شود.

آشنایی با رادیوگرافی خارج دهانی

زمانی که پزشک بخواهد اطلاعاتی در خصوص فک و جمجمه در کنار دندان‌ها نیز به دست آورد از رادیوگرافی خارج دهانی استفاده می‌کند. در این روش یک نوار رادیوگرافی در خارج از دهان قرار گرفته و اشعه ایکس را به تمامی استخوان های فک می تابد. در روش رادیوگرافی خارج دهانی هدف اصلی نشان دادن جزئیاتی از جمجمه و داخل فک بر روی صفحه مانیتور است. از مهمترین کاربردهای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی جزئیات استخوان های صورت
  • مشاهده وضعیت دنده های تحت فشار
  • تحت نظر داشتن پیشرفت و رشد دندان ها و همچنین ناهنجاری های پیش آمده
  • تشخیص مشکلات دندان و فک و همچنین رابطه بین آنها

لازم به ذکر است که رادیوگرافی خارج دهان نسبت به رادیوگرافی داخل دهان جزئیات کمتری را به نمایش می گذارد. از این رو برای تشخیص پوسیدگی ها و ناهنجاری های دندان روش مناسبی نمی باشد.

انواع رادیوگرافی خارج دهانی

انواع رادیوگرافی خارج دهانی

  • رادیوگرافی سفالومتری: از این روش برای مشاهده رابطه دندان‌ها و فک ها استفاده می شود.
  • رادیوگرافی پانورامیک: در این روش تمامی جزئیات فک به به نمایش گذاشته می شود.
  • سی تی اسکن: از سی تی اسکن برای بررسی اندازه و نحوه قرار گیری ایمپلنت ها استفاده می شود.
  • روش سیالوگرافی: در این روش تابش اشعه ایکس به صورت رنگی بوده و جزئیات به خوبی به نمایش گذاشته می‌شوند. به طوری که نوعی رنگ درون غدد بزاقی دندان تزریق شده و نوار رادیوگرافی در آن دیده می شود.

آشنایی با رادیوگرافی داخل دهانی

رادیوگرافی داخل دهانی شامل تشخیص پوسیدگی دندان، مشاهده ریشه دندان، مشاهده وضعیت دندان و بررسی سلامت قسمت استخوانی اطراف دندان می شود. رادیوگرافی داخل دهانی به سه روش رایج رادیوگرافی بایت وینگ، اکلوزال و رادیوگرافی پری اپیکال انجام می‌شود.

  • رادیوگرافی بایت وینگ: رادیوگرافی بایت وینگ یک روش رایج بوده که در آن دندانپزشک می‌تواند دندان‌های دو پایه، دندانهای مولر (شامل دندان های عقبی)، و جزئیات دندان های بالا و پایین یک سمت دندان را مشاهده کند.
  • رادیوگرافی اکلوزال: این روش مخصوص کودکان بوده و دندانپزشک در آن تمامی طاق ها و فک های بالا و پایینی دندان های کودک را مشاهده خواهد کرد.
  • رادیوگرافی پری اپیکال: این روش محدود به مشاهده یک یا دو دندان می‌شود. این روش شباهت زیادی به روش وایت وینگ دارد، با این تفاوت که تمام ارتفاع کامل هر دندان، که از تاج تا ریشه پایینی به یکدیگر متصل شده را نشان می‌دهد. 
  • اگر زیبایی دندان هایتان برایتان اهمیت دارد به مرکز مانادنت مراجعه کنید و از مشاوران و متخصصان ما استفاده کنید.

شاید این مطالب برای شما مفید باشند :

نحوه گرفتن عکس رادیوگرافی دندان

عکس رنگی دندان چیست؟

 

نوشتن دیدگاه
دریافت تخفیف 15% درصدی مانادنت ویژه مراجعه کنندگان از طریق سایت
شنبه تا چهارشنبه 8 الی 17 و پنجشنبه ها 8 الی 13 آماده پاسخگویی به شما هستیم